Vatten & Avlopp
bompa: Hej Någon som vet var denna skall sitta?
trollkungen: Det är högst tillfälligt. Då vi inte ens vet om badrummen i huset ska ha den placering de har idag (tätskikt har samma standard som galvrören) är det inte idé göra ngt. Vi vill bara kunna stänga av huset men ha kvar vattnet i uthuset (röda ratten). Firman ville "sätta lite kopparör"men vad jag vet inte flytta vattenmätaren.
Lovestar: [citat] Tack för alla svar. Ni hade rätt att det var den grå bussningen som skulle lossas. Med verktygshjälp och tålamod så fick jag loss den. Nu när jag visste att jag skulle göra det utan att ha sönder något.
Brockjim: Lite tilläggsinformation. Borrhålet är på 42 meter och den gamla slangen var på 38 meters djup och den nya slangen tar på 32meters djup kan detta göra att det blivit någon annan smak, kan det vara olika kvalitet på vattnet beroende på var i borrhålet det tas ifrån?
greylin: Ja, du har rätt. Och den är inte alltför lätt att vrida runt, men det går. Förmodligen sitter det väl någon form av tätning där.
Johan Enander: [citat] Huset ligger 5 m ifrån strandlinjen ute i Sthlms skärgård. Sluten tank rekommenderas av kommunen.
Krilleman: [citat] Jag har faktiskt varit med om detta fenomen där en bostadsrättsinnehavare fick igenom att denne minsann hade "nytt badrum" och skulle icke deltaga i styrelsens beslut om komplett stambyte. Alla andra fick helt nya vattenstammar och avloppsstammar. Nya brunnar + tätskikt och kakel efter eget val från dom alternativen som fanns med i föreningens åtagande. Men i slitsen på våningen
corre: Det finns ett sorts grenrör som sadelgren som man monterar mot betongrör som du har. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/225_110-45-pvc-sadelgrenror.html På den går man sen vidare med vanliga PVC-rör och en vanlig golvbrunn. Om du tänkt ta bort befintlig rensbrunn (rekomenderas inte om du inte har en utanför huset), så kan du koppla på med en övergångskoppling direkt på
rävlyan: Eftersom det rinner dåligt , har du kollat hela avloppsdelen under bänken , förutsätter det , men då det sörplar luft och rinner undan bra så är det ett stopp/förträngning någonstans , det kan vara så att vid arbete med gamla rör så kan det ha lossnat någon kaka som sitter , var kan man fråga sig , mera rensning ge dig inte Du tar bort rör och spolar ? vad tror du tar vägen då
rävlyan: Då har du en del kondens i dag med , det som avgör är hur varmt det är i rummet , på sommaren blir det kondens på mina inkommande med vid stora uttag , men inte vid mindre
rävlyan: [citat] Bry dig inte , ska du smörja in hela burken på insidan ? det är så lite så det kommer inte att märkas ens med microskåp . Sen det med hydrofor eller hydropress större kärl hydropress mindre kärl , allt en smaksak , båda fungerar bra . Har inte sett någon stå och rengöra invändigt på någon sort , men klart har man en hel del järn kanske man behöver det , om inte annat
mogge_73: Ser ut som ett uppströms pH-filter. Den åtgärdar aggressivitet i vattnet. Man behöver fylla på pH-massa minst en gång om året och ibland även byta ut massan helt. Koppla bort vatten in/ut och skruva av toppen. Känn med en pinne så inte massan har stelnat, är det mjukt och fint fyller du på till angiven nivå på tuben.
rävlyan: [citat] Vad visar tryckmätaren , före och efter påfyllning den ska visa 0,1 bar per meter upp till kärlet , om trycket sjunker så är det inte bra . en läcka brukar rendera i att trycket sjunker . Du fyllde nu igen i ca 1 minut , det innebär att vattnet går ur kärlet/systemet på något vis , att fylla ofta gör att det blir syresatt vatten i rör/panna/radiarorer och då rostar dom Du
Nicko991: [citat] Tackar! Här kör jag Prisol i ett stycke från fördelare och in i pannrum. Får bestämma mig imorgon för var jag lägger röret.
flar: [citat] Tack! Det är så det är nu också. Så då verkar allt vara i sin ordning. Tyckte bara att det kändes så udda att ha det så.
MattiasAh: En anborrningsbygel låter ju smidigt men är det att rekommendera att gå på röret i 90 graders vinkel? Har hört att man, eftersom det är ganska bra tryck från avloppspumpen, bör gå in med 45 graders vinkel så flödet riktas på väg in i avloppsröret.
NoOne2k: [citat] Läser man specifikationen för 561 är den endast till för lågtryckstätning. Loctite 55 eller lin och pasta anser jag är det bästa alternativet. Det är sällan bra att blanda olika produkter vid tätning.
Stefan1972: det tror jag inte. Jag bor själv i ett 1900tals hus med all dess brister. Det är inte så att jag tycker att det är fult på det viset, mer tråkigt att man inte tänker till ibland och förenklar det och kanske till och med hade varit billigare.Men oftast blir det ju så att man bara bygger vidare.....
Krilleman: [citat] Helt rätt, vid 70mm regel så drar du med 75mm avlopp så långt det går i golvet, sen vidare med 50mm upp i väggen!
Nancy Biäng: Ja, tyckte det var lite mysko... satt en sådan lucka på gamla röret. Aja... får ta det om det behövs i framtiden.
Krilleman: Det allra bästa för dessa synliga rör under "lövisarna" är om du får tag på gjutjärn! Då kan du sticka upp dom ca 20cm innan lövisen så det finns lite plats för ev skräp att ramla ner på marken. Dessa går att få i en vanlig 110mm muff om man gradar väl och smörjer rejält. Dagens gjutjärnsrör är epoxybehandlade utvändigt och invändigt. Men när man kapar dom måste man
Åsa Lund: Vad gäller golv är asbest vanligast i klister under golvplattor eller klinkerfix och fog. Inte i själva betongen
rävlyan: [citat] Det är nog lite häftigt med så högt tryck i en villa , pumpen får jobba rätt bra och det blir långa gångtider på den med extra el-kostnader , normalt ca 4 - 4,5 bar , det räcker bra för alla förbrukare Är tryckströmbrytaren ställd på 6 bar ( det brukar vara max ) så ställ ner den
Krilleman: [citat] Absolut, men ett vattenlås till kök är större dimensionerat kontra tvättställ.
Slaktarn82: [citat] Hej Magnus, Börja med att stänga av vattnet i huset. Släpp muttern närmst blandaren och demontera blandaren, har du galvledninf så sitter det oftast i silarna i blandaren. Har du tillgång till en kompressor så kan du när du pillat rent allt slutligen blåsa bort det sista. Gällande wc stolen och model på den så sitter det troligen i inlopps slangen innanför porslinskåpan. Det
Axiotrade: Jag letar efter proppar för avloppsrör som är ger ett avslut likt en halv boll. Inte som de vanliga man hittar som ger ett avslut som en platt skiva. Helst ser jag att det är för inomhusavloppsrör & vita. ps. det skall inte användas som avloppsrör, utan för en undervattenfarkost. Tack!
Magnus Lindberg: Kan bara säga att den tunna plastslangen är till diskmaskinen och när den pumpar ut vatten blir det inte läckage mellan gummipackningen och plaströret
Thomas_Blekinge: Jag har köpt detta på något byggvaruhus tidigare, kanske Harald.