Carole Samuda
Carole Samuda: [citat] Thank you for all your help.
6 svar · 1,4k läst
·
E
_Elman_: Avskrivning pumpanläggning på 5år +ett vattenprov per år + el, delat på antalet nominella antalet personer hushållen sen dricker en ko typ 200 liter per dygn men en häst 20 Något i den stilen eller skaffa vattenmätare så blir ingen avundsjuka och ta typ 15kr m3
4 svar · 540 läst
kulle
kulle: Hur ser nivån ut i 3k brunnen ? Kan ju vara infiltrationen som börjar sättas igen, då blir man inte av med gråvattnet och det stoppar upp.
5 svar · 1,1k läst
Real7
Real7: Mitt svar gällde att reparera den läckande ventilen i ditt första inlägg, den ventilens gråa plastvred brukar kallas kinahatt. Men har då ingen termostat. Men nu har du vad det verkar bytt insatts för att kunna montera termostat, vilket ju så klart är ännu bättre.
19 svar · 6,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ja den där lösningen med Vatette T-rör är bara godkänd om du har planadaptrar som redan nämnts. Köpte du dessa också? Här har du en bra guide jag har lagt upp sen tidigare: https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-om-blandarinkoppling.320333/#post-3019515
18 svar · 30,3k läst
·
O
oled: [citat] Grannen säger att det finns mycket järn i vattnet
7 svar · 1,7k läst
R
rävlyan: Det finns micronfiler som tar mycket små partiklar , det kan sättas igen efter ett tag , men prova då att kasta in den i diskmaskinen , brukar gå att använd flera ggr
5 svar · 3,6k läst
·
C
camaro1969: Nä ingen luft längre, men blir sommarn torr igen blir tillflödet lägre, och luft i slangen igen:)
49 svar · 6,4k läst
·
R
rävlyan: [citat] Då är du hemma som det kallas och inga problem kvar ,bara elda på ;)
3 svar · 804 läst
Härryda2015
Härryda2015: Det hade varit bättre om man satt en Uponor bockfixtur och skippat presskopplingarna under förutsättning att det får plats.
8 svar · 1,3k läst
·
V
volvo51: Gummipackningar? Annars mera gängtätning.
1 svar · 8,0k läst
·
L
Lillamyran: Ok skönt. Kan ju hända att de redan gjort som du sagt. Men jag kikar å jämför din bild med hur det ser ut imorgon på min. Det lustiga är att det är vid uppstarten det låter sedan är den tyst länge under uppvärmningen. Men jag tar en bild jag också. Tusentack för allt. [citat]
19 svar · 4,2k läst
nskogen
nskogen: Tack! Det skulle faktiskt vara extra bra med termostat i just det utrymmet. Går det att koppla på en MMA termostat även om jag bara renoverar upp ventilen? Litar iofs åt att köpa insats. Blir ju lite jobbigt att tömma värmesystemet igen om det inte skulle fungera att renovera.
4 svar · 2,0k läst
·
Raggsockan
Raggsockan: Har du kollat med fler spolfirmor avseende rotskärningen? Kan ju vara att någon skulle klara av en 90gradare
5 svar · 3,9k läst
·
L
Linda Anderson: Har liknande problem, luktar inte bajs bara instängd källare typ Jag har ett torrt rum i källaren som är inrett men kommer ingen luft från kyrpgrunden så där luktar inget Det låter även som det droppar lite överallt men ingen fukt i taket I krypgrunden är där inga vattenpölar men det är precis som färsk fuktig jord och man ser en hel del kryp Kan det vara maskar som gör att det
10 svar · 6,6k läst
S
Sneffen: [citat] Vilken tråkig upplevelse för er med ett sådant märkligt bemötande! Hoppas miljöförvaltningen kunde hjälpa er vidare? I vårt fall så var fläkten trasig ,vilket företaget medgav så fort vi kontaktade de. Det hördes på ljudet också så det fanns inte så mycket annat de kunde säga. Däremot så drog de ut på reparationen och kom med olika förklaringar under lång tid.De
43 svar · 19,4k läst
·
-RB-
-RB-: [citat] Jo, det skall gå att dra om rören även utan öppna väggen bakifrån. Man plockar ut hela kopplingen och då följer röret med. Om man nu inte har för mycket krökar. Jag satte ett par LK väggdosor själv i en tegelvägg för inte så länge sedan.
