Vi ska installera minireningsverk nu till hösten.
Skulle vara kul att veta lite hur erat reningsverk fungerar och vad ni haft för problem med det
och hur servicen fungerat.
Det är ju viktigare än allt bra som skrivs i produktinformationen.
Jag väljer mellan Starka, Puroo, Biovac, Upnor clean1 och Augusteco AT8.
Men intressant med alla synpunkter.

Satte ner ett Uponor Clean 1 i juni, så det har inte gått särskilt länge. Tittade på alla möjliga verk, var inne på Starka ett tag men det landade tillslut på Uponor. Har än så länge inte haft några problem, hade faktisk den första servicen idag. Visst serviceintervallet är 1 år men de ville ha in detta verk i serviceslinga för området och det köper jag. Det enda jag har gjort är att fylla på flockningsmedel, det har gått åt ca 1½ dunk (a 15 liter) på 8 månader. I början så luktade det en del men det var innan processen hade kommit igång, att vi inte har någon avluftning spelar självklar in. Denna kommer nu i sommar då vi håller på att bygga till bef hus. Än så länge är jag jättenöjd med denna variant, men tiden får utvisa om jag har gjort rätt val.

@MoggeS

Har du några synpunkter att lägga till så här snart året senare? Hur har det fungerat? Något strul?

Spekulant på ett Uponor som du har.

R ramafred skrev:
@MoggeS

Har du några synpunkter att lägga till så här snart året senare? Hur har det fungerat? Något strul?

R ramafred skrev:
@MoggeS

Hoppas du får svar. Alltid intressant att höra vad dom som verkligen äger ett tycker!
Sen ska man alltid ha avluftning oavsett vilket avlopp.
Min bild är att Uponor är väldigt driftsäkert och stabilt.

R ramafred skrev:
@MoggeS

Hej!
Kan verkligen inte klaga på anläggningen. Har än så länge inte haft några problem, hade min andra service för ett par veckor sedan och serviceteknikern ringde mig när han var på plats. Han hade hittat en defekt ventil som han behövde byta, men när jag kom hem så var han kvar och hade plockat isär halva verket.. :). Det visade sig att det var en av snabbkopplingarna till slangarna som tog tjuvluft. Efter tätning blev han nöjd. Det var dock ingenting som jag hade märkt och det var så lite att verket inte larmade ( det var slangen till kembehållaren).
Det enda jag har behövt göra är att fylla på flockningsmedel. Slamtömmning en gång om året enligt kommunens vanliga schema.

M MoggeS skrev:
Hej!
Kan verkligen inte klaga på anläggningen. Har än så länge inte haft några problem, hade min andra service för ett par veckor sedan och serviceteknikern ringde mig när han var på plats. Han hade hittat en defekt ventil som han behövde byta, men när jag kom hem så var han kvar och hade plockat isär halva verket.. :). Det visade sig att det var en av snabbkopplingarna till slangarna som tog tjuvluft. Efter tätning blev han nöjd. Det var dock ingenting som jag hade märkt och det var så lite att verket inte larmade ( det var slangen till kembehållaren).
Det enda jag har behövt göra är att fylla på flockningsmedel. Slamtömmning en gång om året enligt kommunens vanliga schema.
Intressant! Tack för utförligt svar.

Vad hamnar man på för kostnad för den årliga besiktningen och ungefär vad ingår? Vi hade tänkt göra allt jobb själva, så eventuell garanti är ju bara på verket isåfall.

R ramafred skrev:
Intressant! Tack för utförligt svar.

Vad hamnar man på för kostnad för den årliga besiktningen och ungefär vad ingår? Vi hade tänkt göra allt jobb själva, så eventuell garanti är ju bara på verket isåfall.
När det gäller den årliga besiktningen/servicen så var detta ett krav från kommunen att vi tecknade ett sådant. Så kolla vad som gäller för er.
Det som ingår är funktionskontroll,tvättning, injustering kontroll av det renade "vattnet" så att det håller rätt kvalit'e samt att de byter garantidelar per automatik. Kostnaden ligger på ca 3200:-/år för servicen. Flockningsmedlet går på ca 600-800:-/dunk beroende på var man köper det ifrån. Så totalkostnad per år blir ca 4500:- under normala omständigheter.
http://www.acona.se/?page_id=155

Vi har ett minireningsverket från Ecobox, och det har väl fungerat bra hittills antar jag? Det kommer en "gubbe" ibland och gör "service/mätningar". Den har ju inga rörliga delar etc, så den ska väl i princip knappt kunna gå sönder. Det är väl isf pumpen som pumpar in syret/luft, men den burken står bredvid. Men om ett par år är det väl dags att byta ut fosforsäcken som står mitt i, så då åker man väl på en kostnad på 6-7000 kr. Drygt, men man har ju inget val.

Edit: serviceavtal kostar drygt 2000 kr på ett år, och fosforsäcken byts ut mellan 2-5 år beroende på skyddskrav och belastning.

• Gilla
ramafred
  • Laddar…
M MoggeS skrev:
När det gäller den årliga besiktningen/servicen så var detta ett krav från kommunen att vi tecknade ett sådant. Så kolla vad som gäller för er.
Det som ingår är funktionskontroll,tvättning, injustering kontroll av det renade "vattnet" så att det håller rätt kvalit'e samt att de byter garantidelar per automatik. Kostnaden ligger på ca 3200:-/år för servicen. Flockningsmedlet går på ca 600-800:-/dunk beroende på var man köper det ifrån. Så totalkostnad per år blir ca 4500:- under normala omständigheter.
[länk]
Stort tack för svaret. Ska undersöka med kommunen vad som gäller. (y):D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.