Vatten & Avlopp
Rådvillx2: Tack för alla snabba svar. Jag kommer att göra som det står i svaret från ”peroande”. D.v.s. först slå på vatten in och därefter sätta på vvb. Låta vvb uppnå 70 grader och sedan spola ut gammalt vatten genom vattenkranen. Hälsningar Rådvillx2
EndZone: Stort tack för svar! Jag kommer att låta en riktig VVS-kille/tjej utföra det här jobbet :)
jperjus: [citat] Det var bjälklag i trä under med med en del fyllnadsmassa av grus. Lägenhet i fastighet byggd 1904.
Fotografen: https://www.rinkabyror.se/artikel/plastror-500-mm/
useless: Varför vill du gömma ventilen? Dom behöver bytas med jämna mellanrum, så det är bättre att ha den i våtutrymmet så slipper man få en fuktskada för att man inte upptäcker i tid att gummiläppen har torkat och slutat fungera...
AndersS: Tackar, nu sparade jag säkert en extra resa då jag har en tendens att alltid lyckas köpa fel, speciellt när jag inte mätt gängstorlek och tror att mitt ögonmått är perfekt.(y)
olofh: Detta har jag. Tycker det funkar bra fast rätt stort, på gränsen till ohanterlig men böjarna blir bra https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/plat-och-metallverktyg/rorbojare/rorbojare-439000?gclid=Cj0KCQiA-JXiBRCpARIsAGqF8wUmQwKIXW50Ht0OYbvWgLLXkQ9GELLP33oiCOfZKQlr0r2pmvKC7coaArbuEALw_wcB
Vector: Droppar det i pipen så är det packningen, blött runt kranhus då är det manchetten. Byt bägge så har du en "ny" kran
jojo123: [citat] Det är inte fel att ha en avstängning , så sätt dit 2 st ballofixer under där
nniva: Slänger in en uppdatering: Det tog inte lång tid innan brummandet kom tillbaka. Blev till att inhandla nya delar. Det hade kanske räckt med nya krankäglor, men då packningarna såg slitna ut även på resten av kranöverdelarna så köpte jag två nya kranöverdelar istället. Nu fungerar denna FMM-kran perfekt igen och allt brummande/vibrerande är borta.
raveper: Jo säkerhetsventilen går ju redan till avloppet. Frågan är ju mer om det är något krav att ha mattan under som skydd för annat läckande ifrån kopplingarna.
Herr_Per: Hade liknande problem på landet, i mitt fall så rann inte duschvatten ner genom brunnen, tog jag bort vattenlåset gick det hur bra som helst. (givetvis gjorde jag rent vattenlåset först men utan någon som helst skillnad) Slutade med att jag tog dit en spolbil och efter det har vi inte haft några problem alls.
Boiskogen: [citat] Sugslangen i brunnen är ca 3,5 meter och går rakt till källaren, slangen går sedan från taket till pumpen. Men nu har vi börjat få vatten igen. Överallt utom i toan! Tackar för alla tips. Har gått igenom, ändrat och tätat om igen.
Krilleman: Armaturfett är korrekt fett att smörja med! (y) [bild]
tergo: är det en ballofix avstängare där sitter så finns där ev lösa vred att köpa https://www.google.com/search?q=vred+ballofix&oq=vred+ballofix&aqs=chrome..69i57.10828j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8 t
Tobbe2018: Tvättmaskin och blandare till diskho. Diskon är precis ovanför de svetsade kopplingarna och tvättmaskin alldeles bredvid.
Pe.s: [citat] Tänkte just på om det var ok att provtrycka med bara systemtrycket, vilket kanske inte borde hete provtrycka, utan bara att kolla att inget läcker.
Krilleman: Nej, diskmaskinsanslutningen har 15-gänga för planpackning som på bilden. Det ser ut som du har 20-gänga på din befintliga installation (fast man ser inte så mycket av den). Är det så så köper du även en övergångskoppling 20x15 med planpackning så slipper du kladda med lin/gängtape! Tex 87-225 hos Biltema.
davveno1: Japp, men jag va bra nervös. Satt inte hårt, sprayade lite smörj och vred och drog lite lagom. Knackade försiktigt i stödhylsa och sen höll jag tummarna bara
Krilleman: Kontakta i första hand styrelsen och meddela att du upplever problem med befintlig anläggning! Ofta är det en strulande backventil som ställer till det.
TechChad: Det slutade med att jag monterade dit en kulventil. Då kan jag välja vilken system som ska värma vattnen.
HusägarenTobbe: [citat] Nej tyvärr. Jag har försökt ligga på byggfirman jag hade kontakt med först om en offert men får inget svar. Kollade på ratsit och det verkar som det går riktigt dåligt för dom rent ekonomiskt. Jag har ingen aning om vilken byggfirma man ska lita på då jag är halvt paranoid inom hantverkarbyggbranschen och har hört hemskheter om såväl stora som små byggföretag.
ramme: Tack för era svar. Blev först silikon i nedsänkningen och sedan silikon runt täckbrickan.
NoOne2k: [citat] Antingen skruvar man fast den tillfälligt i en kran eller permanent med ett t-stycke. Bästa placeringen är i närheten av inkommande ledning.
jojo123: [citat] Då är det bra , visste inget förut , har du kollat backventilen den kan kärva , ( bara en tanke ) om det blir kallare i källan så den bråkar på vintern , sen vet jag inget mer
Slunken: Ser ut som 50-rör när jag tittar närmare. Kan man, utan alltför mycket kraft, få ned kröken till höger kan det gå. Fast med tanken på klumpen som tynger ned borde den i så fall redan nu ligga lägre. Du bör kanske be en vvs:are att komma förbi på ett kostnadfritt besök som kan ge offert.
Stefan1972: Sen får man ju tänka på den rena självbevarelsedriften också. Inget kul att få saker avgrävda bara för att man tycker sig ha rätt att göra vad man vill på den egna tomten. En ytlig bekant beklagade sig över dött fibernät igår och på hans sträcka hade de visst grävt av ett flertal jordvärmeslingor och då grävde de alltså efter landsväg. Då har man brett ut sig ordentligt