Jag hyr en bostad vars brunn sinade i slutet på juli. Sedan dess har brunnen fyllts på med en IBC tank lite då och då. Nu är det så att jag fått klåda när jag duschar, jag misstänker att det kan vara för att all humus som rörs runt när vattnet släpps på uppifrån. Hur länge är den här lösningen på problemet ok? Mina hyresvärdar har totalt skitit i mina förslag om att kanske passa på att rengöra brunnen lägga duk och ny sand. Hyr man ut en bostad så tycker jag att vattnet ska vara tjänligt, men det verkar tydligen vara för mycket begärt. Vad hade ni gjort?

Att fylla på brunnen låter som en ytterst märklig lösning. Men frånsett detta. Om du tror att vattnet inte är bra kan du göra ett vattentest. Då får du papper på antingen att vattnet är ok eller att det inte är det. Och om det då inte skulle vara tjänligt har du något konkret att visa upp för värden.

D Doge skrev:
Jag hyr en bostad vars brunn sinade i slutet på juli. Sedan dess har brunnen fyllts på med en IBC tank lite då och då. Nu är det så att jag fått klåda när jag duschar, jag misstänker att det kan vara för att all humus som rörs runt när vattnet släpps på uppifrån. Hur länge är den här lösningen på problemet ok? Mina hyresvärdar har totalt skitit i mina förslag om att kanske passa på att rengöra brunnen lägga duk och ny sand. Hyr man ut en bostad så tycker jag att vattnet ska vara tjänligt, men det verkar tydligen vara för mycket begärt. Vad hade ni gjort?
Personligen så tycker jag att hyresvärden har gjort vad som förväntas, fyllt på brunnen.

Att den inte rengörs kan väl diskuteras om det är vad som kan förväntas, jag tycker att du inte skall duscha i det vattnet, koka det innan användning till mat.

Så svaret från mig blir att hyresvärden inte kan rå över en torr sommar och att grundvattennivån sänkta, nej, i detta fall får du duscha någon annan stans, en kommunal anläggning, arbetet, hos bekanta, inte använda diskmaskin, inte tvätta mera än absolut nödvändigt, inte vattna utomhus.....

Vi har alla ett ansvar när det blir extrema värmevågor/torka, att fylla på brunnen tycker jag skall räcka till.

Jag försöker sätta mig in i situationen om det gällt mig och min familj som drabbats samt så har jag haft det lika som dig under tidigare år, vi har kommunalt vatten nu.

Mvh P-A

Kan bli dags för hyresvärden att borra en brunn om man avser att fortsätta med hyresverksamhet.
Ser en stor skillnad i att äga en fastighet själv och bo där, då kan man själv avgöra sin vatten hantering.
När man hyr med vatten ska man kunna förvänta sig bra vattenkvalite såvida det inte finns i hyreskontraktet om avvikelser.
Men för att avgöra dina problem blir det att testa vattnet.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att det förekommer att folk fyller på brunnen med tank, men den lösningen är ingen långsiktig lösning, det görs bara en kort stund tills man hittar lösningen dvs borrar eller gräver djupare. Två gånger har vattnet i IBC tanken stått ute i solen innan det hällts ner i brunnen vilket gjorde att det ångade kraftigt ur brunnen, bakterier frodas troligen. Vad jag vet är IBC tanken köpt begagnad, så jag vet inte vad som vart i den innan och om den är godtjänd för dricksvatten.

P Pagno skrev:
Personligen så tycker jag att hyresvärden har gjort vad som förväntas, fyllt på brunnen.

Att den inte rengörs kan väl diskuteras om det är vad som kan förväntas, jag tycker att du inte skall duscha i det vattnet, koka det innan användning till mat.

Så svaret från mig blir att hyresvärden inte kan rå över en torr sommar och att grundvattennivån sänkta, nej, i detta fall får du duscha någon annan stans, en kommunal anläggning, arbetet, hos bekanta, inte använda diskmaskin, inte tvätta mera än absolut nödvändigt, inte vattna utomhus.....

Vi har alla ett ansvar när det blir extrema värmevågor/torka, att fylla på brunnen tycker jag skall räcka till.

Jag försöker sätta mig in i situationen om det gällt mig och min familj som drabbats samt så har jag haft det lika som dig under tidigare år, vi har kommunalt vatten nu.

Mvh P-A
Självklart rår inte hyresvärden över naturen, men jag kan tycka att i det här fallet så kanske man prova att gräva några meter djupare, om dom får mer vatten så tjänar dom på det i längden när dom kan fortsätta hyra ut bostaden ist för att den ska stå tom och kosta varje månad, tror ingen annan vill varken hyra eller köpa bostad utan vatten?

A Avemo skrev:
Att fylla på brunnen låter som en ytterst märklig lösning. Men frånsett detta. Om du tror att vattnet inte är bra kan du göra ett vattentest. Då får du papper på antingen att vattnet är ok eller att det inte är det. Och om det då inte skulle vara tjänligt har du något konkret att visa upp för värden.

Jag har bett om vattentest men dom tycker inte det är nödvändigt. Det komiska i det hela är att dom själv har vattenrening hemma för en kostnad av 90 000kr, men nekar mig vattentest när jag är orolig för mig och mitt barn, vi betalar trots allt hyra. Tydligen skillnad på folk och folk här i världen.

