INREDNING 3-KAMMARBRUNN

557 läst  9 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Har en äldre 3-kammarbrunn som vi fått nerslag på vid senaste tömning "inredning saknas" den inredning som fanns var tillverkad i trä, vet någon om det finns brunnsinredning i plat eller annat hållbart material? Tipps på var jag kan få tag i sådan inredning hade gjort mig glad och tacksam:thinking::confused:

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    De trekammarbrunnar som säljs idag är helgjutna i betong inklusive inredning. Rent tekniskt kan du skruva ny inredning i trä. Träet håller länge om det ligger syrefritt i avloppsvattnet. Värre är det fördelar som sticker upp och får tillgång till syre, de rötar snabbt.

• Laddar…
  3. B
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för ditt svar, men jag har fått veta att det finns eller funnits inredning som är tillverkad i material som både är lättare och har längre livslängd än de äldre i trä den som berättade för mig minns inte var han sett det, så i dagens läge söker jag hjälp att hitta företaget/företagen som ev. tillhandahåller denna inredning.:worried:

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi har enskilt avlopp med en trekammarbrunn och fördelningsbrunn, allt byggt i plast.
    Och där finns absolut inget trä i trekammarbrunnens mellanväggar.
    Visserligen bara 10 år gammal.
    Kolla med Rinkaby!

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    I dessa tider av hårda krav på certifiering av slamavskiljarna skulle det förvåna mig storligen om det finns kommersiella komponenter för hemmabyggen. Hittar du något så posta!

Det vanliga förr var väl annars en tvåkammarbrunn med en skiljevägg i mitten, ibland var denna i trä. Ibland var en tredje kammare ansluten i form av ett separat betongrör.

6. T
    Husspekulant · Nivå 3
    Vem gav nerslag på brunnen? Slamsugaren eller kommunen?

För kan aldrig någonsin tänka mig att kommunen skulle godkänna en gammal trekammarbrunn... Låter ju som hela anläggningen är väldigt gammal om skiljeväggarna hunnit ruttna upp.

Bästa är att riva upp hela skiten och köpa nytt system med slamavskiljare i glasfiber,plast eller betong och sen självklart en komplett infiltration eller vad ni nu har för markförhållanden där du bor det är det som avgör vad du får ha för anläggning. Och koppla defenetivt inte in en ny infiltration eller liknande på en gammal slamavskiljare. Det kan förstöra ditt nya system.

Mvh maskinisten

7. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Kan bara skriva ner hur jag gjorde på mina föräldrars lantställe där skiljeväggarna va borta.
    Vi beställde heltömning med renspolning tidig fredag morgon. Beväpnade mig med fläktar och div skruvdragare mm. Fläktar för att kunna trycka ner friskluft om man va tvungen att jobba långt där nere.
    När den sedan va tömd så låg alla delar av skiljeväggen på botten av brunnen som ett plockepin. Det som hänt va att spikar/skruvar hade rostat bort. Virket va friskt med vattenfylt så det inte flöt. Sedan va det bara att börja bygga upp väggarna igen. Pyssel och jobbigt då det blir trångt och dåligt med luft. ALLTID någon som står uppe och håller koll så man inte tuppar av och ser med friska ögon om man behöver upp.
    Blev som nytt och efter detta har de inte påpekat något med om den lösningen. Men visst kommer nog den dagen då det kommer behövas göras om helt. Nu är denna brunn bara för disk/dusch då det är tank för toaletten vilket oxå spelar in.

8. B
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för svaret, låter som en bra o billig början.(y)

9. B
    Medlem Nivå 1
    Det är slamsugaren som är anställd av kommunen som gjort påpekandet, här i Norrlands inland är de äldre slambrunnanar väldigt vanliga och som har godkänts under väldigt lång tid därav mina funderingar. Troligen blir det så att jag tillverkar nya kamrar av eget virke eftersom jag inte kan få tag i plast/glasfiber inredning, infiltrationen har dom aldrig klagat på, men tack för dina tips o tankar

10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    En gammal slamavskiljare av tillräcklig volym, tre kamrar och T-rör med en efterföljande fungerande infiltration i lämplig mark (och långt från vatten) tillhör inte kommunernas mest prioriterade system vid tillsynen. De kan nog få leva ganska länge till. Särskilt i glesbygdskommuner där det inte finns pengar för omfattande tillsynsarbete.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: