Hej,
Jag har en anslutningsslang på värmesidan av min värmepump jag inte kan identifiera.
Pumpen är en thermia diplomat.
Anslutningsslangen verkar avslutas med en klämringsnippel och är kopplad direkt mot 28mm kopparrör. Klämringsmuttern är en conex 28.
Mäter jag gängorna på nippeln på slangen så har de inte samma diameter eller stigning som R25-gängor. Däremot verkar de likna gängorna i en vatette 28-klämkoppling vilka enligt uppgift ska vara M34x1,5.
På andra sidan slangen verkar det vara R25 utv gängor.
Jag skulle behöva identifiera slangen för att ändra i installationen.
problemet är att jag ingenstans hittar anslutningsslangar med conex 28 klämringsnippel direkt på slangen. Någon som har någon ide?
Jag har en anslutningsslang på värmesidan av min värmepump jag inte kan identifiera.
Pumpen är en thermia diplomat.
Anslutningsslangen verkar avslutas med en klämringsnippel och är kopplad direkt mot 28mm kopparrör. Klämringsmuttern är en conex 28.
Mäter jag gängorna på nippeln på slangen så har de inte samma diameter eller stigning som R25-gängor. Däremot verkar de likna gängorna i en vatette 28-klämkoppling vilka enligt uppgift ska vara M34x1,5.
På andra sidan slangen verkar det vara R25 utv gängor.
Jag skulle behöva identifiera slangen för att ändra i installationen.
problemet är att jag ingenstans hittar anslutningsslangar med conex 28 klämringsnippel direkt på slangen. Någon som har någon ide?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Är inte det där en presskoppling, på slangen alltså? I så fall måste du nog byta ut hela slangen.
Men beskriv vad du vill göra, så finns det säkert någon här som kan ge ett tips.
Men beskriv vad du vill göra, så finns det säkert någon här som kan ge ett tips.
Bild på avstånd så det syns bättre.
Det jag vill göra är att inte gå vidare med koppar utan koppla slangen till invändig rörgänga G25.
Anledningen är att jag vill flytta pumpen lite mot väggen för att kunna krympa gamla pannrummets storlek.
Det jag vill göra är att inte gå vidare med koppar utan koppla slangen till invändig rörgänga G25.
Anledningen är att jag vill flytta pumpen lite mot väggen för att kunna krympa gamla pannrummets storlek.
Bästa svaret
Kan var en synvilla, om det är samma dim från slang och in till vägg , så köp en klämringskoppling rakskarv och bara kortar av röret så mycket som du ska flytta, enkelt att vrida ihop, betänk bara på att kunna stänga av så inte allt vatten rinner ur systemet
Uppdatering: Jag gjorde som Hjulbent föreslog och behöll en stump kopparrör och kopplade vidare från detta. Det gick bra, men det var tyvärr oundvikligt att det rann ut mycket vatten (som jag fångade upp i murarhinkar) då ingen avstängning fanns på rätt sida där jag skulle koppla. Därmed tyvärr nytt syrerikt vatten i systemet.
Då blir att det lufta några X antal ggr, men luften tar slut någon gång, se bara till att du har tryck i systemet då luftar ca 1,2 min annars får du inte ut luften samt håll koll på trycket så det är på den nivån, bra fylla på allteftersom
Yes, gjorde exakt så. Det blev några vändor idag. lufta-höja tryck-lufta osv. Detta innan jag slog på cirkulationspumpen. Sen får jag gå efter i veckan för att bli av med den allra sista luften.H Hjulbent skrev:
Klicka här för att svara