Hej! Vi ska installera en liten varmvattenberedare till sommarstugan. Tänkte oss en 50L, främst för att diska och så småningom till en utedusch. Jag vill ha den lättinstallerad, och därför så tyckte jag att denna från biltema verkade bra (Bauhaus motsvarande har ingen stickpropp och kräver behörig elektriker för att installera om jag förstår saken rätt).
Nu till min fråga: Jag hade förstått det som att man ska koppla en säkerhetsventil/blandningsventil efter varmvattenberedaren, innan man drar vattnet vidare till diskhon etc, för att dels inte skållas, och dels för att varmvattnet ska räcka längre. Men Biltemas variant levereras inte med någon sådan, och de har heller inte sånna i lager över huvud taget.
Kan och bör jag köpa till tex den här från bauhaus, eller behövs den inte? Det är ju rätt saftigt att betala 899 för en ventil när hela varmvattenberedaren kostar 1300, men om det är smart eller nödvändigt så är det ju bara göra.
Nu till min fråga: Jag hade förstått det som att man ska koppla en säkerhetsventil/blandningsventil efter varmvattenberedaren, innan man drar vattnet vidare till diskhon etc, för att dels inte skållas, och dels för att varmvattnet ska räcka längre. Men Biltemas variant levereras inte med någon sådan, och de har heller inte sånna i lager över huvud taget.
Kan och bör jag köpa till tex den här från bauhaus, eller behövs den inte? Det är ju rätt saftigt att betala 899 för en ventil när hela varmvattenberedaren kostar 1300, men om det är smart eller nödvändigt så är det ju bara göra.
Om du begränsat temperaturen i varmvattenberedaren kan du köra utan. Men det medför mindre mängd varmvatten.
ok! Den här kommer ju med en säkerhetsventil, men om jag förstår installationsritningen rätt så ska den sitta på inflödet. Det kanske inte är samma sak?
Det låter som att blandningsventil är bäst ändå. Och nu tror jag att jag fattar, den på bauhaus är BÅDE en blandningsventil för utflödet och en säkerhetsventil till inflödet i ett. Den varmvattenberedare jag tittade på levereras ju med en säkerhetsventil, så då borde det räcka med en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/
Eller är det bättre/smidigare att köpa paketlösningen och strunta i den medföljande säkerhetsventilen så att man vet att allt passar?
Det låter som att blandningsventil är bäst ändå. Och nu tror jag att jag fattar, den på bauhaus är BÅDE en blandningsventil för utflödet och en säkerhetsventil till inflödet i ett. Den varmvattenberedare jag tittade på levereras ju med en säkerhetsventil, så då borde det räcka med en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-med-slatanda/
Eller är det bättre/smidigare att köpa paketlösningen och strunta i den medföljande säkerhetsventilen så att man vet att allt passar?
Klicka här för att svara
