M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det sitter en pil på micronizern som berättar flödesriktningen, men som jag minns det så sitter den rätt.
Den skall suga luft typ 30-40% av tiden. Minstationen nog på strax under max då jag vill ha så mycket lift som möjligt utan att det blir luft i rören.
Vad har ni för typ av hus? 2,2-2,3 bar brukar vara ett bra starttryck och runt 4 för stopp.
Men givetvis är värdena generella och kan funka med både lägre eller kräva högre beroende på användning och hus.
Den skall suga luft typ 30-40% av tiden. Minstationen nog på strax under max då jag vill ha så mycket lift som möjligt utan att det blir luft i rören.
Vad har ni för typ av hus? 2,2-2,3 bar brukar vara ett bra starttryck och runt 4 för stopp.
Men givetvis är värdena generella och kan funka med både lägre eller kräva högre beroende på användning och hus.
Vi har ett hus på 80kvadrat suterränghus. Såg att tryckströmbrytaren stod på start 2 och stopp va lite över 3. De blev lite dåligt tryck när man duscha . Får kolla vad han ställde luften på i morgon. Tack för svar =)M Marcussjogren skrev:Det sitter en pil på micronizern som berättar flödesriktningen, men som jag minns det så sitter den rätt.
Den skall suga luft typ 30-40% av tiden. Minstationen nog på strax under max då jag vill ha så mycket lift som möjligt utan att det blir luft i rören.
Vad har ni för typ av hus? 2,2-2,3 bar brukar vara ett bra starttryck och runt 4 för stopp.
Men givetvis är värdena generella och kan funka med både lägre eller kräva högre beroende på användning och hus.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Är det alltid dåligt eller kommer det och går? Hos oss blir det ibland en liten dipp innan pumpen startar när man duschar.
Men har inte orkat höja starten då det är ett problem i typ 10 sekunder
Men har inte orkat höja starten då det är ett problem i typ 10 sekunder
M Marcussjogren skrev:
Jag tyckte de va ok tryck i duschen men frugan hade en annan åsikt =) . Men om ja ställer upp den till exakt 4 skulle de göra någon skillnad?
En dum fråga, men skall inte tryckströmställaren sitta på utgående?


M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du ska ha ett starttryck och ett stopptryck. Du ska nog inte ha 4 bar starttryck, det är väldigt högt.J Jocke1980 skrev:
Starttrycket brukar vara runt 2,5 bar och det brukar räcka till det mesta och för de flesta.
Sen ska du/ni nog fundera på om det är trycket eller flödet som är för dåligt. Dvs - har ni behov av att vattnet kommer ur kranen med högre kraft eller tar det för lång tid att fylla en 10L hink med vatten?
@Leif i Skåne - ser onekligen ut så enligt tillverkarens beskrivning. Min sitter också på tilloppet, men vilken nackdel det har i praktiken vet jag inte. Eventuellt kan det ge ett opålitligt värde och att den slår av och på som en jojo om flödet till hydroforen skulle stängas. Men att det i praktiken skulle bli ett problem vet jag inte om jag håller med om
M Marcussjogren skrev:Du ska ha ett starttryck och ett stopptryck. Du ska nog inte ha 4 bar starttryck, det är väldigt högt.
Starttrycket brukar vara runt 2,5 bar och det brukar räcka till det mesta och för de flesta.
Sen ska du/ni nog fundera på om det är trycket eller flödet som är för dåligt. Dvs - har ni behov av att vattnet kommer ur kranen med högre kraft eller tar det för lång tid att fylla en 10L hink med vatten?
