Fick problem med råttor i källare. Anticimex har varit här men det dom gör är att sätta ut fällor. Källaren är inredd vilket gjort att det var svårt att följa avlopp systemet. Jag rev väggar där jag visste att avloppet från övervåningen gick men inget fel kunde jag hitta. Till slut efter månader av jakt rev jag väggarna i ett förråd. Där bakom hittade jag ett gammalt avlopp som inte användes längre och hade gjutits igen på övervåningen. Ett rör hade pluggats med ett enligt Anticimex transportplugg och ej godkänt och var helt söndertuggad. Kan jag nu hävda dålt fel mot förra ägaren ?? Anticimex går på försäkringen men jag måste återställa det jag rivit bla en bastuvägg
Det dolda felet skulle då vara att de använde fel material när de stängde avloppet. Vad säger regelverket? är det ett regelbrott? eller går det på annat sätt att tolka som ett fel?
Då skulle man eventuellt kunna hävda att det är ett dolt fel och få ersättning för att öppna vägen, åtgärda avloppet och stänga väggen igen.
Ett bastu räknas i alla fall inte som våtrum, så du har inga problem med tätskikt som ska återställas.
Det låter som själva åtgärden inte är så dyr att det är värd besväret med att kräva skadestånd för dolt fel.
Eventuellt kan kan du ta kontakt med säljaren och komma överens om en rimlig (låg) ersättning, så att ni både två slipper stressa er för allt som dolt fel innebär.
Då skulle man eventuellt kunna hävda att det är ett dolt fel och få ersättning för att öppna vägen, åtgärda avloppet och stänga väggen igen.
Ett bastu räknas i alla fall inte som våtrum, så du har inga problem med tätskikt som ska återställas.
Det låter som själva åtgärden inte är så dyr att det är värd besväret med att kräva skadestånd för dolt fel.
Eventuellt kan kan du ta kontakt med säljaren och komma överens om en rimlig (låg) ersättning, så att ni både två slipper stressa er för allt som dolt fel innebär.
Förmodligen har du rätt att det inte är värt besväret. Får vara nöjd med att invasionen är stoppad. Tråkigt att hantverkaren gör så dåligt jobb och skapar stress för hela familjen. Frun var på väg att flytta
Inte roligt att ha såna här gynnare i huset.. Tilläggas bör att ingen av Anticimex fällor funkade utan min egeköpta bur fångade en av inkräktarna
Råttor, loppor, löss, silverfiskar, tvestjärtar, kackerlackor, spindlar, mfl. mer eller mindre trevliga små gynnare, har följt människan ända sedan tidernas begynnelse. Det är vi själva som har skapat möjligheter för de små liven att trivas i våra hus, så skäll inte på dom, dom förstår inte bättre, dom försöker bara att skapa en livsmiljö som gynnar dom. Mao. dom gör precis som vi.
Klicka här för att svara