Vatten & Avlopp
Analytica: [citat] Tack @Kallebo Ja, det skulle jag kanske våga säga med tanke på att det låter som två dunk med väldigt kort mellanrum. Vet inte om det slår i avloppsröret på två sidor när det passerar väggen mellan toalett och kök. Låter som att du har en möjlig orsak på problemet baserat på din fråga? Vill tillägga att man gjorde ett test en gång och tryckte ner samtliga grannars
Onsalakorven: Edit! Hittade precis denna: https://vvsklippet.se/produkter/badrum/inbyggningsdelar/-mont--set/joramark-box300-läckagesäkringsbox-300x300x80-mm-för-grohe-2-håls-23571-30098-p0000071237 Konstigt nog har jag inte sett den innan på någon av de andra sidorna som säljer denna blandaren... Då känns det ju som man kan få det godkänt ändå! Jag antar att man placerar skåpet i höjd med
Ottoplace: [citat] När jag kollar så ser jag inget som påminner om delen längst ner på din bild. Ska jag vara helt ärlig så ser det inte ut att vara något alls där. Men samtidigt så är det ytterst svårt att lyfta den plast tratten då ett hyfsat långt rör går direkt liggande bakåt iaf 30/40 cm.
Krilleman: [citat] Har tex ballofixen gänga med planände (som jag länkade till ovan) så är det fritt att ansluta vad man vill på denna. Är det en klämringskoppling ska monteringsanvisningen följas fullt ut. Även likaså på brickan. I dessa två exempel ska man inte frångå anvisningen. Det är skillnaden.
vedklyv: [citat] Säger sig självt att det inte funkade när pluggen har deformerade greppytor. Med hålsåg och gummiplugg behöver du aldrig mera bekymra dig för pluggen.
Krilleman: Ofta är det någon backventil som börjar krångla. Det kan ge upphov till slag i rörsystemet. Kontrollera backventilerna i din FMM duschblandare först!
tompaah7503: Vi är nog lite extrema på att spara vatten. Mätte upp en full dusch för mig (2 tvålningar och 1 tvätt av långt hår) till 13 liter vatten. För henne ungefär samma procedur till 21 liter. Ganska långt ifrån alla schabloner.
jonte0: Många tack! Precis som det jag behöver göra. Super - där blev nattsömnen ytterligare lite bättre :) //
Husqvarna220Ac: Verkar vara tätt på stammen nedåt, kan vara tätt där den går ihop där nere, konstigt att det inte släpper, ibland får man ta lös toastolen och köra rensband.
Trytofix: Tack, för alla värdefulla svar! Jag har fått av locket och problemet är löst.
jan.boquist: Lite pinsamt men jag får ta tillbaka mitt påstående efter koll med sambon :p När vi byggde om köket för tre år sen så återanvände vi tydligen blandaren från det gamla köket. Den har därmed okänd ålder.
Renkött: Det var min tanke, men ditt inlägg får ju mig att tvivla. Föreslår du ett byte fram till stammen, eller vad tycker du man ska hitta på? Huset är mycket riktigt från 69. Gummipackning följde med vaskröret upp, men finns kvar. Skickar med en ny bild om det gör någon nytta. [bild]
mrmlz: Japp jag kör på! Fått upp den på väggen nu precis lagomt till att diamantborren tog slut så det var fin tajming :) Imorgon ska jag försöka mig på att bocka rör. Det är en ca ~45cm från nuvarande rör till anslutningen, tror ni jag behöver bocka in den 1cm som fattas för att få dit ett väggfäste eller kan man skippa det?
jojo123: [citat] Och det inträffar i alla cirkulationspumpar när det statiska trycket uteblir , det gäller att ha ett tryck i värmesystemet . utan tryck blir det kavitation , det är samma sak med en båtpropeller som går grunt i vattnet , ett högt sprut i luften , samt när det går riktigt fort , så luft kommer in under skrovet och träffar propellern
Mazen: [citat] Med en modernare värmepump låter det mer rimligt, själv har jag en äldre kombi för pelletseldning där en VB sitter i serie så vi slipper elda för vv på sommaren.
corre: Slamkakan flyter ju så det bör inte vara så mycket som sätter igen i botten på tanken. En vanlig dränkpump bör fungera bra nog för syftet, du kanske får rensa den ett par gånger under tiden. Det är ju bara att pumpa ut några hundra liter eller så...
