i huset vi köpte fanns ett hobbyrum som aldrig hade färdigställts. Säljaren hade väl haft planer men det blev aldrig av. Något som jag under sommaren tagit tag i. Nu saknas att koppla in en radiator. Det är i innertaket draget 15mm prisol från värmepumpen till rummet. (Antagligen enklaste istället för att bila upp golvet).men slingan är inte inkopplad så nu behöver jag lite hjälp.

Det är (möjligen förberett för just detta) så att det finns en skarv på 28mm till- matning och en på 15mm retur som verkar gå att använda.

Till
Oavslutade kopparvärmeslingor och avskurna rör utanför en vägg, indikerar ett ofärdigt installationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkt ”kuterlite 28mm 864-2”
Kan jag sätta en förminskning här 28>15?

Retur
Oavslutade VVS-arbeten med osammanhängande koppar- och Prisolrör mot en vägg.
Skapa konto

Märkt ”gonex EN1254 15mm”
Tänkte en vinkel här och sen får jag försöka bocka så det blir rakt upp istället för lite halvsnett

Ska sätta ballofix efter båda kopplingarna och sen ansluta prisolrören

Både matningen och returen går vidare upp till 2 radiatorer på vinden och dessa tänkta anslutningspunkter ligger ovanför resten av systemet. Kommer det att räcka att tappa ut det vatten som så att säga är ovanför? Eller måste hela systemet ändå tömmas?

Det tråkigaste är att rören i andra änden ser ut att ha blivit knäckta så jag måste kapa dom och skarva inne i väggen. Så här ser det ut (ev att de har försökt handböja dom eller likande...)
Oavslutade Prisol-rör framför en osläckt väggöppning i ett renoveringsprojekts hobbyrum.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.