3 468 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Nivålarm slamavskiljare väcker oss varje gång filter backspolar.
Hej,
OK, behöver lite input här för en första "felsökning" av vårt avlopp. Vårt system ser ut som följer;
Baga slamavskiljare, nyinköpt 2013. Till denna har jag ett "pumppaket" också från Baga som är monterat i slamavskiljaren - denna pump har en flottör som reglerar när pumpen ska "slå till" och när detta sker trycks vatten genom en cirka 100M lång tryckslang ner till en markbädd där det sprids ut enligt konstens regler.
När vi la i detta system hade jag en liten oro att den här pumpen nångång skulle börja strula så jag valde att installera ett enkelt nivålarm som består av en flottör som har sitt tillslag "strax ovan" pumpens tillslag för tömning. Med andra ord, givet att pumpen i slamavskiljaren fungerar och tömmer så bör nivålarmet ej heller slå till, men den dagen pumpen inte gör sitt jobb så kommer vätskenivån stiga till nivålarmet och ett oerhört otäckt ljudigt larm går av i huset ihop med en röd alarmerande lampa.
Detta system har fungerat klockrent och är nu inne på sitt 5:e år. Det har faktiskt gått så långt att jag hade hunnit glömma av att jag ens ägde ett nivålarm.....
.. Fram till för nån vecka sedan, då jag vaknade den obekväma tiden 03:00 av en buzzer som sprider sig genom husets alla väggar, barnen börjar skrika i panik, totalt kaos - jag fattar ingenting, enda tills jag springer in i grovköket och möts av ett rött sken - då slår det mig. NIVÅLARMET!
Jag noterar också att samtidigt som detta sker, håller vårt filter på att backspolar. Ja, vi har ju eget vatten och till detta system har vi ett järnfilter som backspolar runt 03:00 var tredje natt.
OK, av med alla system, stäng allt vatten,, jag går och lägger mig igen och gör ett tamt försök att somna om - men tankarna snurrar givetvis. Vad kan vara fel? har min pump skurit? Är markbädden igensatt redan efter 5 år? Ska en pump inte hålla längre? Jag är givetvis extremt äckelmagad och bara tanken av att titta ner i slamavskiljaren känns som en skräck.
Inte den mest produktiva arbetsdagen efter detta såklart... Morgonen efter öppnar jag slamavskiljaren och trodde jag skulle mötas av en helt överfylld sådan. Men nej, nivån OK. Nivålarmet ser bra ut. Alright, kan konstatera att pumpen iaf "fungerar" i den mening att den har lyckats sänka nivån igen.
3 nätter senare, samma visa igen - återigen 03:00 och samtidigt som filtret backspolar. Och så här fortsätter det. Så nu "reproducerade" jag scenaraiot och kan konstatera att jag vet vad symptomen orsaks utav - grundorsak däremot, har jag inte den blekaste om - och det är nu jag behöver hjälp.
Så, det verkar alltså som att vår slamavskiljarpump klarar av att reglera nivån i slamavskiljaren givet att det kommer en "normal" mängd vatten/avlopp ner till slamavskiljaren - det vill säga, kranar, diskmaskiner, osv - vi har ju aldrig fått larmet att gå av på dagen vilket bekräftaar detta.
Däremot, verkar det som att flödes nivån när filtret backspolar är mer vad den kan hantera, och om jag fyller nivån vätska i brunnen upp till *precis* innan flottören ska slå till för att starta slampumpen, och sedan kör en manuell backspolning av mitt filter så kan jag reproducera det som händer på nätterna. Alltså, det som sker då är att min slamavskiljare helt enkelt fylls med mer vatten än vad utgående pump kan hantera - jag kan alltså under denna process se vattennivån stiga trots att pumpens tillslag är på, och den pumpar ut vatten. Och detta är ju ett problem...
