Hej alla.
Har än en gång fått stopp i avloppsrören ut till brunnen.
Denna gång så är tanken att bila upp och byta ut cementrören (betong) till plaströr. Då vi byggde om vår trappa för ca 10 år sedan så såg vi att det gick ett oranget rör under trappgolvet och troligen in under källargolvet, men vart har det blivit påkopplat med det gamla? Har plaströret gjutits in i cementrören eller vart kan det ha tagit vägen?
Tänkte först att jag skulle följa där avloppet går ner i källargolvet och bila tills det orangea röret kommer fram men det känns som att cementröret går väldigt djupt under källargolvet. Ska det göra det?
Hoppas någon har något bra svar innan kvällningen annars så får jag väl bila upp hela golvet
Har än en gång fått stopp i avloppsrören ut till brunnen.
Denna gång så är tanken att bila upp och byta ut cementrören (betong) till plaströr. Då vi byggde om vår trappa för ca 10 år sedan så såg vi att det gick ett oranget rör under trappgolvet och troligen in under källargolvet, men vart har det blivit påkopplat med det gamla? Har plaströret gjutits in i cementrören eller vart kan det ha tagit vägen?
Tänkte först att jag skulle följa där avloppet går ner i källargolvet och bila tills det orangea röret kommer fram men det känns som att cementröret går väldigt djupt under källargolvet. Ska det göra det?
Hoppas någon har något bra svar innan kvällningen annars så får jag väl bila upp hela golvet
Lyckades få tag på den gamla ägaren av huset. Troligen ligger det nya röret ca 1 meter innanför källardörren och ihopkopplat med det gamla.
Blir iaf lite lättare att förhoppningsvis hitta.
Då är det bara att bila bort ca 1,5 meter bort till röret.
Blir iaf lite lättare att förhoppningsvis hitta.
Då är det bara att bila bort ca 1,5 meter bort till röret.
Spolbilar har spårmaskiner för märka ut var och djup på rör ifall du vill begränsa bilandet ytterligare.
Och ifall det finns utrymme så är det smidigt att hyra en betongsåg och göra två spår först, sedan bryta upp byten mellan spåren, istället för att bila golvet till en enda stor grop.
Och ifall det finns utrymme så är det smidigt att hyra en betongsåg och göra två spår först, sedan bryta upp byten mellan spåren, istället för att bila golvet till en enda stor grop.
Ok, hade spolgubben från Sandahls här ute men han sa inte ett ljud.Y Yrrol skrev:
Har hyrt en bilningshammare till måndag så måste blir färdig tills dess (är smålänning så få ju inte hålla på mer än nödvändigt)
Men tack för tipset. Ska tänkas på till en annan gång när det ska bilas
Uppföljning:
Har bilar bort där jag skulle hitta plaströret. Där var ett stort hål i cementröret och fullt med sand, grus och skit.
Imorgon ringer jag till rörmokaren så får han komma och titta så få vi hoppas han har någon bra lösning.
Har bilar bort där jag skulle hitta plaströret. Där var ett stort hål i cementröret och fullt med sand, grus och skit.
Imorgon ringer jag till rörmokaren så får han komma och titta så få vi hoppas han har någon bra lösning.
Här kommer 2 bilder.Krilleman skrev:
Kommer överlämna detta nu till rörmokaren men på den bilden där man bara ser ett hål i golvet. Det är där röret har gått sönder.
Ha försökt köra i med slang för att få loss skiten så att det kan rinna ut men det sitter som berget. Har även provat med att spola med varmvatten utan framgång. Risken är väl att jag packa det mer och mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatering:
Rörmokaren har varit hemma och måttligt irriterad på spolgubben som hade varit hemma. "Tror fan han ska få loss skiten, det är ju deras jobb" ungefär så.
Han va irriterad att dem inte har gått in med kamera och kollat att varför är det stopp?
Han skulle ringa till dem så får vi se vad som händer
Rörmokaren har varit hemma och måttligt irriterad på spolgubben som hade varit hemma. "Tror fan han ska få loss skiten, det är ju deras jobb" ungefär så.
Han va irriterad att dem inte har gått in med kamera och kollat att varför är det stopp?
Han skulle ringa till dem så får vi se vad som händer
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Ja vad ska rörmokaren göra om allt står fullt med vatten? Det är ju inte det bästa utgångsläget direkt om man ringer ut dem för att få veta vad som behöver göras.
Hade samma problem förutom att mitt stopp var på utsidan. När vi filmade konstaterades dock att samtliga betongelement behövde bytas.
Lite kortfattat av jobbet finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/p-plats-renovering-fran-da-till-nu.307201
Lite kortfattat av jobbet finns här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/p-plats-renovering-fran-da-till-nu.307201