2 846 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur fylla på Kaliumpergmagnat
Hej, har precis blivit ägare till ett hus med egen grävd brunn med ett järn, mangan filter. Brevid själva filtertuben står en liten blå burk med svart lock, när jag tittade ner i den ser jag bara en brun gegga som ligger ovanpå nått slags filter. Har fått reda på att man ska fylla i kaliumpergmagnat i denna burk men hur gör man? Häller man bara i en burk pulver eller ska man hälla i vatten först och blanda? Eller fyller filtret burken själv vid backspolning? ( är ej något vatten i burken nu möjligtvis under filtret) Tack
Nu vet jag inte hur det ser ut i ditt filter men kaliumpergmagnat är ingen trevlig kemikalie. Jag rekommenderar gummihandskar och helst ansiktsmask när du hanterar den öppna burken.
Finns det ingen instruktion till filtret? Tag kontakt med tillverkaren om det går att hitta någon.
Finns det ingen instruktion till filtret? Tag kontakt med tillverkaren om det går att hitta någon.
Kanske, kanske … har du ett likadant filter som jag har? Jag fyller på med knappt en deciliter kaliumpermanganat varje månad. Häller ner den så att det blir en liten kulle rakt nedanför locket. Vid backspolningen suger filterprogrammet upp den mättade lösningen som ligger under filterplattan och återställer (regenererar) filtermassan med den. Därefter fyller filterprogrammet på nytt vatten i burken.L Linde88 skrev:Hej, har precis blivit ägare till ett hus med egen grävd brunn med ett järn, mangan filter. Brevid själva filtertuben står en liten blå burk med svart lock, när jag tittade ner i den ser jag bara en brun gegga som ligger ovanpå nått slags filter. Har fått reda på att man ska fylla i kaliumpergmagnat i denna burk men hur gör man? Häller man bara i en burk pulver eller ska man hälla i vatten först och blanda? Eller fyller filtret burken själv vid backspolning? ( är ej något vatten i burken nu möjligtvis under filtret) Tack
Det fungerar olika för olika märken och modeller. Men som sagt: du får kolla upp vad ditt filter heter. Modellnumret kan stå på en klisteretikett på tuben.
Klicka här för att svara