Så här har det såklart aldrig varit tidigare. Jag har för mig att den pumpen som sitter i slamavskiljaren har ett rätt väl tilltaget flöde. Pumpen är en 550:
https://www.avloppscenter.se/vara-p...ah-550-drankbar-gravattenpump-i-gjutjarn.html
Jag passade på att springa ner till markbädden 100m bort för att se om jag kunde se något, och där "sipprar" det sakta vatten, ungefär som en slö kran samtidigt som pumpen pumpar.
Så... Vad kan vara fel här egentligen? Kan det vara så att pumpen är "på väg" att ge upp och jag just nu kör på reducerad prestanda? Kan tryckslangen vara igensatt? Kan dom ens bli det? Det är ju pem-slang?
Vad rekommendar ni att jag gör som första åtgärder för att vidare felsöka detta problem?
Stort tack
Vol
OK, behöver lite input här för en första "felsökning" av vårt avlopp. Vårt system ser ut som följer;
Baga slamavskiljare, nyinköpt 2013. Till denna har jag ett "pumppaket" också från Baga som är monterat i slamavskiljaren - denna pump har en flottör som reglerar när pumpen ska "slå till" och när detta sker trycks vatten genom en cirka 100M lång tryckslang ner till en markbädd där det sprids ut enligt konstens regler.
När vi la i detta system hade jag en liten oro att den här pumpen nångång skulle börja strula så jag valde att installera ett enkelt nivålarm som består av en flottör som har sitt tillslag "strax ovan" pumpens tillslag för tömning. Med andra ord, givet att pumpen i slamavskiljaren fungerar och tömmer så bör nivålarmet ej heller slå till, men den dagen pumpen inte gör sitt jobb så kommer vätskenivån stiga till nivålarmet och ett oerhört otäckt ljudigt larm går av i huset ihop med en röd alarmerande lampa.
Detta system har fungerat klockrent och är nu inne på sitt 5:e år. Det har faktiskt gått så långt att jag hade hunnit glömma av att jag ens ägde ett nivålarm.....
.. Fram till för nån vecka sedan, då jag vaknade den obekväma tiden 03:00 av en buzzer som sprider sig genom husets alla väggar, barnen börjar skrika i panik, totalt kaos - jag fattar ingenting, enda tills jag springer in i grovköket och möts av ett rött sken - då slår det mig. NIVÅLARMET!
Jag noterar också att samtidigt som detta sker, håller vårt filter på att backspolar. Ja, vi har ju eget vatten och till detta system har vi ett järnfilter som backspolar runt 03:00 var tredje natt.
OK, av med alla system, stäng allt vatten,, jag går och lägger mig igen och gör ett tamt försök att somna om - men tankarna snurrar givetvis. Vad kan vara fel? har min pump skurit? Är markbädden igensatt redan efter 5 år? Ska en pump inte hålla längre? Jag är givetvis extremt äckelmagad och bara tanken av att titta ner i slamavskiljaren känns som en skräck.
Inte den mest produktiva arbetsdagen efter detta såklart... Morgonen efter öppnar jag slamavskiljaren och trodde jag skulle mötas av en helt överfylld sådan. Men nej, nivån OK. Nivålarmet ser bra ut. Alright, kan konstatera att pumpen iaf "fungerar" i den mening att den har lyckats sänka nivån igen.
3 nätter senare, samma visa igen - återigen 03:00 och samtidigt som filtret backspolar. Och så här fortsätter det. Så nu "reproducerade" jag scenaraiot och kan konstatera att jag vet vad symptomen orsaks utav - grundorsak däremot, har jag inte den blekaste om - och det är nu jag behöver hjälp.
Så, det verkar alltså som att vår slamavskiljarpump klarar av att reglera nivån i slamavskiljaren givet att det kommer en "normal" mängd vatten/avlopp ner till slamavskiljaren - det vill säga, kranar, diskmaskiner, osv - vi har ju aldrig fått larmet att gå av på dagen vilket bekräftaar detta.
