E
etompau: https://www.fmmattsson.com/sv/kunskapsbanken/service-teknisk-data/
1 svar · 533 läst
E
etompau: https://www.fmmattsson.com/sv/kunskapsbanken/service-teknisk-data/
1 svar · 560 läst
oskar.valta
oskar.valta: Separera kall- och varmvatten om du har VVC, finns inga skåp som klarar BBR-kraven som kommit. Min tolkning av din skiss är att du matar allt kallvatten från skåp i tvättstuga och delar upp varmvatten på 2 skåp. Verkar vettigt om du vill minska väntetiden på VVC till kök. Varmvattenskåpen blir inte så stora heller.
9 svar · 5,9k läst
·
M
MackanM: Min fråga är mer hur jag ska göra i väggen . - ska man koppla rören samtidigt man bygger högre och högre upp genom skära ut en fyrkantig hål - ska man fräsa för att sedan rörmokaren kopplar i lugn och ro ich får försäkringen på köpet att det är rätt kopplat ? Fråga Hur mycket utrymme behöver man för att koppla ihop samman rören nere vid plattan ? Det blir helt rör upp till
9 svar · 1,9k läst
·
M
Mangarn: Mogge_73 du verkar vara en fena på det här med vatten och vattenfilter . Har du lust att svara på lite frågor om avhärdningsfilter osv vid tillfälle? Hör gärna av dig till mig isf på Mangarn@hotmail.com Mvh Magnus Olsson
21 svar · 7,6k läst
·
R
redrobot: [citat] Får hit en VVS-are så snart det blir plusgrader. De hade en pump att låna ut... var nog enda vägen egentligen, måste omsätta vattnet i hela brunnen för att det ska bli nåt att mäta emot. Tack för svaren!
4 svar · 1,2k läst
J
Joselifine: Hade en rörkille här...ska byta en del rör i huset framöver. Han påstod att vlås saknas o att "det borde du ju fixa omgående"... på frågan om jag kanske lätt kunde sätta dit ett själv - sa han att han inte trodde det. Det slår upp lite dofter från vasken som kanske skulle försvinna m vattenlås tänker jag o köpte hem ett men det var...för litet...När jag kollar verkar alla ha
5 svar · 1,2k läst
·
S
Starstrider: [citat] Tusen tack!
4 svar · 1,3k läst
H
Hjulbent: Det är en borrhålspump. oavsett om backventilen är felaktig så kommer det vatten, bara att det åker tillbaka vid stopp pump. Hur är anslutningen vid hålet, en meter ner, ingen frysrisk eller med en 90 graders vinkel vid foderröret, där finns en frysrisk eller så har slangen en ispropp. I bland släpper en ispropp om man kör pumpen 5 min och har en kran lite öppen och stänger av,
4 svar · 1,7k läst
E
eternitkompis: Tack! Lokala Comfortbutiken tipsade om att man kan ta våtslippapper och ta bort avlagringarna. Funkade bra. Fick tag på en hel blandare med nyare insats på Tradera. Så nu Varken läcker eller droppar det! Om någon får upp tråden och behöver andra delar till en FM Mattsson 4000-serie så blir de kanske kvar i källaren ett tag. Hade man haft veteranbilar som hobby hade dock handtaget fått
3 svar · 6,2k läst
·
K
Kapten_Haddock: Hehe jo det verkar hålla än, har som tur var flyttat därifrån men det höll några år efter lagning och jag tror inte det är fixat ordentligt ännu. Mvh/ [citat]
27 svar · 42,7k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Så här säger monteringsanvisningen för Vatette klämringskoppling: [bild] ”Detaljer av annat fabrikat får inte användas tillsammans med Vatette” kan man ju tolka lite olika hårt men jag läser det som att man avser kopplingsdelar. Är man väldigt konservativ kan man ju tycka att man måste ha blandare, värmepump och vatten från Vatette också :)
10 svar · 6,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, inte alls! Men det är klart att man bör ha någon slags ventilation. En enkel paxfläkt kan dock räcka. [citat] Vi avvaktar detta med spänning :)
3 svar · 1,4k läst
H
Hjulbent: Det kan vara så att langarna har blivit utan vatten på något sätt. Då måste dom fyllas helt, eftersom det har varit avstängt och inte varit i drift en längre tid, ingen frysning då, bara en tanke, annars mera vatten. Stänger du ner ofta så får du göra lite special med påfyllningen
10 svar · 3,5k läst
·
D
Dea_34: Brukar ni isolera varm och kallvattenrör i pannrum, eller är det överdrivet?
