Vatten & Avlopp
RoBo: Och glöm inte att det skall vara tätskikt i skåpet om det inte är under skåpen.
rävlyan: Pumpen studsar ( kallas det ) alla är med på det snabbast akut åtgärd , 1 stäng av pumpen , 2 finns det en kran/ventil mellan pump och tank så stäng den , 3 öppna vattenkranar , töm tanken , 4 kan finnas en kran under tanken med öppna den , vattnet kommer att klucka ut , kan ta en stund 5 tanken tom 6 stäng alla kranar utom den mellan pump och tank 7 starta pumpen och direkt efter
cpalm: [citat] OK [citat] Ledningen går från "källaren" i ett f.d. pumphus ca. 20m bort. Numera endast en förgreningspunkt där det finns avstängningsventiler. Så ingen brunn i den bemärkelsen, men rätt långt ner under marken :) [citat] Ja, det känns väldigt överdimensionerat. Vet inte hur de tänkt. De har dessutom dragit in två slangar - en som reserv enligt tidigare ägare. Men jag har
Smatte: Tack! Då borde jag kunna köra frånluftsvärmepumpen under tiden som jag försöker att få kopplingarna på plats.
JCA: Hej, Jag bygger till huset och har dragit in varmvatten och golvvärme i kulver (maxiterm 4 rörs) och en separat kallvattenslang. Efter gjutning så ändrades designen så kulvertern och slangen går upp ca 50 från vägg där fördelarna sitter. Kommer bygga upp ett trappsteg (20cm) hög platå för att dölja detta och dra rören till väggen. Problemet är att allt kommer upp ur plattan rakt.
tergo: det beror på vilket fabrikat blandaren är länk som passar till TRIO/FMM armatur https://www.bauhaus.se/kranratt-trio-perfekta.html t
camaro1969: några varv till med gängtejp löste det hela =)
rävlyan: Beror helt på , normalt inte , men en god ide är att lyfta på locket och titta ner , alla rör ska vara fria från skit . stoppa ner en pinne ( lång nog ) eller annat och se om det är djupare än rören
David_W: Tack för all support, jag skaffade verktyget och med några knackningar så släppte den och jag kunde skruva upp och byta den gamla insatsen. Mycket nöjd med resultatet, och återigen tack för hjälp kring såväl avstängningen av vattnet samt blandaren. (y)
rävlyan: Bäst är nog att såga ur i trossbotten så isoleringen går upp ordentligt , det får inte finnas några små springor som det kan dra i , då spelar det ingen roll om du har V-kabel det fryser ändå ( ska vara avbsolut tätt ) och ner i mark till frostfritt Att lägga isolering ovanpå slangen måste du nog göra bara några dec , lägg den då på tvären 120 bredd så långt ut som det inte
Arne999: Hittade en gammal tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/avluftning-via-skorsten.142459/page-4 där även jag va med och diskutera...tiden går men nu är det högaktuellt. Min tillfälliga lösning går givetvis att göra permanent om det är ok vill säga. Pratas om aggresiva gaser som skadar murstocken osv osv men vet inte vad man ska tro. Ja skulle som sagt "lätt" kunna borra in ett
ByggStålis: Självklart! Good point! Med disclaimern att jag betraktar mig som medelgott händig i allmänhet men under snittet på BH så kommer här en beskrivning av vad jag gjorde. Källan för det jag gjorde kom från BH, viivilla och grundfos egen site. Började med att slå av pumpen genom att bryta strömmen. Därefter tömde jag systemet på vatten, öppnade ett par kranar till det inte rann mer.
blackarrow: PL400 eller smältlim, men kan vara lite opraktiskt. Förbehandla ytan med cyanoakrylatlim och tillhärande primerför fet plast (inte accelerator, fast det kanske också kan behövas) och lägg sedan på "plasticpadding" på den ytan för att gjuta en ny kant och spår för gummitätning. Kanske kan ha på lite vax eller rent av ett lager Rustas maskeringstape. De har riktigt "bra" klister som
camaro1969: Tusen tack för all hjälp @mogge_73 Får fundera på ny trycktank.. det blir nästa steg:)
tergo: [citat] jag undrar om där inte är 5 års garanti på den ,så ev reklamera den t
rävlyan: [citat] Frostfritt [citat] Behövs inte om frostfritt [citat] Beror på vad du har för pump , borrhålspump har back i sig , jetpump har ingen så en back i botten bra [citat] Inte fel att ha en värmekabel invändigt uppifrån och ner i mark ca 3 metern [citat] Bygga en kraftig låda med isolering i ( frigolit eller ecoprime ( blå eller röd , dom är som 1 meter jord ) min 150 mm Om du ska ha
Strontus: [citat] Du hade blivit nöjd med att det blivit fel åtdraget? Är det inte bättre att göra det rätt och vara nöjd med det?
Krypstocken: Hej Har någon sett en nippel som passar i 40mm slätändan och fungerar som övergång till 32mm? K
camaro1969: [bild] [bild] Har idag kopplat på vattenfiltret, Jag kopplade så att vattnet går ner i botten och filtreras på uppvägen. När jag spolat ett tag för att få bort det grumliga vattnet ser jag ju pilar på filtret, vid kopplingarna att det ska kopplas andra vägen, dvs filtreras nedåt, kan det stämma? Se bilderna.. Edit: Syns dåligt på bilderna men det är små pilar åt vänster.
Zizzi: Tack för tipset. Tänkte bara att använda gummi av god kvalite genom att ventilen finns i en trång torpargrund, så man måste krypa in underAnnars har jag gummimatta hemma av okänd kvalitet.
Gimp: Hej Uppdatering och sammanfattning av ärendet. Trots att tillverkaren och jag inte är överens tar dom hydroforen i retur, Rinkabyrör har verkligen skött detta helt perfekt och även fått den feedbacken. Tillverkaren har också skött detta snyggt även om vi inte är överens, dom verkar ha förstått att en missnöjd kund kan skada mer än en returfrakt (som jag faktiskt erbjöd mig att
Krilleman: Det medföljer en fiberpackning, den tätar! Vill du inte ha kvar röret på väggen så är det en fördel om du tar bort det helt. Plugga T-röret med en plugg. Du behöver en lös mutter också om du inte sågar sönder röret och tar den som sitter där!
hempularen: Om du skall starta en verksamhet som det behövs så många toaletter till, så misstänker jag att du behöver myndighets godkännande även för själva verksamheten. Framförallt brandskydd. Men om verksamheten handlar om boende och/eller matservering, så kommer även hälsoskyddsregler in.
Krilleman: Ah, jag missade helt anslutningsslangarna på första bilden. Jag gillar inte alls att man byter slangar på blandare hur som helst med "noname". Vad händer den dagen när det inte passar så bra? OK, blandaren är sidomonterad i det nya tvättstället. Då är det tvivelaktigt att anslutningsslangarna räcker ner. Således bör du dra en snutt rör efter 16mm ballofixen! Och glöm inte
Jarlingar: Ärg kan lika gärna komma från dåligt borttorkad fluss från lödningen, så det behöver inte vara dåligt för det. Däremot ser det ut som dålig vätning av lodet, ev att det varit alldeles för varmt så man "kokat" ur lodet.
rävlyan: Det är en äldre NIBE du har och den har nog rostat i dom övre svetsarna , den är läck så det gör inget att riva isoleringen och se var det läcker . Det med att hålla Tja kanske men har den börjat så är det lömskt med att det helt plötsligt blir värre med mycket sprut från den , då blir det bråttom att få dit en ny , särskilt på julaftonen när alla är lediga . 150 L är i