LimpTheGimp: Handfatet är på motsatt sida och måste då göra två 90-gradare, in bakom duschkabinen och grejer. Det är plan B, men då med en anslutning på röret närmare golvet. :) Där emot verkar ju den produkt du fann där åt mig vara just precis vad jag söker. Många tack!! :)
jojo123: Finns speciella marklådor av isolering , gräves ner till så djupt som man själv vill , men min 60 cm på din breddgrad , den fylles med sand och slang/ar i mitten , är det bra lut på rören så fryser inte avloppet och en värmekabel lägges ini vattenslangen . V-kabeln ska då styras med en termostat och givaren placeras då¨på det grundaste stället , lämpligt med en PEM-slang 16 mm
MoggeS: Jag har samma problem men mina är kolsvarta med flagor på vissa ställen. Har försökt hitta orsaken.. men det är inte lätt. Rören var fina när vi flyttade in för 10 år sedan. Gissar att rören var dragna i mitten på 80-talet. Det som har ändrats är: Från början hade vi hårt vatten med mycket kalk-utfällningar i vattenkokare m.m. Kommunen gjorde en större ombyggnad (2014) av
fowler92: [citat] Om slangnipplen ska funka måste jag vända på mutternoch ansluta slangen på den tjockaste delen av nipplen. Det är väl ok?
Myckling: Har för ca 10 år sedan installerat en Nibe Compact (vill inte hänga 100+ kg på väggen) på 100 liter i fritidshuset, kör på tvåfas, 400V och vattentemp på 70 grader. Har hittills aldrig blivit utan varmvatten trots två vuxna och två tonåringar. Det har fungerat klart över förväntan då jag trodde det skulle bli lite svala duschar då och då. Vi har även en utedusch kopplad till
Corsair: Jag har en 30 liters vvb i garaget. Den är på 1kw och förbrukningen ligger på ungefär 10kwh i veckan. Det beror ju lite på temperaturen du vill hålla. Jag har den på 70 grader så det går inte åt så mycket varmvatten. Jag slår aldrig av den utan den står alltid på.
jojo123: Är nog ingen fara med membranet , det går att plugga alla hål , men ha vatten stående i så rostar den , värre med pumpen , den kommer att rosta fast och går nog inte att få snurr på efter kanske flera år , en del fyller i parafinolja vid vinerställning
Fredrik_Lerum: Hej har börjat forska lite kring minireningsverk då jag kommer behöva göra ny anläggning. Har förstått att man antingen använder sig av flockningsmedel som fäller ut fosfor i slammet eller att man låter vattnet från verket passera en polonite säck för att filtrera. Tyckte först polonite filtret verkade enkelt och smidigt. Men sen insåg jag att byta en 500kg säck inte är så
mogge_73: Jag misstänker att det är detta som spökar, har sett att det oxiderar på detta sätt ibland.
rolfen på forstorp: [citat] [citat] Hade det varit kopparrör skulle det sett snyggare ut, ett heltätt golv med golvbrunn hade en fackman gjort. Plaströr är svåra att lägga snyggt, tar större utrymme.
NoOne2k: Det bästa är att montera gråa 50mm rör med fall, rekommendationen är 2.5cm per meter men du bör inte gå under 1cm/meter i fall. Med slang får du sämre flöde och risken för stopp ökar. Då är det bättre med nollfall och släta avloppsrör. Se bara till att du inte får några svackor på avloppet.
Arne999: Javisst det va lungt, håller än iaf. Hylsorna går lätt på och i botten utan att man behöver trycka och ha mothåll av pexen.
Lilla gubben: [citat] Hej Christian, Jag har valt ett Wehoputs 5 för mitt fritidshus. Kostade nästan 80 papp. Ska gräva ner det i sommar. Det har en slampåse som man byter var 3e månad. Men man behöver en efterpolering (Liten infiltration) som jag lägger i ett dike ca 10 meter. /GUnnar