A
Jag fick en självdränerande vattenutkastare installerad i somras av en rörmokarfirma. Tidigare satt där en kran från 1968, som fungerade bra. Eftersom grannarna i området hade fått stora vattenskador för att deras gamla vattenkranar frusit så togs beslutet att byta utkastare i förebyggande syfte.

Nu ser ser ut som på bilden. Uppenbarligen är utkastaren väldigt självdränerande? Kan det vara något fel, eller ska det fungera så här? Vrider man på kranen så kommer det vatten, så inget är fruset i själva kranen. Men det är ju väldigt mycket vatten som kommit, med tanke på att det också borde ha runnit en del mellan trallbrädorna.
Självdränerande vattenutkastare med isbildning på vägg och trallgolv utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

du bör nog ta ett samtal med rörfirman ,det ser ut som den inte stänger för vattnet ordentligt kolla även invändigt så att det är torrt där
t

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker det ser ut som att den inte varit stängd ordentligt. Eller att själva ventilen läker men det bör den inte göra då den är ny. Självdränerande betyder bara att själva ventilen sitter inomhus och den tömmer sig på vatten efter ventilen stängs så inget vatten är i närheten av kylan.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Självdräneringen tömmer ju bara vattnet i kopparröret som går in i väggen, så det är ju bara typ en matsked varje gång man stänger. Det där måste ju bero på att någon varit där och okynnesspolat när det varit kallt.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Betydligt mer en matsked, vår sprutar rejält när man stänger av, helst om slangen som sitter på är stängd..

Är den helt stängd/åtdragen?

• Gilla
febrig och 3 till
  • Laddar…
A
Installatören sa att man skulle stänga den nya utkastaren med tummen och pekfingret. Alltså använda betydligt mindre kraft än för den gamla 60-talskranen. Annars skulle den nya dränera onödigt mycket.

Måste stänga den så den blir tät, denna verkar aningen läka eller inte vara stängd riktigt, prova stäng den

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
när jag fick min utkastare monterad för några år sedan så funkade det bra 4-5 gånger sen stängde den inte ordentligt ,det visade sig att muttern på insidan inte var åtdragen tillräckligt med följd att klumpen på insidan flyttat sig inåt några mm ,som tur var håll det tätt invändigt ändå
sen bör man inte ha nyckeln sittande i utkastaren alltid
t

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A Allinug skrev:
Installatören sa att man skulle stänga den nya utkastaren med tummen och pekfingret. Alltså använda betydligt mindre kraft än för den gamla 60-talskranen. Annars skulle den nya dränera onödigt mycket.
Vad menar han med det? Den ska väl dränera ut det vatten som finns i röret, varken mer eller mindre.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Har haft en exakt likadan i 7 år. Har aldrig sett ut så där. Du har inte stängt den tillräckligt eller så är det som tidigare sagt att den kan vara felmonterad.

Kontakta rörfirman.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Men hur hårt drar ni åt kranen då? Jag har iallafall dragit åt så att det inte kommer vatten i kranen (med tummen och pekfingret). Och då pytsar den ut det som finns i röret, genom självdräneringsfunktionen antar jag. Har jag dragit åt för hårt, så att den självdränerar hela tiden?

Eller blir den störd av att jag har vredet kvar i kran? Jag ska ta ur den, för det är inte bra ifall det skulle komma folk och okynnesspolar. Det finns inga fotspår i snön, men man skulle ju kunna råka ut för att obehöriga sätter igång vattnet.

På min gamla kran var det ju lätt! Man fick använda bägge handlovarna och pressa allt vad man kunde när man vred åt kran inför vintern. Samt se till att koppla bort slangen. Sedan var det lugnt inför vintern!

Jag stänger min kran tills det slutar rinna vatten och sedan lite till. Det är inte bevattningssäsong just nu så jag kan inte svara på hur mycket extra jag vrider den, men lite.

Av bilderna att drömma är den antingen inte stängd eller så läcker den. Stäng den lite till och ställ en hink under för att se var det fallerar.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
När man stänger vår så läker det rejält så man blir blöt om fötterna, helst om slangen sitter i och är tät, så att det är tryck i slangen, på bilden ser det ut att ha läkt mycket.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Den del som är ventilen är lika som en vanlig vattenkran. Så stäng den som en vanlig vattenkran. Ventilen sitter på insidan. Den dränerer inget om man inte har slangen ansluten. Vattnet rinner ut den vanliga vägen. Om det finn en dlang ansluten så dräneras det som finns i röret ut genom dräneringshålet. Även det vatten som slangen trycker tillbaka dräneras ut den vägen. Det påverkas inte av hur du stänger kranen.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Tack för alla svar! Jag har dragit åt kranen ordentligt nu, tagit bort isflaket och ska ställa dit en hink, så får vi se vad som händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.