T
topmount: Att fylla slangen bakvägen kommer du inte att lyckas med, jag brukar dock fylla lite vatten i hålet när vi startar vår pump på våren (mest för att smörja. Brukar även bara öppna kranen till hydroforen på glänt så pumpen får arbetat mot lite tryck.
1 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Avloppsrör i gjutjärn brukar beräknas ha en livslängd på ungefär 50 år så sannolikt att något händer med dem under de kommande 30 åren.
2 svar · 1,7k läst
·
R
rsa: Okej, 10 år har gått sen sista inlägget. Vad gäller i dag för PEX? Är det tillåtet att använda stödhylsa + klämring?
39 svar · 53,0k läst
R
rävlyan: Hoppas att du har den gamla kvar Ett tips så du får en tryckströmbrytare i reserv , på undersidan sitter det 6 skruvar på plattan som röret är kopplat till . lossa dom , under där så är det gummipackning som brukar följa med plattan , lätta på den och titta under , där blir en massa skit , bara städa av allt , skruva ihop , inget kan gå fel
10 svar · 2,6k läst
·
R
rävlyan: Microläcka inget ovanligt , prova med att dra lite på muttrar , och borsta rent med stålborste
4 svar · 13,1k läst
·
M
mogge_73: Ditt ph-värde påverkar valet och storleken på ditt ph filter, detta mäter du enklast direkt i kranen med ett ph-test från ex. Din lokala akvariebutik. Då först vet du vilken kontakttid ni ska ha. Ph ökar i kontakt med syre och värme, så din analys visar inte ditt faktiska värde. Även ett för litet ph-filter är ett ph-filter, så det är viktigt att veta innan man bara köper ett
1 svar · 3,2k läst
S
swe.jocke: [citat] Tack! Ja det låter som att en sakkunnig får ringas in i morgon. Tack för hjälpen (och kommer du på nåt annat fränt man kan göra för att fixa själv så skrik till) :crysmile:(y)
4 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ett varningens finger för relining. Många missar att vattenstammar och tätskikt också behöver renoveras. Jag har aldrig varit för denna metod. Det finns för många nackdelar. VVS-forum hade testat fem olika bolag för några år sen. Jag tror två fick godkänt. Men jag hittar inte artikeln nu dock. http://www.bofakta.se/nr-1-2015-relining-inget-f%C3%B6r-d%C3%A5liga-r%C3%B6r
4 svar · 2,9k läst
Krilleman
Krilleman: Vatette har vanliga tappventilen med "klämringsände" just för detta endamålet. Men då måste du välja en fast bricka (inte den du länkade till). Fast väggbricka: https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/bad-dusch-wc-och-mobler/sanitetsarmatur/kopplingssystem/kopplingssystem-gustavsberg/8550651/ Med denna ventil:
1 svar · 4,5k läst
A
Aladdin: Lyckades få dit en förgrening i helgen. Fick bila upp lite för att kunna få dit den. Så nu blir det att gjuta golvbrunn i helgen...
10 svar · 5,6k läst
·
D
Daniel 109: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ejektorpump
2 svar · 11,8k läst
Z
zzelma: [citat] Om det finns ett rensrör så är det nog tyvärr beläget längst in under krypgrunden. Och dit kryper jag inte! Jag är hyfsat duktig på att fixa själv men lyfta av toastolar och vara under krypgrunden ser jag nog vara utöver vad min ålder och fysik riktigt är gjord för. :rolleyes::rofl: Men jag lyssnar på era varningar och har beställt en rörspolarslang till
7 svar · 5,2k läst
·
pichack
pichack: Hej ! någon här som bor i linderöds trakten och har en rörspets brunn, har idag en grävd brunn med betongringar är ca 3 meter o nu är det bara vatten de sista 3 dm funderar på att slå en rörspets men är lite osäker på om jag kan slå den i befintlig brunn och hur långt ner jag ska.
