Jag har en ca 9 år gammal djupvattenpump, Grundfos SP2A-18.
Nu har flödet sjunkit rejält, kommer kanske 2-3 liter per minut (mätt innan hydropress och filter), och det blir dåligt med tryck. Nu när flödet är extremt dåligt inser jag att det nog blivit långsamt sämre över tid. När jag återfyllt hydropressen efter filterservice eller liknande, har jag reagerat på att man inte hört vattnet forsa in i den tomma hydropressen, något som hördes tydligt tidigare och att det tagit lång tid att få upp trycket.

Borrhålet är i det närmaste fullt.
När jag mäter strömmen till pumpen drar den 1,7 A per fas.
Ingen har varit på elen och kastat om faser eller liknande.

Nu ett par frågor
pumpen är på 0,75kW, jag tycker att 1,7 A (trefas 400 V) känns väldigt mycket, men i specen anges märkströmmen till 2,3 A. (är märkströmmen per fas? är det driftström eller startström?)

Är det typiskt att en pump ger mindre flöde över tid? Jag trodde att den lägger av helt när den går sönder.

Vad kan det vara om det inte är pumphaveri? ( på den icke nedgrävda delen finns ingen synlig åverkan på slangen mellan pump och hydropress.)

Tacksam för svar.

Hade uppe en pump i somras där insugshålen var helt igensatta av fin lera. Så första åtgärden borde ju bli att få upp pumpen och se så inte insuget är täppt.

Inte mång svar , men ibland räcker det med ett. Pumpen var full av partiklar.
Tryck och flöde åter ok efter att detta var åtgärdat.

• Gilla
cem77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.