Däremot, verkar det som att flödes nivån när filtret backspolar är mer vad den kan hantera, och om jag fyller nivån vätska i brunnen upp till *precis* innan flottören ska slå till för att starta slampumpen, och sedan kör en manuell backspolning av mitt filter så kan jag reproducera det som händer på nätterna. Alltså, det som sker då är att min slamavskiljare helt enkelt fylls med mer vatten än vad utgående pump kan hantera - jag kan alltså under denna process se vattennivån stiga trots att pumpens tillslag är på, och den pumpar ut vatten. Och detta är ju ett problem...
Så här har det såklart aldrig varit tidigare. Jag har för mig att den pumpen som sitter i slamavskiljaren har ett rätt väl tilltaget flöde. Pumpen är en 550:
https://www.avloppscenter.se/vara-p...ah-550-drankbar-gravattenpump-i-gjutjarn.html
Jag passade på att springa ner till markbädden 100m bort för att se om jag kunde se något, och där "sipprar" det sakta vatten, ungefär som en slö kran samtidigt som pumpen pumpar.
Så... Vad kan vara fel här egentligen? Kan det vara så att pumpen är "på väg" att ge upp och jag just nu kör på reducerad prestanda? Kan tryckslangen vara igensatt? Kan dom ens bli det? Det är ju pem-slang?
Vad rekommendar ni att jag gör som första åtgärder för att vidare felsöka detta problem?
Stort tack
Vol
1. ändra tiden då filtret backspolar. Så slipper du vakna tre på natten vid fel.
2. Är pumpens inlopp rent? Är det igensatt så minskar pumpens kapacitet.
3. Vill du inte geja själv i brunnen. Ta dit en slambil som kan suga ur brunnen och samtid spola rent allt.
2. Är pumpens inlopp rent? Är det igensatt så minskar pumpens kapacitet.
3. Vill du inte geja själv i brunnen. Ta dit en slambil som kan suga ur brunnen och samtid spola rent allt.
H HSP skrev:
2. Det vet jag inte, jag vet faktiskt inte ens hur pumpen skall monteras bort, jag har noterat att det går en "lyftvajer" upp som man når. Jag gissar att pumpen går att dra upp med denna vajer, men först måste den väl skruvas ur "utloppet" så att säga? Och det finns ju inte en sportslig chans att en mänsklig person gör detta, det skulle innebära att lägga sig med överkroppen ner i slamavskiljaren och börja gänga ur den. Hur gör folk som jobbar med detta? Har dom ngn typ av "robotarm" som dom kör ner för att t.ex skruva av utloppet? Eller är det byggt med någon mekanism att jag de facto ska kunna "dra upp" hela pumpen utan att behöva göra något inne i slamavskiljaren?
Bild på pumpbrunnen;
Vol
De pumpar jag har kommit i kontakt med har suttit så att man drar de rakt upp, då de löper på två stänger/rör.
de har tätat mot utloppsröret i bottenläget.
Jag är långt ifrån någon expert på pumpar.
men din pump på bilden/sidan du länkade till ser inte ut att ha den anslutningen jag menade.
men slangen från pumpen kan ha snabbkoppling där slangen går ut från brunnen, dvs en koppling som man lyfter rakt upp.
jag menar samma typ av koppling som man har i borrade vattenbrunnar där pumpen sitter nere i borrhålet.
de har tätat mot utloppsröret i bottenläget.
Jag är långt ifrån någon expert på pumpar.
men din pump på bilden/sidan du länkade till ser inte ut att ha den anslutningen jag menade.
men slangen från pumpen kan ha snabbkoppling där slangen går ut från brunnen, dvs en koppling som man lyfter rakt upp.
jag menar samma typ av koppling som man har i borrade vattenbrunnar där pumpen sitter nere i borrhålet.
Ditt vattenfilter skall ej backspola i ditt avlopp utan skall ha eget avlopp ut i marken. Backspolningen förstör den kemiska processen i markbädden vilket gör att den kan ”dö” och slamma igen. Hur jag vet??
Hade dessvärre ett eget filter som var kopplat på detta vis och plötsligt steg vattnet i brunnen innan bädden. Dessutom inkopplat av en Vvs firma som nu vet bättre.
