4 139 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Avsaltning med Reverse Osmos - Finnvoda?
Hej,
priserna mellan tillverkare för att få bort bräckt vatten ur en brunn verkar ungefär densamma vem man än väljer och de flesta har bra garantier.
Samtliga svenska lösningar vill förfiltrera bort järm/mangan/kalk etc innan RO-maskinen för att inte sätta igen de finmaskiga membranen.
MEN
Det Finska märket Finnvoda med sin EMPRO-250 behöver inte förfiltreras därför att membranen backspolas med jämna mellanrum. Detta verkar fantastiskt men har nån här erfarenhet av filtret? Funkar det tillfredsställande osv. Är ju en rätt stor investering så vill gärna dra i alla trådar jag kan innan beslutet faller på vilken jag ska ha.
Tack.
priserna mellan tillverkare för att få bort bräckt vatten ur en brunn verkar ungefär densamma vem man än väljer och de flesta har bra garantier.
Samtliga svenska lösningar vill förfiltrera bort järm/mangan/kalk etc innan RO-maskinen för att inte sätta igen de finmaskiga membranen.
MEN
Det Finska märket Finnvoda med sin EMPRO-250 behöver inte förfiltreras därför att membranen backspolas med jämna mellanrum. Detta verkar fantastiskt men har nån här erfarenhet av filtret? Funkar det tillfredsställande osv. Är ju en rätt stor investering så vill gärna dra i alla trådar jag kan innan beslutet faller på vilken jag ska ha.
Tack.
Är lite dåligt insatt i dom mindre maskinerna men RO filtret som vi har på mitt jobb där vi renar allt möjligt skitigt vatten som tex oljeskadat och kan vara allt möjligt i det. Vi kör vattnet först genom UF filter sen in i RO och även fast vi kör först genom UF filter så här vi ändå filter innan de går in i RO:n. Vi kör tvättprogram 3 gånger i veckan på RO:n där vi först kör en tvätt med syra som körs igenom filtret och sedan en alkalisk tvätt.
Kanske var lite väl mycke babbel om frågor du inte ställt men som svar på din fråga= jag hade definitivt kört med förfilter.
Kanske var lite väl mycke babbel om frågor du inte ställt men som svar på din fråga= jag hade definitivt kört med förfilter.
Precis det jag tänker -- att man kommer bli sittande med en pryl som måste underhållas ofta tillslut. Det sista jag vill hålla på med är underhåll... Tillverkaren är dock säker på att det kommer funka. Hmm... UF filter: är det en typ av RO filter också? Som vattnet pressas igenom med hjälp av en pump? Ultra Filtration? Tror inte jag sett såna i samband med rening av dricksvatten faktiskt, men ni verkar ju ha särskilda behov iofs.K Krukan90 skrev:Är lite dåligt insatt i dom mindre maskinerna men RO filtret som vi har på mitt jobb där vi renar allt möjligt skitigt vatten som tex oljeskadat och kan vara allt möjligt i det. Vi kör vattnet först genom UF filter sen in i RO och även fast vi kör först genom UF filter så här vi ändå filter innan de går in i RO:n. Vi kör tvättprogram 3 gånger i veckan på RO:n där vi först kör en tvätt med syra som körs igenom filtret och sedan en alkalisk tvätt.
Klicka här för att svara