0 svar · 1,1k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Först försöka lokalisera var isproppen kan vara. Hur märker du att ledningen har frusit? Hur djupt ligger röret från borrhålet till huset? Hur djupt kan kälen ha gått? Var i landet? Snö på backen? Har huset torpargrund? Vilken typ av grund är det? Var sitter pumpen? Hur är ledningen isolerad? Går värmekabeln i ledningen eller utanpå? Är värmekabeln fast ansluten eller
3 svar · 1,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Grejen med dessa är ju att du har temp på vrid och flörde på att vippa. Tycker det känns smidigare än en vanlig
5 svar · 1,1k läst
B
bubblebobble: Hej! I veckan rasade ringpumpen till följd av kylan, och alla tips säger att det är djupbrunnspump som gäller. Drog upp slangarna med ejektorn och har stegat upp dem till ca 60 meter (50 till ejektorn sedan ca tio meter slang till en sil) De pumpar jag har tittat på är Grundfos SEQ 2, enfas, men frågan är om det är SEQ 2-70 eller SEQ 2-85 som är bäst då jag behöver tryck nog för en
0 svar · 804 läst
P
Anonymiserad 198400: [citat] Stort tack för svaret, det var något åt det hållet jag hoppades på skulle gå att göra.
2 svar · 2,2k läst
Peter1986
Peter1986: Hej, Jag har en geberit WC fixtur med ett 90mm avlopp utsida. Detta passar ju enklast med en gumminippel ner i den 110 kapända jag har som avlopp. Behöver jag krångla dit med någon stos eller annat eller räcker det inte med en gumminippel på 110 röret. Fixturens avloppsrör kommer ju sticka ner minst 15cm. Följdfråga; Är det några problem med tätskikt kring ett 110 avloppsrör?
0 svar · 1,1k läst
L
lordi: RSKnumret avser själva vattenlåsinsatsen och den säljs fortfarande. Vad föranleder diskussionen med BRF? Om den är godkänd? En sak som är mindre bra är mjukfogen runt klinkerramen. Om den går ner hela vägen till tätskiktet, så kan det hindra vatten att rinna ut i brunnen
2 svar · 7,2k läst
·
S
sune73: Ett inspel till ;) Jag hade hellre valt klenare ledningar bara för att få varmvattnet snabbare.
3 svar · 2,4k läst
P
Phasio: Hur noga är det med materialet runt om. Funkar det att täcka rören med mackadam 8/16?
8 svar · 3,2k läst
·
prototypen
prototypen: Det ser ju snyggt ut när det är nytt, med tiden blir koppar tråkigt brunt eller så ärgar det och blir fläckigt grönt. En stadig klarlack kanske kan behålla den ooxiderade kopparfärgen. Protte
3 svar · 7,3k läst
Jonazz84
Jonazz84: Fick hem en ny nautic blandare för väggmontage och när jag montera på armen på blandarhuset så läckte den lite så jag drog lite till å nu är blandararmen ganska trög, blev tät men trög. Släpper jag på muttern till armen är den fortfarande trög. Har jag dragit för hårt och förstört den.
0 svar · 1,8k läst
·
I
ikeo: råttgift finns väl fortfarande att köpa i Finland eller Norge ? Dit kan man ju ta sig hyffsat enkelt eller beställa online från annat valfritt EU land där det är lagligt att sälja. Sist vi var ute och reste passade vi på att köpa med malkulor som funkar istället för skräpet som man kan köpa i Sverige numera som malarna skrattar åt
44 svar · 17,9k läst
V
volvo51: Då fick man lära sig något nytt(vattenlåset). Bra att det löste sig :)
10 svar · 1,4k läst
·
A
Avemo: [citat] Under snart 10 år i samma hus har jag kontrollerat trycket i hydropressen max en handfull gånger. Det har inte varit betungande. I ett fritidshus där jag brukar vistas är jag osäker på om hydropressen någonsin fyllts på med luft sedan 1988 när vattnet drogs in. Det kan ha gjorts någon eller ett par gånger. Men inte mer. Absolut ett argument att det är utrymmesbesparande. Innan
6 svar · 1,0k läst
Bernieberg
Bernieberg: Skillnaden är nog bara den medföljande stödhylsan till PEX. Om det inte finns någon stödhylsa med så blir det en enda artikel för båda rören (om den nu är ok för båda fallen).
2 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.