Vatten & Avlopp
ramafred: Puffar upp denna lite ... :thinking:
Jarlingar: [citat] Relining är ingen billig quick fix tyvärr. Den metod du nämner där man vakuuminjicerar en glasfiberstrumpa med 2k epoxy är den enda relinging som ger, enligt mig, ett riktigt bra resultat. Nackdelen är att det inte bara är att öppna en renslucka och köra på utan oftast så måste stammen tas fram på några punkter, generellt minimun 1m² / punkt. Hur såg rören ut mot gatan?
Krypstocken: Felet hittat i manualen... :-( Obs! Kulventilerna måste gängtätas i samband med installation.
Krypstocken: Hej Det droppar från området till höger om ventilen. Jag har Inter ”rört” den delen utan antog att det var tätt från fabrik. Borde jag ha tätat?
Krypstocken: Hej Jag har en Vatette väggbricka under handfatet och vet av erfarenhet att 15 mm klämringskopplingar passar men nu skall det anslutas en Oras Vega med flexslang som har 3/8 inv gänga. ORAS VEGA TS-BL 1810F FLEXIBLA ANSL. G 3/8 INV.G VATETTE 2-HÅLS VÄGGBRICKA FRK 15X2.5 PEXRÖR VA 635531 Jag tror att 15 x10 vinkel passar men är osäker och dessutom hittar jag den inte... på Ahlsell. Någon
RealElwood: Ok, det ska alltså gå, får bli morgonens övning. Lovar att återkomma
Bygganyttfrågor: Något sådant jag funderade på också skulle kunna vara logiskt :)
Nyttanvändarnamn4321: "med tvättmaskin. Tvättmaskin kan placeras i kök utan golvbrunn om det finns vattentätt underlag på golvet kombinerat med vattenfelsbrytare."
huggan: Du måste bila upp golvet men endast lokalt där avloppet är.
NoOne2k: Som de andra skriver kolla först silar och filter i alla kranar. Det sitter inte fler ventiler i din installation som rörmokaren kan ha stängt i samband med ombyggnaden. Då du har galvade rör in skulle jag tro att det sitter skräp i silen i vattenmätaren. Hjälper inte det hade jag bett VA-huvudmannen (kommunen?) att störtspola servisen och motionera ventilen i gatan så att det inte har
Nizztos: Var ett badkar där tidigare men jag använde aldrig det. Brunnen är över 70 år gammal och ingen aning om vad den är dimensionerad för från början. Som sagt skall kolla upp brunnen men troligt att jag måste minska flödet.
Krilleman: Håll emot slätändarna med skiftnyckel på 6-kanterna när du släpper ballofixerna. (Tre händer :giggle:) Då släpper klämringen från muttern och du kan lossa utan att slangen vrider sig. (y)(y)
Uffe på Sundsö: Nu är finns det vatten igen! Kanske något frostrelaterat?
Nybyggaren_93: Såhär ser den ut, fick i övrigt rätt mot förvaltaren och får behålla den! Tack för all hjälp!
FDT: Nu har jag fått ihop pusslet genom lite vandring på Rinkabys sajt. Försökte sudda hela inlägget men bara bilden försvann. Spännande med lite provtryckning innan tätskikt och klinker är på plats...
Daninge: Vi har ett 95 rör i väggen upp till köket. Jag vill veta var det är anslutet till ett 110 rör i golvet för att ev byta ut det smala till en ny toalett på en ny övre våning. Ev är anslutningen rakt ner under 95 upp och då kan jag bila upp ett hål för bytet om än det är lite klart. Vi har tyvärr ingen ritning just där eller foto.
Fredrik_Lerum: Är ju lite märkligt att de kräver efterpolering enligt agustecos hemsida är det ju tekniskt rent vatten som kommer ut. Men det verkar ju inte finnas generella regler utan varje kommun verkar bestämma själva. Man blir lätt matt av att försöka sätta sig in i allt detta.
Bernieberg: [citat] Nä, inte optimalt i alla fall. Blir att jag stänger både dusch och toa samtidigt då. Då kan man lika gärna stänga hela badrummet genom ventil i källaren och det kan ju vara bra nog. Jag misstänkar att det bara är denna variant som finns eftersom det inte står angivet hur funktionen är för någon jag har hittat. I hydrauliksammanhang finns det alla tänkbara kombinationer
simpa81: [citat] Kanon! Då ska jag äntligen koppla in radiatorn i tvättstugan, har haft ett konvektorelement stående på golvet där i två år nu. Blir varmt och skönt men drar ju en hel del ström...
hempularen: Men på beskrivningen låter det som att fenomenet uppstår precis efter att fyllningen av cisternen avslutats, inet i anslutning till själva spolningen? I så fall har det troligen inget med avloppsledningen att göra. Jag skulle gissa att ljudet kommer från ventilen som fyller tanken.
useless: [citat] Lätta brunslock ska vara låsbara. Varför är du så bitter över att slamsugaren vill ha en dräglig arbetsmiljö? I förra huset hade dom en lyftanordning som sattes runt brunnen. Jag betalade nån hundring eller två i 'straffavgift' för att locket var för tungt.
Solrosen: Ja precis. Väggbricka Ja, det blir nya väggar på ovanvåningen med plaströren ut genom vägg. Får väl pricka in en gles så väggbrickan blir stum och ta lite extra lång skruv så de går upp i undertaket [citat]
Grisbergström: [citat] Tack för svar! Får kolla med en rörmokare för det där klarar jag inte själv.
Hjulbent: Du märker när den startar/stoppar,om det blir bra flöde eller inte, dom inställningarna är inte exakta och kan variera lite mellan cyklarna. Det som är viktigt är förtrycket i kärlet för en bra funktion
EmmBe: [citat] Tack, ja det känns som rätt med mässingskoppling mellan stål och koppar. Dold installation i vardagsrumstaket men det får man leva med. Inte så snyggt med inspektionslucka mitt i taket