Hej! Håller på att byta blandare på gästtoaletten. Stött på lite problem dock.
Den förra blandaren satt det rör med en kona på röret sedan ner i moralink + mutter.
Lossade rören och tänkte bara skruva dem nya slangarna från nya blandaren rakt på...slangarna på nya blandaren är lekande R15 planpackning och passar inte.
På moralink är det R10 eller 3/8 vad är skillnaden?
Men fick tag i en övergång G3/8 till G1/2.
Funkar denna kopplingen? Det jag är osäker på är packningen mellan moralink och övergången. Förstått att packningen kan skäras sönder iom att det egentligen är gjort för kona? Planadapter? Röret från moralink vidare ner är 12mm sen kommer det en vinkelkoppling sen går det in i väggen. Kanske få byta allt?
Den förra blandaren satt det rör med en kona på röret sedan ner i moralink + mutter.
Lossade rören och tänkte bara skruva dem nya slangarna från nya blandaren rakt på...slangarna på nya blandaren är lekande R15 planpackning och passar inte.
På moralink är det R10 eller 3/8 vad är skillnaden?
Men fick tag i en övergång G3/8 till G1/2.
Funkar denna kopplingen? Det jag är osäker på är packningen mellan moralink och övergången. Förstått att packningen kan skäras sönder iom att det egentligen är gjort för kona? Planadapter? Röret från moralink vidare ner är 12mm sen kommer det en vinkelkoppling sen går det in i väggen. Kanske få byta allt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag skulle köra på tänkt lösning om det är så att adaptern verkligen har ett plansäte packningen kan dras emot. I det här läget har du dock tur för det är ju aldrig nå garantier att dylika klämringskopplingar har standardgängor på muttrarna. Ibland kan det ju vara nå helt annat. Så det bör ju poängteras att du bör kolla att gängorna verkligen stämmer så det inte är nå annat och det bara nästan fungerar.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag är i liknande situation och ska anslut en toa med 3/8” nippel med konad ände mot anslutningsslang. Fått med klämring och mutter till toan men ingen planadapter funderar på att sätta adapter av typen nedan, kanske skulle kunna funka hos dig också om dina dimensioner finns?
https://www.bauhaus.se/adapter-15xr15-utv-gg-krom.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bauhaus.se/adapter-15xr15-utv-gg-krom.html
M Manne85 skrev:
Kanske naivt, men om det inte läcker så läcker det inte?
Om du drar ihop och det blir tätt så förstår jag inte varför det skulle uppstå problem senare om du inte är där och skruvar? Om du monterar isär kopplingen kanske packningen skärs sönder, men inte värre än att sätta dit en ny i så fall.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Nej ingen gängtejp! Vet du hur man linar/packar kan du göra det men jag gissar att denna tråd inte funnits om du visste så lita på packningen det kommer (mest troligt) funka bra.
Är du riktigt nojjig så kan du köpa loctite 577
Är du riktigt nojjig så kan du köpa loctite 577
Jag drog ihop allt igårkväll utan gängtejp. Inget läckage igår och inget idag på morgonen. Få hålla lite koll på det.
Känns som att skulle de börja läcka så bör det väl inte direkt spruta ut ur kommoden.
Kvällsrutin: Gå och känna på alla kopplingar i huset!
Tack för alla tips och tricks!
Känns som att skulle de börja läcka så bör det väl inte direkt spruta ut ur kommoden.
Kvällsrutin: Gå och känna på alla kopplingar i huset!
Tack för alla tips och tricks!
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Rent generellt så har man ingen tätning på raka gängor. De har nästan alltid nån form av plantätning och ska användas på det sättet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nä inte rätt så eftersom tillverkaren av ballofixen antagligen inte står bakom den där lösningen men är det bara plant och man inte riskerar att skära sönder packningen så kommer det ju inte att hända nåt.M Manne85 skrev:
Men börjar det läcka där och OM det orsakar skada så är det ju ingen "godkänd" lösning om man nu ska nagelfara reglerna.
Sant!S Stefan1972 skrev:Nä inte rätt så eftersom tillverkaren av ballofixen antagligen inte står bakom den där lösningen men är det bara plant och man inte riskerar att skära sönder packningen så kommer det ju inte att hända nåt.
Men börjar det läcka där och OM det orsakar skada så är det ju ingen "godkänd" lösning om man nu ska nagelfara reglerna.