Vatten & Avlopp
HasseTeknik: [citat] Det är faktiskt bättre att testa funktionen, när den inte själv har öppnat. Funktionen är normalt så att den öppnar mer och mer fram till en punkt ( typ 0,5 varv) där den stänger tvärt med en liten smäll.
Krilleman: Jag har elfrözinkat 15mm på min egen anläggning. Har man ingen lufttork (som jag inte har!) så kan det vara fördel att köra kopparrör. Elförzinkningen sitter ju bra på utsidan. :thinking: Och 2m kopparrör finns ju på biltema. https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/kopparror/kopparror-raa-2000018550
Kortling: Det var så enkelt alltså. De gamla som satt såg ut att vara i ett stycke så jag har letat efter en komplett, men detta kommer ju funka kanon!
jojo123: Då är det en ballofix , , bara stäng och gör vad du vill senare med röret , ett lock är bra att sätta på finns att köpa cromade
fridde: Ett avslutsinlägg; jag byggde om det hela genom att kapa röret ordentligt, samt köpte ett helt nytt vattenlås och monterade ihop allt. Det avhjälpte den b-lösning som byggfirman hade byggt men problemet med dålig avrinning var dock fortfarande kvar. Tog då hit en spolbil och nu är det som nytt.
Demmpa: [citat] Nästan sex år gammal tråd, sista inlägget skrivet 2013-01-01.
Anonymiserad 52827: Hej alla och stort tack för era inlägg! Röris var här, han lossade diskmaskinslangen och konstaterade att det de facto kommer vatten. Kliade sig lite i huvudet, satte tillbaka slangen sen testade vi chansartat dismaskinen som nu ville funka! Mycket märkligt. Han kunde inte säga själv varför. Schysst och ärlig firma som ansåg att det var garantijobb och att de borde ha säkerställt att
Alko: Ja, just att jag får en sänka i slangen mellan trädgårsutkastaren på trästolpen (50 cm upp från mark) och utkastaren till uteköket (1 meter upp, tre meter bort) har jag funderat på om det är dumt. Jag har avtappningsventil i källaren, den sitter dock nästan högre än utkastarna iom att huset står lite på en höjd, och tänker använda tryckluft för att tömma inför vintern. Men
jojo123: Bara att byta kärl hål i blåsan , passerat bäst före datum kanske , en del går det att byta blåsa i , men dom brukar rosta invärtes med färskvatten , se då till att ett nytt är godkänt för dricksvatten inte alla är det
topmount: [citat] Ute på tomten tror jag inte du skall behöva gå, finns det ingen rens brunn inne i huset på någon av stammarna?
Jarlingar: Börja med att knacka bort putsen runt luckan. Om skruv och mutter ser bra ut så kan du täta om med vanligt silikon.
KVS630: [citat] Tack för svar. Ska bli intressant att följa utvecklingen av vad som händer i brunnen framöver :).
Magrand: Den säkerhetsventilen är enbart för varmvattenberedaren, men behöver uppenbarligen bytas. Sexkanten är en in/ut-nippel för att utloppet ska nå ut till spilltratten. Om systemtrycket sjunker beror det på att säkerhetsventilen för värmesystemet läcker, eller att expansionskärlet har fel förtryck eller är paj. En av slangarna på bilden kommer från säkerhetsventilen för
Asbesträdd: Det går nog men det kan vara lite lite svårare än plastbrunn. Alltså att plugga igen med plastpropp.
Stefan1972: Varvsindustri? Såna där kopplingar var inget ovanligt förr, det är kopplingar för rör man gjorde konor på. Såna där har jag också. Ska man plugga endera ände så blir det ju en plugg med kona och gänga på åt v och en hatt med invändig gänga och ev kona åt höger. Det enklaste är nog att nypa åt röret och svetsa ihop om det är nåt som ska kopplas bort. Eller skaffa
tommib: Ja, ungefär så. Du kan applicera samma princip på tappvattnet. Om du hör ljudet trots att du har alla kranar stängda och ljudet försvinner när du stänger av huvudkranen talar det för att du har en läcka på tappvattnet. Är det ett flerbostadshus? I så fall kan grannarnas ledningar passera din bostad och ge upphov till ljud.
Krilleman: Jag lägger mig också i skaran som tycker det där ska skarvas om det inte går att byta.
RoBo: Sätt en skapligt stor Hila lucka i garderobssidan.
richardtenggren: Jag beställde via avloppscenter, blev levererat av Dahl.
Oldfart: Fix och fog är porösa och släpper igenom fukt. De gäller i båda riktningarna, det vill säga att fukt som tränger ned när du duschar avdunstar uppåt när det torkar. Brunnsmanschetten och tätskiktet sitter i lagret under det fix och fog. Att fix och fog släpper kan tyda på att något är fel men eftersom det inte har någon tätande funktion så spelar det ingen större roll för
KeyserZ: Hej! Jag har fukt i en källarvägg i ett lättbetonghus från 71. Tittar jag i brunnen ser jag ett dagvattenrör av betong (150mm innerdia) och två svarta dräneringsrör i plast. Eftersom fuktskadan är väldigt lokal misstänker jag att det är problem med dagvattenröret just där. Min tanke var att gräva upp och skjuta i ett 110 avloppsrör hela vägen till brunnen. Nu när jag grävt och
harry73: Vi använde tygblöjor, och hade man en ordentilgt bajsblöja var det enklast att hålla blöjan i toan och spola. Tanken var såklart att hålla fast blöjan, men lyckas man inte med det, då försvinner de i avloppet
Daniel 109: Om det är som jag tror så är det en skarv precis bakom tätskiktet som du inte kan se om den tätar. Det är inte alls okej enligt dagens regelverk. Det såg ut så i vårt förra hus, där blev det nya utanpåliggande rör vid renoveringen. Det var en installation från typ -69.
_Elman_: Ser ut som en hydropress , dvs, en med gummiblåsa och förtryck men livslängden är 10 år rumda slängar av min erfarenhet , inget att svetsa i ,det är ett tryckkärl... är dom stora skall dom besiktas dessutom av SP för dyra pengar.. men 100l hydropress känns stort . Kanske klarar du dig med en mindre typ 60l plast iofs dyrare men väljer du en mindre blir det samma pengar.
Krilleman: Det är inget onormalt med PRK att det går att rotera röret efter dragning. Och PRK är faktiskt en av väldigt få kopplingar du ska dra i botten. Den svarta plastmuttern ska vara i kontakt mässingens kant! PRK.nycklar ska med fördel användas! [bild] https://imihydronic.blob.core.windows.net/resources/Documents/Instructions/Expert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf [bild]
Jotsat: Köpte också julasågen och har borrat 4st håll genom 250mm betonghålsten. Av någon anledning köpte jag "100mm" varianten, vilket är ca 104mm hål. Biltemas plaströr passar utmärkt till det, men Pax som jag redan hade hemma är lite tjockare och kräver därmed 110mm såg. Extremt bra borr imho. Tittade på att hyra kärnborr också, men en stor nackdel på de tre företag jag ringde till
Mazen: Ny koppling köptes igår på Dahl, 167 kr ink moms efter rabatt, tack @Krilleman för att jag slapp åka runt efter den. Blev det tätt, icke!! Men nytt försök med den gamla kopplingen och med muttern från den ny inköpta, 15 minuter senare är det TÄTT... yippiee. Blev en rätt dyr mutter :crysmile: men vi slipper diska i handfatet :D
patrikd84: [citat] Tack för tipset! Visste inte det gick att lösa vattenmätaren utomhus, ska kika vidare på det!