Hej experter!

Jag håller på att montera en väggbricka för anslutning toa i badrumsbygge och behöver lite hjälp. Detta har jag aldrig gjort innan...

Använder Uponor PEX 15. Väggbricka Vatette rsk 8550649 och på denna tänkte jag sätta en vinkel med avstängning, rsk 8546975. Jag har följt monteringsanvisningen slaviskt tycker jag. Mitt problem är när jag ansluter vinkeln. När jag dragit den för hand är muttern nästan i botten. Jag kunde dra den 1,25 varv med nyckel efter det och i anvisningen står det 2 varv. Jag är inte helt hundra på om muttern bottnar men tog i rätt bra och vågade inte dra mer.

Tog loss vinkeln igen och provade med en rak koppling, rsk 1947100, då den har längre gänga. Mycket riktigt blev det mycket gänga kvar men jag kunde bara dra den ett kvarts varv efter handdragning. Blir det så om man redan har klämt ihop klämhylsan en gång innan?

Jättetacksam för råd om hur dessa prylar brukar bete sig, just nu känner jag mig allmänt osäker.

Länkar till prylarna:
https://www.vatette.se/system-vatet...roduct&cHash=9336faa25dcd065679b3adc6ae05e9f3

https://www.vatette.se/system-vatet...roduct&cHash=6ba528a248a0a2d457bc30c9c8f0796a

https://www.vatette.se/system-vatet...roduct&cHash=e38b6f7a4fb7ddf398782a0f13a81df6

Ingen som har dragit några Vatette Plast i sina dagar och har lite tips och råd? :thinking:

S
Jag är inne på precis samma ide med samma kopplingar, trycker straxpå köpa-knappen. Men verkar ju inte riktigt lovande.
Har du kommit på nån lösning? Alternativet torde ju vara först en vinkel och sen en rak ventil?

S swirve skrev:
Jag är inne på precis samma ide med samma kopplingar, trycker straxpå köpa-knappen. Men verkar ju inte riktigt lovande.
Har du kommit på nån lösning? Alternativet torde ju vara först en vinkel och sen en rak ventil?
Jag tror att största problemet är att man som lite handsvettig nybörjare är osäker. Nu har jag dragit dit den hårt och tror att det blev bra. Laborerade lite med en mutter och skruvdel och kom fram till att det nog inte är gängorna som tar slut när det blir trögt. Eftersom jag dragit kopplingen på och av ett par gånger gäller ju inte de där två varven längre så sista gången blev det på känsla men kanske trekvarts varv efter handdragning.

Det måste ju sprida en del hur hårt man får till det med handkraft också tycker jag.

Tycker inte att du ska vara orolig, dessa grejor är gjorda för varandra och av erkänt hög kvalitet.

S
Gott att höra! Då blir det beställning!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
RÖD FLAGG på detta jobb, du får inte ut något på försäkring i händelse av läckage , nu utgår jag utifrån foto att det kommer byggas in . Finns inget med denna installation som är okej i mina ögon, kopplingar i vägg, skyddsrör som slutar i vägg .... det är grundskole regler för en röris som är någorlunda insatt i regelverk

S swedjeep skrev:
RÖD FLAGG på detta jobb, du får inte ut något på försäkring i händelse av läckage , nu utgår jag utifrån foto att det kommer byggas in . Finns inget med denna installation som är okej i mina ögon, kopplingar i vägg, skyddsrör som slutar i vägg .... det är grundskole regler för en röris som är någorlunda insatt i regelverk
Förlåt svarade i fel ämne , admin kanske kan radera Sorry

@swedjeep Du kan radera dina inlägg själv, klicka på dom tre punkterna vid ditt inlägg och välj radera

90 graders vinkel med ballofix i ett Vatettevägfäste funkar inte att få tätt ( inte jag iaf). Valde en rak- eller en t-koppling. Inga problem med att få det tätt.

Tror de 90 gradarna med ballofix har ”sämre gängor” än ex raka.

S
Hmm.. Låter sådär. Men om jag kör på följande då?:
* 90 grader vinkel 15, 1947548
* Dubbelmutter 15, 1946087
* Kulventil 15x10 , 8546962

Rickard.
Asså jag köper inte att vatettes kulvinklar inte skulle funka i deras väggbrickor, det måste vara ett supervanligt montage som används överallt.

Krilleman
Jag har monterat mängder med brickor från Vatette i massor med renoveringar/nybyggen. Både med vinklar/raka, ballofixer eller bara kopplingar.

Inte haft några som helst problem.

Visst har det kommit någon droppe ibland på någon provtryckning, men det är nästan alltid bara slarv i montaget.

:thinking::thinking::thinking:

Nä visst ska det gå alldeles prima. Som sagt det är skillnad i gänglängd på skruvdelen om man jämför vinkel och rak. Och för vinkeln så går muttern på så långt så att det inte finns nån synlig gänga kvar vilket är en lite onödig utformning kan jag tycka. Inget vatten inkopplat än så har inte testa min egen anslutning men är konfident att grejorna funkar bra ihop och att det ska hålla tätt.

S
Rimligtvis borde det ju funka. Men nu fegade jag och körde på vinkel, dubbelmutter och ventil. Rinkaby hade dessutom inte vinkelventil med 15x10 vilket jag behöver. Prismässigt blev det samma..

Rickard.
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.