Det bekymmer som du upplever kan ju bero på att bädden inte sväljer vattnet när du backsoplar och därmed översvämmas kammarebrunnen vid backspolning.
Börja med att led bort vattnet från filtret på annat sätt t.e.x.via slang ut på backen ( är ju frostfritt än ).
Beroende hur bädden är byggd så kanske den går att spola.
Hade dessvärre ett eget filter som var kopplat på detta vis och plötsligt steg vattnet i brunnen innan bädden. Dessutom inkopplat av en Vvs firma som nu vet bättre.
Det bekymmer som du upplever kan ju bero på att bädden inte sväljer vattnet när du backsoplar och därmed översvämmas kammarebrunnen vid backspolning.
Börja med att led bort vattnet från filtret på annat sätt t.e.x.via slang ut på backen ( är ju frostfritt än ).
Nja, det du beskriver verkar vara ett annat problem. För det första, detta har fungerat felfritt i 5 år. För det andra, markbädden är inte igensatt alls, backspolningen leds till slamavskiljaren - inte till bädden. Problematiken verkar uppstå innan vattnet når bädden. Det kan aldrig bli en fråga om "bädden inte sväljer backspolningen" då markbädden inte har någon direkt koppling till backspolningen - detta går ju via slamavskiljaren.M Mr9 skrev:Ditt vattenfilter skall ej backspola i ditt avlopp utan skall ha eget avlopp ut i marken. Backspolningen förstör den kemiska processen i markbädden vilket gör att den kan ”dö” och slamma igen. Hur jag vet??
För det tredje, om vi nu ponerar att du menar att slamavskiljaren inte "tål" backspolningen och att detta skulle förstöra den kemiska balansen i slamavskiljaren (och inte bädden) - på vilket sätt då? Allt backspolningen gör är att pressa tillbaka det "järn" (om något) som filtret fångat upp, om vi leker med tanken att jag inte skulle haft något filter hade ju samma järn ändå hamnat i slamavskiljaren då det går genom avloppet - isåfall bör man med detta resonemang kunna säga att mitt vatten helt enkelt förstör den kemiska balansen i min slamavskiljare..
Vol
Min bädd havererade cirka 5 år efter jag fått filtret installerat så att det fungerat felfritt en tid är svårt att hänvisa till. Självklart behöver det inte vara samma som jag råkade utför men jag uppfattar det snarlikt och ger dig uppslag.V Volatyle skrev:Nja, det du beskriver verkar vara ett annat problem. För det första, detta har fungerat felfritt i 5 år. För det andra, markbädden är inte igensatt alls, backspolningen leds till slamavskiljaren - inte till bädden. Problematiken verkar uppstå innan vattnet når bädden. Det kan aldrig bli en fråga om "bädden inte sväljer backspolningen" då markbädden inte har någon direkt koppling till backspolningen - detta går ju via slamavskiljaren.
För det tredje, om vi nu ponerar att du menar att slamavskiljaren inte "tål" backspolningen och att detta skulle förstöra den kemiska balansen i slamavskiljaren (och inte bädden) - på vilket sätt då? Allt backspolningen gör är att pressa tillbaka det "järn" (om något) som filtret fångat upp, om vi leker med tanken att jag inte skulle haft något filter hade ju samma järn ändå hamnat i slamavskiljaren då det går genom avloppet - isåfall bör man med detta resonemang kunna säga att mitt vatten helt enkelt förstör den kemiska balansen i min slamavskiljare..
Vol
Men slamavskiljaren är ju kopplad till markbädden så...om den inte sväljer så stiger väl nivån i slamavskiljaren..
Det är korrekt att järnet hade kommit dit ändå men inte i samma koncentration. Oavsett skall ej backspolningen skickas ut i ditt avlopp
Jag förstår och är tacksam för uppslag men bädden är inte igensatt. Öppnar jag fördelarbrunnen vid markbädden ser det ut såhär under pågående pumping från slamavskiljaren:M Mr9 skrev:Min bädd havererade cirka 5 år efter jag fått filtret installerat så att det fungerat felfritt en tid är svårt att hänvisa till. Självklart behöver det inte vara samma som jag råkade utför men jag uppfattar det snarlikt och ger dig uppslag.
