Expansionskärlet knäpper ibland. Undrar om det är trasigt eller vad det beror på? Det är ett nytt Expansionskärl ett år gammalt och ibland knäpper det?

Tacksam för svar.

J
Har du rätt förtryck ca 0,6 bar vid tomt kärl, sen kan dom knäppa när volymen ändrar sig, normaltryck vinter ca 1 bar, sommar kan det gå ner till 0,7 -0,8 bar och gör inget, fyll inte på då.Sitter kärlet på samma rör som cirkpumpen är på, trycksidan, då kan det statiska trycket från pumpen ge variationer som gör att det knäpper. Blåsan arbetar

Jag har 1,0 i tryck. Varför är trycket lägre på sommaren? Ja allt ska vara i sin ordning i övrigt bara skumt tycker jag att det knäpper till ibland.

J
Vatten går inte att komprimera, det utvidgar sig med temperaturen och det påverkar blåsan i kärlet och det kan knäppa, en test för att se om blåsan är hel. Lätta på säkerhetsventilen eller bäst är om du har en tappkran, släpp ut till ca 0,8 då ska trycket sjunka sakta och stiga lugnt när du fyller på saaakta, då är allt i sin ordning. Sticker manometern med blixtens fart upp så kan det vara för lite luft i kärlet eller defekt, inget är starkare än sin svagaste länk

Jag har privat släppa ut lite vatten och det verkar funka fint. Sedan har jag även släppt ut lite luft i blåsan och sedan fyllt igen och det verkar också funka. Kanske är allt som det ska!?
En annan fråga till någon som verkar kunnig :) När pumpen gått så har vi väldigt högt tryck i varmvattnet har du någon aning vad det kan bero på? Funderar om det är inkommande vatten som är felet. Trycket ökar som mest om någon duschat tex och man tömt en stor del av vatten.

J
Pumpen gått, då har du eget vatten, kolla in att det finns luft i hydropressen, ska var ett förtryck på ca 2,4 bar tomt kärl, det är lägre än tillslagtrycket som brukar vara ca 2,6 bar och stopp ca 4,5 bar. Är det dåligt med luft i kärlet så får du en stor varierande
stråle in kranen. Hur fort efter det att du öppnat en kran startar pumpen, startar den nästan direkt eller efter några sekunder så är det ingen luft i kärlet eller en defekt blåsa

Vi har luft/vatten pump kommunalt vatten. Och när vi tömt ganska mycket vatten och pumpen startat för att göra mer varmvatten och sedan stannar så droppar det vatten om kranarna och varmvatten trycket har ökat rejält. Öppnar man kranen i ca 5-10sec så är trycket normalt igen.

J
Då är det nog skit någon stans som håller igen , i vattenmätaren så finns det nog en sil på inkommande vatten och den kan vara igensatt, går att stänga av före anslutningen av mätaren och kolla hur det ser ut. Det med att VP gör VV har inte med trycket att göra, s.k. vattentätt skott mellan delarna. Har du kollat om det sitter skit i perlatorerna, det är den sil som brukar sitta i nosen på kranen , men är lite tveksam om det gäller hela husets vatten, kan vara bra att iaf kolla dom

Ja det är lite skumt. Ja det går att stänga av vattnet före mätaren men jag ser ingen sil. Borde inte trycket vara högt på både varmt och kallt då? Tror inte det är skit i kranarna heller då 2 av dom är nästan nya.
Till vänster på bilden är inkommande vatten. Har funderat på att sätta en tryckreducerings ventil. Jag tänker om inkommande vatten har högt tryck kanske för mycket fylls i luft/vatten pumpen så sedan när det blir varmt så är trycket högt?

J
Eftersom det är både VV och KV så är det säkert en förträngning som gör det , silen jag pratar om sitter instoppad i mätarens anslutning på inkommande, kolla den först innan du kostar på något, sen ska du fråga vattenleverantören vad dom har för tryck hos dig

Nä det är bara på varmvattnet som trycket ökar. Ok då förstår jag. Kommunen då. Kollar dom det gratis eller? /Tack

J
Att få reda på trycket är bar att ringa och fråga kostar inget, sen det med att det bara är VV som trycket ökar på är lite lustigt, hur mycket duscar ni, blir det mycket så svalnar vattnet av och värms upp igen, då ökar volym och tryck, men ska inte märkas något nämnvärt. I VP finns det ingen sil som kan slamma igen, har det uppstått nu eller har det alltid varit så

Okej då ska jag ringa och fråga. Ja vi har bott här i 1,5 år och det har alltid varit så. Nä vi duschar normalt skulle jag säga. Det blir även högt tryck på vintern efter att pumpen gått för att värma huset. Vi har vattenburen golvvärme.

J
Fråga vad det är för tryck från gatan och kom tillbaka när du fått svar, är det ett nybyggnadsområde eller gammal bestånd med hus

Okej tack. Det är gammalt område som haft brunnar innan men kopplade in kommunalt vatten ca 2010

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.