Vatten & Avlopp
AndersS: Tackar för hjälpen, det blir något av era förslag beroende av vilken jag kan hitta i rätt längd. Men det läggs på listan för avslutande åtgärd, "icke gjord men inte glömd" och den listan ska vara tom när jag är färdig.
Sannade: [citat] Okej! Frågan är bara vart ljudet kommer ifrån. Pratade med ett företag som sa att porlandet kan komma från en dagvattenbrunn och att jag skulle avvakta tills snön smält bort. Men då vi har rätt mycket snö på tomten kommer detta ta tid. Frågan är om man vågar avvakta så länge.
Henk9876: Går kulvert och markrör för kabel mellan källaren i mitt hus och krypgrunden i ett högre beläget uthus. Kulverten används som vattenledning mellan husen så den vill jag inte koppla bort. Med vad kan jag täta så det slutar droppa ner i källaren pga kondens? Har försökt med fogskum av hög kvalitét. Håller i ett par månader sen börjar det igen.
Krilleman: [citat] Nej jag är blå som ett blåbär och helt novis. :cool:
Fulkemisten: [citat] Ja. Jag har en sådan (ett word-dokument). Den behandlar allt i detalj. Jag skriver upp allt som händer med huset och sammanställer all fakta jag vet. Har fått forska en del också och ta reda på, typ ingen info fanns om något när vi köpte. Tyvärr har jag förstått att jag är väldigt, väldigt annorlunda på den här punkten...
Hjulbent: Jag har limmat med vanlig silikon och det sitter som berg, billigast tänkbara blev det, kilarna kommer att hålla stolen i höjd och fixeras på plats av silikonet och inte gunga
M.W.: Vi ska köpa hus i Övik och jag undrar om någon har bra erfarenhet av olika hantverkare som inte tar överpriser.
sengångaren: Inte mång svar , men ibland räcker det med ett. Pumpen var full av partiklar. Tryck och flöde åter ok efter att detta var åtgärdat.
glasvatten: Ursäkta trodde jag hade postat under fel kategori.
rsa: Se följande tråd för resultat av vattenanalys: https://www.byggahus.se/forum/threads/daligt-vatten-vilka-filter-ska-jag-ha-foer-mitt-vatten.335436/
Jadu: Är i husköpare tankar och har varit och tittat på lite olika objekt. Var på visning nyligen där de reglat på väggar och isolerat in vattenrören, besiktningen påpekar att det inte finns uppsamling och skvallerrör där det finns skarvar Är detta svårt att lösa i efterhand? Behöves isolering på inkommande vatten för slippa kondens i väggen? Mvh Jadu
Nyttanvändarnamn4321: Slamavskiljaren ska vara luftat för det sker en viss nerbrytning (ca 10%) och mängden flytslam ökar betydligt om den inte är luftat/eller bristfälligt luftat. Till o med risk för slamflykt om det inte är luftat. Om det argumentet inte räcker så blir ju slamavskiljaren en "surströmningsburk" så då vill du har undertryck i den så att lukten kommer ovan nock istället :-) När man har
Krilleman: Jag har lagt upp en pedagogisk bild sedan gammalt. Läs mer om planadaptern och se skillnaden här: https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-25-mm-slang-till-tvaettmaskin-pa-10-mm-kran.313112/page-2#post-2936343
Hjulbent: En vinterkoppling i hålet måste alltid finnas i ditt fall Det går att göra så men du har en frysrisk i slangen om den inte är frostfri, om det inte rinner tillbaka som det ska det finns även utkast som sättes vid brunnshålet, s.k. vintervatten. Men om du har en kran på utsidan huset och en strömbrytare för att starta pumpen på väggen samt har vinterkopplingen i brunnshålet halvt
proffsrik: [citat] Yes, gjorde exakt så. Det blev några vändor idag. lufta-höja tryck-lufta osv. Detta innan jag slog på cirkulationspumpen. Sen får jag gå efter i veckan för att bli av med den allra sista luften.
Jarlingar: Har du följt denna monteringsanvisning? https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550649.pdf Klämringen som följer med kopplingen ska inte användas..
Saabgubben: [citat] Nej jag kör med träreglar. Inga gipsskivor heller utan jag använder denna takpanel från forestia: https://www.bauhaus.se/takpanel-forestia-12x620x1220mm.html
Daniel 109: Jag håller med om att leginoellarisken är obefintlig. Men det är minst 55grader som är rekommendationen. Varmvattet kan absolut ta slut.
mogge_73: För att vara på den säkra sidan ska man omsätta vattnet i ca 10min och sedan mäta pH-värdet direkt ur kökskranen. Ett stabilt pH-värde ligger på ca 7,5 men vid 7.0 är vattnet neutralt.
mogge_73: Du gör precis som beskrivet enligt ovan. Du har troligen ett greensand filter från Callidus.
Demmpa: Lägg den korta tjocka på den långa tjocka samt den smala bredvid, då ska den tunna och dom tjocka vara lika långa. Så som dom ligger nu så ser det ut som om dom tjocka är lite längre än den tunna. Om ventilkäglan precis tätar mot ventilsätet så kan käglan fjädra upp när det kommer tryckstötar.
Krilleman: [citat] Ja, läcker det på VV/VVC är samma sak som att en vattenfelsbrytare efter vattenmätaren ska kunna detektera. Allt varmvatten, inklusive VVC, blir ju trycksatt av inkommande kallvatten. (y)
Marcussjogren: Oj fan, hade missat det inlägget helt :D @Jocke1980: har du inget problem med smak av järn eller missfärgningar på porslin och tvättmaskin så behöver du antagligen inget filter om inte vattenanalysen säger annat. Men efter ditt läckagetest så vet du ju att toppen läcker och det är den du måste åtgärda. Annars är det som mogge skrev att järnet oxiderar och till det behövs luft,
multimeter: Löste sig, tog av mätaren på andra sidan och skruvade loss hela rasket. Nån mysko gängtejp som ska ersättas med lin och pasta.
Qwerty952: [citat] De får väl beställa en filmning, Om de är sten finns det chans att man kan spola/ suga ut den? Vi kunde rubba den så med rejälare grejjer kanske man kan trycka på mer.