Problem att bara dricka RO-renat vatten?

327 läst  10 svar

1. R
    Medlem Nivå 6
    Flera vattenreningsföretag som jag har varit i kontakt med rekommenderar en dricksvattenrenare i t.ex. köket för att rena mindre bra vatten från egen brunn. De arbetar oftast med tekniken reverse osmosis (RO) eller på svenska omvänd osmos. Då blir vattnet väldigt rent och nästan alla ämnen försvinner i vattnet. Jag har dock hört att det inte ska vara bra att bara dricka så rent vatten över längre tid. Vi behöver en del av de ämnen som finns naturligt i vatten.

Kan jag använda RO-renat vatten dagligen i matlagning och att dricka? Eller bör man rena vattnet lite "mindre"? Speciellt när jag har två små barn hemma.

2. Emma242
    Medlem Nivå 1
    Du går ju naturligtvis miste om en del mineraler och salter som är viktiga för njurarna och andra funktioner i kroppen. Men med tanke på att vi idag äter så pass bra och hyffsat balanserad, ofta berikad, kost borde problemet vara försumbart. Dessutom dricker man ju även vatten när man inte är hemma.

3. H
    Medlem · Nivå 5
    Det är inga som helst problem. Salthalten i vanligt vatten är så låg att den varken gör till eller från, bortsett från specialfall som flour som ger bättre tandhälsa. Vad gäller flour är det dock en avvägning där för mycket är dåligt av andra orsaker, och det finns gott om tillskott att köpa.

Som exempel: RDI (rekommenderat dagligt intag) av kalcium för vuxna är 800 mg/dag, dricksvatten innehåller ca 30mg/L. Så för att få i dig ditt RDI av kalcium genom dricksvattnet ska du dricka 27L. Gör du det kommer du få problem med vattenförgiftning (dvs utsaltning av kroppen).

RDI natrium 2-3g (2000-3000 mg), i dricksvatten ca 40mg/L, så du får dricka minst 50L vatten för att få i dig tillräckligt. På detta sätt fortsätter det för andra salter.

Redigerat
  4. H
    Medlem · Nivå 5

Som nämnt ovan, de saltmängder en normal person får i sig av normalt dricksvatten är oväsentligt i förhållande till behovet av dessa.

5. C
    Medlem Nivå 5
    Hej

Jag vet inte hur rent RO-vatten är och hur relevant diskussionen om salthalt är kanske måste kanske ställas i relation till det.
    Det verkar märkligt att ett företag skulle rekommendera en produkt som är skadlig, så sannolikt blir inte vattnet farligt rent. Man får kanske också väga in vad tekniken tar bort, och hur man mår av att få i sig för mycket av det.

Men det är ju en gammal visdom från fjällregionen att man inte under längre tid skall dricka "jokk-vatten", alltså ur bäckar i naturen eftersom vattnet är för rent. På samma sätt är stor konsumtion av destvatten eller avjonat vatten inte bra över tid. Å andra sidan är vissa "mineralvatten" på flaska i princip destillerat vatten, vissa saluförs t o m som det.

Problemet uppstår bl a i tarm och njurar när osmolaliteten är för långt från normal. Jag tror man måste dricka hyffsat mycket och under lång tid för att det skall vara ett problem, och dessutom inte få i sig tillräckligt med mineraler på annat sätt.

Kolla livsmedelsverkats bedömning, den säger en hel del:
    https://www.livsmedelsverket.se/glo...iskhanteringsrapport-avjonat-dricksvatten.pdf

6. H
    Medlem · Nivå 5
    Det där är bara nys. Så fort du får ner vattnet i magen börjar magsafter utsöndras som kraftigt kommer höja osmolaliteten i vätskan, först magsyra med innehåll av saltsyra HCL, sedan i tunntarmen, bukspott med natriumvätekarbonat NaHCO3. SÅ ingen risk föreligger för tarmarna. Vad gäller njurarna är det exakt samma risk som när du dricker för mycket av vanligt dricksvatten - dricker du för mycket överbelastar du njurarna. Om du ska undvika det får du dricka vätskeersättning som har betydligt högre salthalt än vanligt dricksvatten.

Bra länk som bekräftar det jag skriver.

7. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Finns mineralfilter som man brukar sätta efter osmospumpen för att just återge mineraler till vattnet.
    Ombord fartyget jag jobbar är det vi dricker bara osmosvatten...

8. H
    Medlem · Nivå 5
    Ja, fast det är främst för att undvika korrosion av ledningar och att ge vattnet bättre smak.

9. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 13
    Det också. Dock så får man i sig allt man behöver med vanlig kost

• Laddar…
  10. T
    Medlem Nivå 4
    Vad är det för fel på brunnsvattnet?

11. R
    Medlem Nivå 6

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: