Hej,

Min far har en varmvattensberedare på 300 L som inte längre ger tillräckligt mycket varmvatten. Den håller samma värme som den tidigare har gjort på vattnet i kranen men det kommer uppskattat ca 100 L varmvatten innan det blir kallt i kranen när man tappar. Den är ca 20 år gammal men fräsh om man ser på utsidan.

Vad kan detta vara för fel?

/T

Kanske någon termostat som är kass och då inte kopplar in max effekt. En del vvb har tvåstegstermostater som styr inkoppling av elementen i två steg.
Sedan är det väl så att en vanlig beredare inte funkar som en genomströmningsvärmare utan det tar x antal minuter att värma upp kallvattnet till önskad temp.

Finns det varmvatten kvar i beredaren så kan det vara blandningsventilen som jävlas om det finns en sådan. När vv tar slut efter dessa 100 liter så känn på vv röret så nära tank som möjligt om den är varmare än vattnet i kran så är mitt svar blandningventilen..

Typskylt på en Kaukora Oy VLM-300 S varmvattenberedare med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blandningsventil och rörledningar i ett värmesystem under en vattenvärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag varit hemma hos farsan och kollat och testat lite och tog två nya kort.

Testade att tappa upp varmvatten i deras badkar direkt på morgonen när beredaren stått oanvänd under natten så att det alltså skall finnas 300L varmvatten att tillgå. Efter ca 3-4 minuters spolande så blev röret ut från beredaren kallt (det vänstra röret som går ut från beredaren direkt efter blandningsventilen). Dom första 3 minuterna så var röret riktigt hett. Uppskattar att dom får ut ca 50L varmvatten innan det blir kallt.
Jag skruvade på blandningsventilen. Först skruvade jag in den max och sedan har jag nu skruvat ut den max.
Om blandningsventilen är max öppnad skall inte allt varmvatten då strömma ut genom ventilen och komma ut i den blandare ma öppnar?

Se bifogade bilder på rör och spec.

Om du känner på det vänstra röret ovanför blandningsventilen samtidigt som du spolar. Om det blir kallt, så är det ett tecken på att stigarröret inuti beredaren har gått av.

H
C tonlu skrev:
Min far har en varmvattensberedare på 300 L som inte längre ger tillräckligt mycket varmvatten.
Det är en Fokus WLM 300 av årsmodell 93, i dom så sitter/satt en rör från botten till toppen där VV tas ut, detta rör är av
pertinax/vävbakelit och har säkert krackelerat/sprucket eller gått av på halva vägen. Då blir det bara en skvätt VV när det tas ut på halva vägen. Det blir nog till att byta VVB , Det fanns en kille som fixade byte av röret ( hade väldigt små händer ) genom hålet där EL-patron sitter, men har ingen aning om han finns kvar, samt distans mellan er, Är nog inte ekonomiskt tilltalande

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
L lordi skrev:
Om du känner på det vänstra röret ovanför blandningsventilen samtidigt som du spolar. Om det blir kallt, så är det ett tecken på att stigarröret inuti beredaren har gått av.
Ok, skall försöka kolla det nästa gång jag är hemma hos dem.

H Hjulbent skrev:
Det är en Fokus WLM 300 av årsmodell 93, i dom så sitter/satt en rör från botten till toppen där VV tas ut, detta rör är av
pertinax/vävbakelit och har säkert krackelerat/sprucket eller gått av på halva vägen. Då blir det bara en skvätt VV när det tas ut på halva vägen. Det blir nog till att byta VVB , Det fanns en kille som fixade byte av röret ( hade väldigt små händer ) genom hålet där EL-patron sitter, men har ingen aning om han finns kvar, samt distans mellan er, Är nog inte ekonomiskt tilltalande
Ok, tack för informationen!
Dom bor i Göteborg men vvb är ju rätt gammal så det kanske är värt att byta

Krilleman Krilleman skrev:
Se min CAD-ritning på problemet här:

[länk]
Tack! :)
Men om röret gått av så tolkar jag dina bilder att det borde komma kallt vatten först och sedan varmt vatten? Eller hinner det fyllas på med kallt vatten innan det varma kommer nedåt?

I vårat fall så är vänstra röret skållhett en liten stund för att sedan bli kallt.
:confused:

Krilleman
C tonlu skrev:
I vårat fall så är vänstra röret skållhett en liten stund för att sedan bli kallt.
Precis det syndromet som blir om röret i beredaren gått av. :worried:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.