Men slamavskiljaren är ju kopplad till markbädden så...om den inte sväljer så stiger väl nivån i slamavskiljaren..
Det är korrekt att järnet hade kommit dit ändå men inte i samma koncentration. Oavsett skall ej backspolningen skickas ut i ditt avlopp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså ligger problemet antingen i pumpen i slamavskiljaren eller pemslangen fram till bädden..
Vol
V Volatyle skrev:
M Mr9 skrev:Min bädd havererade cirka 5 år efter jag fått filtret installerat så att det fungerat felfritt en tid är svårt att hänvisa till. Självklart behöver det inte vara samma som jag råkade utför men jag uppfattar det snarlikt och ger dig uppslag.
För visst är det så - rätta mig om jag har fel - men om min bädd skulle vara igenslammad borde nivån i fördelningsbrunnen som jag bifogat bild på ligga "ovan" dränrören som är tänkt att sprida vattnet till markbädden?M Mr9 skrev:Min bädd havererade cirka 5 år efter jag fått filtret installerat så att det fungerat felfritt en tid är svårt att hänvisa till. Självklart behöver det inte vara samma som jag råkade utför men jag uppfattar det snarlikt och ger dig uppslag.
Vol
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Kolla om du har nått vatten stående o dina avluftningsrör, det är en bra indikator på om bädden har problemV Volatyle skrev:
De två "rör" som är i slutet av bädden pratar vi nu va? Jag tror även det finns en såkallad "inspektionsbrunn" i mitten av dessa två rör.G ekaa88 skrev:
Men, i min värld borde ju fördelningsbrunnen som är innan markbädden (den blåa jag bifogade bild på) ha ett högt vattenstånd vid igensatt bädd - right? Nu ser ju nivån ut att ligga lägre än dränrören som går vidare till bädden.
Vol
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Ja kolla dom 2 i slutet av bädden, kan stå vatten däri och då blir det ju fullt tillsist. Det är en chansning, bara så saker kan uteslutas helt.V Volatyle skrev:De två "rör" som är i slutet av bädden pratar vi nu va? Jag tror även det finns en såkallad "inspektionsbrunn" i mitten av dessa två rör.
Men, i min värld borde ju fördelningsbrunnen som är innan markbädden (den blåa jag bifogade bild på) ha ett högt vattenstånd vid igensatt bädd - right? Nu ser ju nivån ut att ligga lägre än dränrören som går vidare till bädden.
Vol
Vart jag vill komma är, om nu pumpen inte klarar "trycka" vattnet från slamavskiljaren till bädden - och att vi ponerar att detta beror på att felet ligger vi bädden, borde det ju vara "igensatt" redan i fördelningsbrunnen väl? Om det är "fritt" flöde till fördelnigsbrunnen (vilket det ser ut för mig med min lekmannakunskap) så bör problemet ligga någonstans mellan slamavskiljaren och FRAM till fördelningsbrunnen? Med tanke på att det är pemslang hela denna bit så är väl sannolikheten stor att problemet sålunda ligger i pumpens prestanda (kanske igensatt?)
Vol
Vol
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Ja det där med pumpen är över min kunskap så det vet jag inte.V Volatyle skrev:Vart jag vill komma är, om nu pumpen inte klarar "trycka" vattnet från slamavskiljaren till bädden - och att vi ponerar att detta beror på att felet ligger vi bädden, borde det ju vara "igensatt" redan i fördelningsbrunnen väl? Om det är "fritt" flöde till fördelnigsbrunnen (vilket det ser ut för mig med min lekmannakunskap) så bör problemet ligga någonstans mellan slamavskiljaren och FRAM till fördelningsbrunnen? Med tanke på att det är pemslang hela denna bit så är väl sannolikheten stor att problemet sålunda ligger i pumpens prestanda (kanske igensatt?)
Vol
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg