1 693 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vattenpump djupborrad brunn 145 m
Hej har ett problem som jag verkligen inte bli klok på. Bytte vattenpump till min djupborrade brunn på 145 meter. Den gamla pumpen gav upp och ersatte den med en liknande ny. Problemet är efter mycket svett och tårar vid upptagandet av den gamla pumpen så installerade jag en nu, tillbaka ner i brunnen och kopplar in den. Det första jag noterar är att den pumpar upp vattnet bra men vattnet går tillbaka ner i , nya pumpen har backventil men av någon anledning går vattnet tillbaka, installerar en backventil innan hydropressen och vattnet stannar kvar. Problemet nu är att jag har mycket luft i vattnet som jag inte blir av med, spottar och fräser och har så gjort ett bra tag nu. Testade att ändra faserna till pumpen för att testa om rotationsriktningen är fel. Luften blev jag av med och pumpen går smidigare,får jobba lite längre, tar längre tid att bygga upp tryck, ingen markant skillnad mot tidigare, det som händer är att efter 1 dag så lägger pumpen av helt, ändrar tillbaka faserna och den fungerar igen men luften är tillbaka, den pumpar bra och har gjort sedan jag installerade den men blir inte av med luften. När pumpen startar så rasslar det till i slang och rör, verkar vara duktigt tryck i pumpen så det verkar vara rätt rotationsriktning men kan pumpen suga in luft när den är dränkt? Kavitation? Alla tips mottages tacksam, blir inte riktigt klok.
Klicka här för att svara