Dom filmade ett 70 rör i källaren där vi planerar tvättstuga. De föreslog fräsning som kostar en hel del. Min fråga är om det behövs utifrån hur det ser ut på bilden. Man vill ju inte att fräsning skapar fler problem om rören är tunna etc.

Tacksam för lite tankar där.
/O

K Kolle64 skrev:
Dom filmade ett 70 rör i källaren där vi planerar tvättstuga. De föreslog fräsning som kostar en hel del. Min fråga är om det behövs utifrån hur det ser ut på bilden. Man vill ju inte att fräsning skapar fler problem om rören är tunna etc.

Tacksam för lite tankar där.
/O
Du saknar nog en bild. Vad är det ni ska göra?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi får väl gissa oss fram.
Här är en liten ledtråd i alla fall: [länk]
Wow, det röret hade ju en rätt spänannde innerform...

Lämnar firman någon form av garanti på fräs-arbetet?
Röret är ett 70-rör från början, uppenbarligen har det en hel del beläggning. Men, utan att veta någon skala på det vi ser på bilden är det rätt svårt att avgöra om du har tillräcklig kapacitet i det röret för din tvättstuga.

Men, att bara låta det vara och hålla tummarna känns lite sisådär. Har ni planerat nya ytskikt etc i samband med att ni planerar att göra tvättstugan? I så fall behöver ni väl besluta er för om ni ska fräsa eller stambyta.
Om golven kommer att vara orörda kan man ju chansa lite mer och låta det gå så länge det går, (med vätske-larm på golvet i närheten av golvbrunn!) och förbereda sig på ett stambyte förr eller senare.

Utifrån bilden i den andra tråden finns det tre sätt att bli av med fettet.
1. Högtrycksspolning med hetvatten.
2. Det som tidigare föreslagits, fräsning med kedjor.
3. Omläggning, byta röret mot nya rör.

Det första alternativet är det som är skonsammast mot rören och det enda som man kan göra om det är plaströr, men det är inte alltid som det fungerar bra på framförallt gjutgärnsrör. Då är det bästa fräsning. I princip så skadas inte röret nämnvärt. Så har du gjutgärnsrör hade jag kört på fräsning.

Det enda sättet att förhindra den typen sv beläggningar är att minska mängden fett man häller ner i avloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.