Jag behöver införskaffa en pump som kan suga vatten från Mälaren och fylla en brunn.
Sugledning finns som 63 mm PEM slang redan och den går ca. 60 meter ut i Mälaren.

Sughöjden är inte stor, max. 60-70 cm och slangen är i stort sett vattenfylld.

Jag behöver minst 200 l/minut men gärna 300 eftersom det sitter en centrifugalpump som kan trycka ut 18 m3/h (=300 l/min) som sen suger från brunnen jag ska fylla på vartefter...

Kan ju tillägga att jag vill undvika backventil om möjligt att hitta en pump som kan starta suga med lite luft i slangen...

Brandkårens motorsprutor kan suga upp med lufti slangen.
Protte

Chaly Chaly skrev:
Är ingen expert på vattenpumpar men borde inte en dylik klara jobbet?

[länk]
Tack, men det är en "fast" installation så en pump som går på el behövs...

Cheesen
Jag tycker det låter som om du bara behöver slangen. Om du förlägger slangen riktigt och fyller den så fyller du brunnen automatiskt med häverteffekt. Då kommer brunnens nivå följa sjöns nivå.

Det är gjort så idag men dessvärre så har stranden växt igen och så mycket vass att det blir en "kulle" ovan vattenytan.
I fjol var det extremt lågvatten i Mälaren och då rann inget vatten in i brunnen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Cheesen
anders07 anders07 skrev:
Det är gjort så idag men dessvärre så har stranden växt igen och så mycket vass att det blir en "kulle" ovan vattenytan.
I fjol var det extremt lågvatten i Mälaren och då rann inget vatten in i brunnen.
Men då är väl sughöjden högre än 60 cm.

Cheesen Cheesen skrev:
Men då är väl sughöjden högre än 60 cm.
Nej, inte mer än så...

Jetpumpar kan väl suga?

Rinkaby har bara för 150l/min dock. (2.2kW trefas)

Är inte problemet bara att det finns en luftficka i slangen ? En hävert, där hela slangen är fylld, bör ju klara mer än 1 m ( teoretiskt mycket mer ).
Se vidare https://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert för teori.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.