6 307 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
vattentester för hemmabruk av dricksvattnet
Hej skulle vilja testa dricksvattnet - men inte kosta på mig ett stort test nu. Finns ju en del gratistest som jag sett som gör en grovtest- vilket företag är bäst?
Funderar även på egna stickor- som man kan mäta vattnet med- hade varit kul för då kan man regelbundet mäta vattnet. Någon som vet något bra vattentest med stickor som jag kan köpa?
Vad bör jag kolla upp i dricksvattnet? Speciellt om man har barn?
Funderar även på egna stickor- som man kan mäta vattnet med- hade varit kul för då kan man regelbundet mäta vattnet. Någon som vet något bra vattentest med stickor som jag kan köpa?
Vad bör jag kolla upp i dricksvattnet? Speciellt om man har barn?
Tänker något i stil med detta: https://criseq.se/produkt/vattentest-komplett/
Vad tror ni, det mäter ju mycket mer än de gratis test jag ser och billigare än att ta en mer omfattande analys... det ger åtminstone en riktlinje om hur vattnet är...
Säkert bra för att ge en indikation, men det går ju inte riktigt att jämföra med en riktig labbanalys där man använder betydligt mer sofistikerade instrument. Som sagt, jag betalade ytterligare någon hundralapp och fick labbtest på E. coli, lukt, färg, grumlighet, pH, konduktivitet, alkalinitet, COD-Mn, hårdhet, kalcium, magnesium, järn, mangan, koppar, natrium, kalium, ammonium, nitrat, nitrit, fosfat, klorid, fluorid, sulfat, uran, arsenik och radon.K Kalle Turesson skrev:
vem anlitade du för analysen?C cpalm skrev:Säkert bra för att ge en indikation, men det går ju inte riktigt att jämföra med en riktig labbanalys där man använder betydligt mer sofistikerade instrument. Som sagt, jag betalade ytterligare någon hundralapp och fick labbtest på E. coli, lukt, färg, grumlighet, pH, konduktivitet, alkalinitet, COD-Mn, hårdhet, kalcium, magnesium, järn, mangan, koppar, natrium, kalium, ammonium, nitrat, nitrit, fosfat, klorid, fluorid, sulfat, uran, arsenik och radon.
Min kommun verkar inte ha något avtal... vill helst analyser på något ställe som inte säljer filter. Känns mer trovärdigt.
Tråkigt. Ja, jag skulle inte heller lita på en analys från en filterförsäljare. Du kan ju beställa analys direkt från Eurofins men då verkar priset vara uppemot det dubbla, men fortfarande rätt överkomligt såg det ut som. De har en sjuhelsikes massa olika analyser att välja imellan.
P.s. rätt mycket mer än det dubbla om man tittade i deras webbshop tyvärr
https://webshop.eurofins.se/
P.s. rätt mycket mer än det dubbla om man tittade i deras webbshop tyvärr
https://webshop.eurofins.se/
Synlab och Eurofins är bägge oberoende och ackrediterade.
Dom prover man rek. Är mikrobiologisk, kemfysikalisk, tungmetaller samt radon.
Eurofins är något billigare än synlab och analyserna ligger runt 1800-2300:- totalt.
Ett tips är att gå in på livsmedelsverket och söka på dricksvatten. Där står allt man bör tänka på ang. Sin brunn.
Dom prover man rek. Är mikrobiologisk, kemfysikalisk, tungmetaller samt radon.
Eurofins är något billigare än synlab och analyserna ligger runt 1800-2300:- totalt.
Ett tips är att gå in på livsmedelsverket och söka på dricksvatten. Där står allt man bör tänka på ang. Sin brunn.
Klicka här för att svara