0 svar · 1,3k läst
R
rävlyan: Dricksvatten , av vilken anledning , detta är en VV-beredare som satt bredvid vedspisar i torp och gårdar för att ha mestadels för diskvatten , inget som dom hade för dricksvatten ., men går att snygga till med ny förtenning av dom som arbetar med sådant Rent estetiska skäl att göra det inte för att dricka något ,
2 svar · 1,6k läst
E
Emil Br: [citat] Det är inte den snyggaste lösningen men den fungerar :)
7 svar · 2,3k läst
·
A
AndersS: Håller med tidigare inlägg att det bästa sättet att skapa problem är att börja "mixtra" med din anläggning om den är tät, ger bra tryck och fungerar. Den kan fungera i många år om man inte rör den.
7 svar · 7,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Du har ju monteringsanvisningen på Bauhaus sida! (y) Helt klart är denna produkt kap-bar! [bild] [bild]
6 svar · 4,2k läst
·
G
gredd: Jo det kan man väl göra men ser helst att man slipper kladda med färg. En slang utanpå som hölje skulle också fungera isåfall.
2 svar · 1,2k läst
L
Lantbrukarparet: Efter diskussion med en av våra lokala rörmockare så fick vi tips om en dränkbar pump, där allt flyttas ut från källaren så vi slipper pumpljud i resten av huset. Men? Vad är det för pump han pratar om?
1 svar · 656 läst
P
Pumba: Fyll med silikon och tryck dit en täckbricka så är det ju mer säkrat i fall att
6 svar · 3,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Reklamera fuktmätningen.
2 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Hej och välkommen till forumet @johan432 ! (y) Du måste mäta innerdiametern på röret som kommer ut ur väggen "A". Därifrån är det lättare att ge dig mer konkreta tips på produkter som passar. Men generellt så är det aldrig bra att ha slangen från vattenlåset rakt in i vägg. Den bör sitta i en böj (vid anslutning ur vägg).
2 svar · 3,2k läst
·
N
NoOne2k: VA-Material är dyrt. Men om man letar lite går det att hitta billigt material som fortfarande är bra. Kolla in www.rinkabyror.se under fliken avlopp. Där hittar du både rör och olika typer av brunnar till rimliga priser.
2 svar · 969 läst
R
rävlyan: Bygger hus ? permanent eller fritid viss skillnad på sommar / vinter
1 svar · 582 läst
R
rävlyan: Den har sugit fast i packningen , bara lätta på kanten med en mejsel eller kniv så släpper den , Är beredaren tom , det kommer en hel del skit där ROSTVATTEN ; KALK så en större bunke under är bra,för att inte skita ner annat
1 svar · 7,3k läst
·
G
Gårdsboende: [citat] Skiter i den varje dag :crysmile:;)
8 svar · 4,7k läst
·
torgny61
torgny61: Tack för råd! Jag testar att sätta in en hydrofor. Återkommer med resultat.
5 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: Det är inga bekymmer med två skruvhål i väggen om du gör dom rätt med silikon efter konstens alla regler. Men vill du ha både hängslen och livrem i LK:s dosor köper du dessa: https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/monteringsdetaljer/montage-med-vaggdosa1/vaggdosa-presspex-ingjutning/lk-forstarkningshylsa-uni_77746921.aspx (y)
1 svar · 6,2k läst
Immobil
Immobil: Börja med att stänga av vattnet! Sedan lossar du kopplingarna med hjälp av två skiftnycklar. Undvik polygripen, den använder man bara i nödfall. Mät rördimensionen med ett skjutmått.
2 svar · 1,4k läst
·
P
prototype: Det är skillnad mellan ISO (16, 20, 25 etc.) och NKB (15, 18, 22 etc.) som är en för Sverige äldre standarddimension. Du kan själv välja om du vill köra ISO eller NKB. ISO verkar bli vanligare och vanligare. Golvvärmerör, som kan anslutas direkt mot en Q&E golvvärmefördelare har dim 17 eller 20. Kika i Uponors prislista på sidan 252 så ser du vad respektive huvud klarar av
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.