Håller på med köket och har bytt blandare till en ny Mora.
I monteringen poängterar de att diskmaskinanslutningen ska vara fixerad både över och under anslutningen.
Problemet är ju att blandaren hamnar ca 10 cm ut från väggen och sladder masonit i bakstycket på skåp.
Sitter röret för diskmaskinanslutning inte lika fixerat som på de tidigare där man alla anslutningar hade rör och inte flexslang? Om jag minns rätt satte vvs'aren vid montering i stugan av en Morablandare inte någon fixering.

Ska jag tolka "tystnaden" som blandare monteras utan att fixera anslutning för diskmaskin i de flesta installationer;) Jag har inte gjort det men är ändå lite nyfiken på hur nödvändigt det är.

A AndersS skrev:
Ska jag tolka "tystnaden" som blandare monteras utan att fixera anslutning för diskmaskin i de flesta installationer;) Jag har inte gjort det men är ändå lite nyfiken på hur nödvändigt det är.
När vi flyttade in i kåken så var detta något som FK tyckte var väldigt viktigt att vi satte dit då det tydligen inte är ovanligt (vad nu det betyder) att de går isär.

Köpte två U- liknande hållare på Biltemas marinavdelning och satte slangen i.

Vad är FK, för det är säkert inte Försäkringskassan;)
Du fixerade då utgående slang till diskmaskin inne i skåpet men inte röret till blandaren?

Försäkringsbolag, fick nått erbjudande som gjorde att de kom ut och tittade lite gratis vid köpet.

Precis, endast maskinens rör, inte de från blandaren

Hade väntat mig lite svar från de som jobbar med VVS men tolkar tystnaden som att "man" inte fixerar anslutning till diskmaskinvatten;) :D

Då kommer fråga två, gör man alltid så eller gör man avsteg utifrån hur det ser ut i diskbänkskåpet.
Och hur kritiskt är det att inte fixera diskbänkanslutning, vattenrören har jag kunnat fixera längst ned i skåpet.

Fixera med buntband/stripes mot kallvattenröret till blandaren.

Krilleman
Det ska ju fixeras med klammer, reglerna är ju tydliga där. Allt annat är felaktigt.

Och dra buntband i kallvattenröret för att stadga diskmaskinsanslutningen är som att sätta plåster på cancer = Det blir ingen skillnad.

Nja, det borde fungera. Om kall och varmvatten är fixerade skulle man kunna nyttja dem som fixering på varsin sida av diskmaskinanslutningen, mina rör sitter med 8-9 cm avstånd. Men det är ju inte helt lätt då jag kör med Bosch som har den stora platsklumpen med en elektrisk ventil och sedan mjuk dubbelslang.
Jag kan leva med mindre felaktighet mot gällande regelverk, om jag får lite goda råd som också fungerar i praktiken;)
Borde fungera med två stycken rörsvep i metall/gummi på varm respektive kallvatten och sedan dubbla rörsvep på diskmaskinslangen.

Redigerat:
Intressant att man gör skillnad på om rören till blandaren är koppar eller PEX. Jag antar att det egentligen handlar om vilken typ av koppling man tänker sig? Pex rören sitter ju ofta kopplade med gängad koppling med planpackning, medan kopparrören har någon form av klämkoppling.

Njet, softpex sitter också med klämhylsa och i mitt fall direkt i kulventil. Däremot röret till diskmasking har gänga och för planpackning.

Krilleman
Jaha, sitter KV/VV fast med klammer, då kan jag kanske förstå buntbandet lite. Missade det helt.
Men varför går det inte att sätta fast diskmaskinen med en separat klamma då om dom andra sitter stadigt?

H hempularen skrev:
Intressant att man gör skillnad på om rören till blandaren är koppar eller PEX. Jag antar att det egentligen handlar om vilken typ av koppling man tänker sig? Pex rören sitter ju ofta kopplade med gängad koppling med planpackning, medan kopparrören har någon form av klämkoppling.
Jag har ifrågasatt detta på en av alla säkervattenutbildningar jag gått. (Har passerat tre st nu)
Dubbla klammer på kopparrör är för att blandarrören inte ska kunna gå av under diskbänken av utnötning enligt utbildningsansvarig!

Jag har aldrig varit med om det. :thinking:

Beträffande softpex på blandare så är det ju många som har 10mm slätända. Således blir det samma koppling oavsett koppar/softpex.

Krilleman Krilleman skrev:
Jaha, sitter KV/VV fast med klammer, då kan jag kanske förstå buntbandet lite. Missade det helt.
Men varför går det inte att sätta fast diskmaskinen med en separat klamma då om dom andra sitter stadigt?
KV/VV är klamrade historiskt vilket diskmaskin aldrig varit men såg nu noteringen om att den också ska vara det, så jag tog aldrig höjd för det när jag monterade det det nya diskbänkskåpet.
Har du någon ide om bra klamring då jag ca 15-20mm bakom masonitbakstycket har råspontvägg? Finns det någon rörsvepskruv som som man skruvar direkt i väggen och får fastsättning av klammer/svep ca 10cm ut från bakstycket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.