@Leif i Skåne - ser onekligen ut så enligt tillverkarens beskrivning. Min sitter också på tilloppet, men vilken nackdel det har i praktiken vet jag inte. Eventuellt kan det ge ett opålitligt värde och att den slår av och på som en jojo om flödet till hydroforen skulle stängas. Men att det i praktiken skulle bli ett problem vet jag inte om jag håller med om
Hmm.. De får ja nog ta med rör firman om de har någon jätte betydelse , den slår på å av bra nu iaf , men de kan inte ha något med trycket att göra att den sitter på fel sida ? Ja har 2 typ i start å lite över 3 i stopp på tryckströmbrytaren. Tror att frugan ville att de skulle komma lite vassare tryck när balsam ska ut ur håret
Precis som flera ovan påtalat ska tryckströmbrytaren sitta efter hydroforen.
www.aquarent.se/wp-content/uploads/micronizer.pdf
Sen gillar inte jag att det går att stänga av tryckströmbrytaren från pumpen. Det kan ge följdproblem om ventilen stängs så pumpen går ohämmat. Skruva bort vredet i öppet läge och använda endast ventilen till vänster om hydroforen vid avstängning.
Tappkranen och manometerns skulle även behöva stadgas upp lite. Ståendes jirvakonsol med ett gummisvep är en stabil och enkel lösning.
www.aquarent.se/wp-content/uploads/micronizer.pdf
Sen gillar inte jag att det går att stänga av tryckströmbrytaren från pumpen. Det kan ge följdproblem om ventilen stängs så pumpen går ohämmat. Skruva bort vredet i öppet läge och använda endast ventilen till vänster om hydroforen vid avstängning.
Tappkranen och manometerns skulle även behöva stadgas upp lite. Ståendes jirvakonsol med ett gummisvep är en stabil och enkel lösning.
Krilleman skrev:
Precis som flera ovan påtalat ska tryckströmbrytaren sitta efter hydroforen.
www.aquarent.se/wp-content/uploads/micronizer.pdf
Sen gillar inte jag att det går att stänga av tryckströmbrytaren från pumpen. Det kan ge följdproblem om ventilen stängs så pumpen går ohämmat. Skruva bort vredet i öppet läge och använda endast ventilen till vänster om hydroforen vid avstängning.
Tappkranen och manometerns skulle även behöva stadgas upp lite. Ståendes jirvakonsol med ett gummisvep är en stabil och enkel lösning.![]()
Är de något som vvs firman rättar till eller får ja stå för en dag arbete till ? Får Maila han som ja beställde jobbet ifrån =( att de bara inte kan göras rätt från början
Ja har haft en yrkesman där från en vvs firma . Ja har mailat han som ja beställde jobbet ifrån så får hoppas på bra svar . Har ej fått faktura änKrilleman skrev:
Se då också till att som Krilleman skrev inte ha avstängning mellan pump och tryckbrytaren. Alla delar finns redan bara att flytta ordningen till pump-injektor-brytare-avstängning-kärl. Ja jag vet att det då inte blir brytare efter tank men det har ingen teknisk betydelse det är bara från beskrivningen där också ordningen är rätt mellan injektor-brytare.J Jocke1980 skrev:
Chansen kanske ökar att du kommer bra överens med firman om du bara flyttar om delarna som i princip redan finns än att göra onödiga rockader, då får du också dra om elen. Det är vettigt att ha avstängning in mot tanken bra om du ska hålla på med injektor eller brytare.
Så de räcker att byta plats på micronizern och tryckströmbrytaren ? Men ska inte micronizern sitta så nära tanken som möjligt ? Känns som den hamnar väldigt långt bort ? Men de hade varit en enkel lösning, men varför ska man inte ha en avstängning efter pumpen? Är väl bra att kunna stänga om man behöver greja med pumpen ? Eller är ja ute å snurrar ( ej vvs snubbe alls ) . =)GK100 skrev:
Se då också till att som Krilleman skrev inte ha avstängning mellan pump och tryckbrytaren. Alla delar finns redan bara att flytta ordningen till pump-injektor-brytare-avstängning-kärl. Ja jag vet att det då inte blir brytare efter tank men det har ingen teknisk betydelse det är bara från beskrivningen där också ordningen är rätt mellan injektor-brytare.
Chansen kanske ökar att du kommer bra överens med firman om du bara flyttar om delarna som i princip redan finns än att göra onödiga rockader, då får du också dra om elen. Det är vettigt att ha avstängning in mot tanken bra om du ska hålla på med injektor eller brytare.