A AndersS skrev:
Kan bli dags för hyresvärden att borra en brunn om man avser att fortsätta med hyresverksamhet.
Ser en stor skillnad i att äga en fastighet själv och bo där, då kan man själv avgöra sin vatten hantering.
När man hyr med vatten ska man kunna förvänta sig bra vattenkvalite såvida det inte finns i hyreskontraktet om avvikelser.

D Doge skrev:
Jag vet att det förekommer att folk fyller på brunnen med tank, men den lösningen är ingen långsiktig lösning, det görs bara en kort stund tills man hittar lösningen dvs borrar eller gräver djupare. Två gånger har vattnet i IBC tanken stått ute i solen innan det hällts ner i brunnen vilket gjorde att det ångade kraftigt ur brunnen, bakterier frodas troligen. Vad jag vet är IBC tanken köpt begagnad, så jag vet inte vad som vart i den innan och om den är godtjänd för dricksvatten.
Jag kanske skall förtydliga mitt förra inlägg!
- Vatten skall du självklart ha tillgång till.
- Om vattnet inte är drickbart när det fylls på i brunnen så är det helt fel av hyresvärden.
- Filter bör finnas om det är egen brunn, det skrev jag inte innan.
- Filter finns i många varianter och täcker inte upp alla problem som kan uppstå med vattnet.

- Du som hyresgäst bör ransonera vattnet i den mån det är rimligt, var sparsam.

Jag läste mitt förra inlägg, blev inte som jag tänkt skriva.
Du skall självklart ha vatten men som många andra bör man tänka på vad man gör med det, om det är dåligt flöde.

Som tidigare skrivits så bör hyresvärden åtgärda brunnen på sikt om denne avser att fortsätta med uthyrningsverksamhet.

Tala med hyresvärden om att du pga olägenhet med vattnet vill ha reducerad hyra tills vattnet är åtgärdat.

Mvh P-A

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Humus borde inte medföra klåda. Vad har tankarna använts till tidigare?

P Pagno skrev:
Jag kanske skall förtydliga mitt förra inlägg!
- Vatten skall du självklart ha tillgång till.
- Om vattnet inte är drickbart när det fylls på i brunnen så är det helt fel av hyresvärden.
- Filter bör finnas om det är egen brunn, det skrev jag inte innan.
- Filter finns i många varianter och täcker inte upp alla problem som kan uppstå med vattnet.

- Du som hyresgäst bör ransonera vattnet i den mån det är rimligt, var sparsam.

Jag läste mitt förra inlägg, blev inte som jag tänkt skriva.
Du skall självklart ha vatten men som många andra bör man tänka på vad man gör med det, om det är dåligt flöde.

Som tidigare skrivits så bör hyresvärden åtgärda brunnen på sikt om denne avser att fortsätta med uthyrningsverksamhet.

Tala med hyresvärden om att du pga olägenhet med vattnet vill ha reducerad hyra tills vattnet är åtgärdat.

Mvh P-A
Det finns inga filter i kåken, vattnet går rakt in, därav min oro. Jag duschar inte hemma jag lagar inte mat hemma för att slippa diska. Jag köper papptallrikar och plastmuggar jag tvättar hos vänner, mer kan jag inte spara på vattnet. Men det här håller på att göra mig utbränd, jag orkar snart inte mer. Men mina hyresvärdar har sagt att dom inte kommer göra något åt problemen, varken gräva borra eller sätta in filter så jag är är ganska ledsen i nuläget.

D Daniel 109 skrev:
Humus borde inte medföra klåda. Vad har tankarna använts till tidigare?
Det vet jag inte, vad jag vet är den begagnad.

Varför skulle det behövas filter? Det sätter man ju in om man konstaterat otjänligt vatten.

Att nu göra en vattentest känns meningslöst då vattnet fyllts på uppifrån. Annars rekommenderar man test ca var 3:e år.

Larsa Larsa skrev:
Varför skulle det behövas filter? Det sätter man ju in om man konstaterat otjänligt vatten.

Att nu göra en vattentest känns meningslöst då vattnet fyllts på uppifrån. Annars rekommenderar man test ca var 3:e år.
Larsa Larsa skrev:

A AndersS skrev:
Ja vattentest är meningslöst i dagsläget. Nej filter behövs självklart inte om vattnet är tjänligt, men då anser jag att man följer livsmedelsverkets råd om test vart 3år, och då snålar man inte med ett ph och järn test utan då tar man stora paketet där alla tänkbara orenheter testas. Vilket aldrig görs.

Fadai
Kontakta hyresgästföreningen så hjälper de dig. En hyresvärd är skyldig att sköta fastigheten på ett sådant sätt att hyresgäster har tillgång till vatten, rent vatten. Tror du kan anmäla till kommunen, de kan komma och ta prover.

Självklart skall hyresvärden se till att det finns rent vatten i huset. Jag menar att du vet inte i nuläget om det är tjänligt eller otjänligt. Du bara misstänker att det är otjänligt. Om du själv tar initiativ till ett vattentest så kan du därefter antingen avskriva misstankarna om att vattnet är otjänligt eller om det är otjänligt begära att värden gör något åt det. Då med mer på fötterna än att du misstänker att du får klåda av hummus. Det är inget självändamål att ha filter till vattnet. Om man har filter och i så fall vad för filter beror på vad problemet är med vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.