6 svar · 2,8k läst
S
Shiraz: Otroligt att gardena tar dubbla priset för samma slang. Jag betalade 800kr för 100m och på bygghandel kostar gardena 800kr för 50m
2 svar · 4,1k läst
I
Inga L: [citat] Nu har jag mätt och rörens högsta punkt är 140 mm över golv. De når c:a 140 mm från vägg.
11 svar · 2,2k läst
·
K
Kortling: [citat] 250 löpmeter. Det verkar dock som att jag kan lösa det med vanliga dräneringsrör, så jag sparar en rejäl slant där.
9 svar · 4,7k läst
S
Stefan1972: Är ingen expert men jag tror de flesta kommer att råda dig att ordna med ny borrad brunn på modernt sätt.
1 svar · 1,6k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Kommunen miljönämnd har dokumentation från ansökan om avloppstillståndet. [citat] Troligen tömmer kommunen hela slamavskiljaren. Den ska återfyllas bakifrån, d v s sista kammaren fylls först. Det är bara att köra igång med användningen. Det tar dock sin lilla tid innan bakteriepopulationen växer till och effektivt börjar bryta ned avloppsvattnet men det löser sig vanligen
2 svar · 1,1k läst
A
adamdny: Nu är det avslutat i förtid med det företaget vi har haft hemma hos oss... och ska göra klart sakerna själva istället. Den här provtryckningen är den okej gjord eller behöver den göras om? Behöver man inte ha två öppna ändar för att kunna provtrycka korrekt eller funkar det att göra såhär? Det är då 3 slingor som de har satt ihop med T-kopplingar som sedan har en
6 svar · 2,1k läst
·
useless
useless: Inget nytt problem... https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5925773 https://www.hemhyra.se/nyheter/stopp-i-avloppet-ett-problem-for-glesbygden/
2 svar · 3,7k läst
prototypen
prototypen: Du behöver ingen rejäl kompressor men kanske en med en lite större tank än de allra minsta. Valfri 230 volts från CO/Jula/Biltema Lufttanken är ju en buffert och flödet ut från tanken begränsas av rör och slangar från tanken. Det skulle fungera att ladda tanken med en cykelpump. Det finns oljefria kompressorer, där är det ett gummimembran isf kolv som pumpar luften. Lite dyrare och
53 svar · 32,6k läst
·
C
cpalm: Va f-n :poop: Ser till och med värre ut än hos mig där någon tidigare ägare varit väldigt flitig med gängtejpen på alla möjliga och omöjliga ställen. Ofta på ställen där den gör betydligt mer skada än nytta... :thinking:
4 svar · 1,7k läst
·
R
RoBo: [citat] Jag vet att det går bra om man är försiktig. Men det är ju såklart helt och hållet på eget ansvar.
13 svar · 3,8k läst
P
Peter_K: Ser ut som om hålet i väggen sitter lite för högt i förhållande till vattenlåset men det borde väl gå att skjuta ihop eller korta av ? Sen kan du ju korta av slangen och snurra på utloppet från vattenlåset skulle jag tro.
2 svar · 798 läst
·
B
bompa: Hej Någon som vet var denna skall sitta?
0 svar · 709 läst
·
T
trollkungen: Det är högst tillfälligt. Då vi inte ens vet om badrummen i huset ska ha den placering de har idag (tätskikt har samma standard som galvrören) är det inte idé göra ngt. Vi vill bara kunna stänga av huset men ha kvar vattnet i uthuset (röda ratten). Firman ville "sätta lite kopparör"men vad jag vet inte flytta vattenmätaren.
7 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.