Byggahus.se
Hej!

Jag håller på att planera för att gräva ner rör för sommarvatten, kollar på lite olika kopplingar.

Jag måste ju säga att priset lockar på de kopplingar helt i plast men håller det?

De har även ventilfäste, men tänker att det skulle bli väldigt skört om man sedan monterar en vanlig kulventil på den?

https://www.rinkabyror.se/artikel/plastkoppl-vaggfaste-25x20r/

Här är fler olika kopplingar helt i plast
https://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-slangkopplingar/plastkopplingar-2/plastkopplingar/


Jag tänker att det ska vara skört, men någon av er som använt liknande kopplingar? Liknande finns även på jula
 
Om kopplingarna ska grävas ner hade iaf jag skippat plastvarianterna. Gräver just för pem till växthuset och kommer enbart använda metall samt tömma inför vintern. Men ovanmark och med ingen frysrisk hade jag nog valt plast
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
K
Plast funkar ju så länge det inte utsätts för sol. Så jag skulle tänka tvärtom plast för under marken men inte över..
 
  • Gilla
Solskensbyggare och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Plastkopplingarna har funkat bra för mig om man drar åt dom och låter dom vara. Prk kopplingarna tåls att tas isär några gånger och om man tillslut råkar skada så kan man köpa lösa tryckskruvar om man har lite marginal på slangen.

Plast under marken och prk ventilfäste och ev. andra där det ska tätas gängor känns som en bra kompromiss (även om jag hade kört på bara prk personligen)
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Föredrar PRK känns tryggare men som sagt kostar en slant.
Men är det bara till sommarvatten skulle jag välja plast eftersom dom är väldig lätta och ta isär och montera.
Men vid fast installation under mark skulle jag välja PRK eftersom mindre risk för läckage vid markrörelse är min uppfattnning
 
  • Gilla
AndersJ68 och 1 till
  • Laddar…
Plasten i plastkopplingarna är ganska seg så jag tycker inte alls att dom känns sköra.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Plasten i plastkopplingarna är ganska seg så jag tycker inte alls att dom känns sköra.
Trevligt att höra. Har du provat ventilfäste i plast?
 
I poolinstallationer använder man denna typ av koppling hela tiden, inkl ventiler osv. Det är inte några sköra prylar, tvärtom är plasten riktigt seg och spricker inte.

Har haft ett par kopplingar i 50mm dimension som övergång från ingjutna inloppsrör till pem-slang. När jag fick sättningar i marken drogs gängan på plastkopplingen ur inloppsröret och plastkopplingen böjdes 30grader. Ingenting gick sönder egentligen, men lite deformerat och inte tätt förstås. Med det vill jag ha sagt - inga problem att gräva ner, det håller fast i slangen och kläms inte sönder.

Cepex är ett bra fabrikat. Finns tex på poolstore eller i dammbutiken.
 
  • Gilla
Solskensbyggare och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inget om de som Rinkaby säljer, men de med blå mutter som säljs på bland annat Ahlsell, brukar funka bra. Med de är väldigt stora och fula, så överallt där dom syns så bör du nog välja något annat.

För grova dimensioner (63mm och uppåt) så verkar det vara plastkopplingar som gäller om man inte elsvetsar. I alla fall vad jag sett när det dragits vatten härikring.

Till fördelarna med plastkopplingar i en sommarvatteninstallation hör att de inte leder in kylan som metallkopplingar, så det är betydligt mindre risk att det fryser i kopplingarna de där första, kalla höstnätterna innan man hunnit tömma systemet.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Räcker 25mm PEM? Det blir ungefär 100m rör ca, 3 vattenutkastare.

Inkommande sommarvatten är 40mm, men det känns lite väl stort.
 
E Ernfrid skrev:
Räcker 25mm PEM? Det blir ungefär 100m rör ca, 3 vattenutkastare.

Inkommande sommarvatten är 40mm, men det känns lite väl stort.
Vad ska de mata?
Dimensioneringen utgår från inkommande tryck och utgående flödesbehov och tryckbehov vid tappstället.
För 3 vattenspridare samtidigt skulle jag rekomendera att gå upp till 32mm, i vart fall fram till första tappstället.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
C corre skrev:
Vad ska de mata?
Dimensioneringen utgår från inkommande tryck och utgående flödesbehov och tryckbehov vid tappstället.
För 3 vattenspridare samtidigt skulle jag rekomendera att gå upp till 32mm, i vart fall fram till första tappstället.
Den ska mata två vattenspridare, men oftast bara 1.
 
Du tappar ca 1bar tryck på 100m med 1-2vattenspridare aktiva, plus förlusten i trådgårdsslangen sista delen.
Så täckningen på spridarna kommer bli påverkad och utifrån dit ingående tryck får du avgöra om det räcker. Har du 2.5Bar in så är det inte så mycket kvar att driva spridarna på.

Jag tror 2bar är minimum vad man ska dimensionera för till en spridare.
Är det sån slagspridare som går runtrunt eller en duschspridare? Ofta finns det uppgifter om vad den är rekomenderade dimensioneringen är.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
C corre skrev:
Du tappar ca 1bar tryck på 100m med 1-2vattenspridare aktiva, plus förlusten i trådgårdsslangen sista delen.
Så täckningen på spridarna kommer bli påverkad och utifrån dit ingående tryck får du avgöra om det räcker. Har du 2.5Bar in så är det inte så mycket kvar att driva spridarna på.

Jag tror 2bar är minimum vad man ska dimensionera för till en spridare.
Är det sån slagspridare som går runtrunt eller en duschspridare? Ofta finns det uppgifter om vad den är rekomenderade dimensioneringen är.
Jag kör slagspridare. Idag finns 16mm slang i backen som har orkat driva en spridare. 25mm skulle vara en väldigt lyft. Men jag kanske ska överväga 32.
 
Då klarar det sig kanske, det är väl mest att du ska vara medveten om risken vid flera spridare :)
Har du möjlighet at lägga 32 första steget är det kanske billigt nog för att göra så.

Själv skulle jag lagt en första delen, framförallt för att det är billigt och jag vill inte ha halvkass tryck om jag kan undvika det.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.