Hej
Grannen vill dra en tryckavloppsledning utefter min tomt för att asluta sig till va-nätet.
Har fått frågan från den privata VA-föreingen om det är ok. Inga avtal eller liknande är medskickade, de vill bara att jag ska bekräfta att det är ok eller inte. Vad bör jag tänka på gällande ansvarsbiten för ledningen? Avtal, servitut etc.? Någon som har erfarenhet?

O
Förklara för dem att sånt här skall skötas ordentligt. Om du skall godkänna det skall det skrivas ett avtalsservitut och det skall registreras hos Lantmäteriet. De skall stå för kostnaden. Den är i och för sig bara 375:- men det är principen som räknas här. Vid upprättande av servitut är det även brukligt att man överväger en engångsersättning som kompensation för det intrång i den tjänande fastigheten servitet innebär. Storleken beror på vad det är för servitut och hur stor påverkan det har. Formuleringen av servitutet reglerar vilka rättigheter de har men i fallet med avloppsledningen är rimligt att du inte får göra något på din tomt som skadar eller påverkar deras ledning, samt att de har rätt att underhålla den vid behov. Om du vägrar kan de teoretiskt sätt få till ett officialservitut utan ditt medgivande men det är en rätt omständig process för dem och kräver att särskilda villkor skall vara uppfyllda, så det är ingen överhängande risk. Personligen skulle jag aldrig tillåta något sånt här. Dumt att skaffa sig onödiga begränsningar på sin fastighet.

Edit: Den här frågan passar nog egentligen bättre i juridikdelen.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade aldrig gått med på att någon skulle få dra en spillvattenledning över min tomt. Bäddar för problem och jag hade aldrig velat köpa en fastighet med en annan fastighets ledning på tomten. Så om fler tänker som jag så innebär det även en värdeminskning för din fastighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.