Krilleman
Krilleman: Förminskning på avloppsrör ska faktiskt alltid installeras så avloppssvattnet har rakast väg att gå. Alltså ska vattengången vara så slät som möjligt horisontellt. Det är absolut bäst.
11 svar · 2,7k läst
·
A
A.Bengtsson: [citat] Tack!
2 svar · 5,1k läst
·
L
largab: 12 mm räcker till dusch (om man har Vanligt tryck , jag har 5.5 bar). Om du ska dra sep rör t blandaren så räcker nog 10mm rör. Isåfall kommer det >5ggr så fort att få fram vv. Det är betydligt mindre massa att värma upp dessutom så det kanske blir en faktor 10 i tid !!!
24 svar · 6,9k läst
O
Oldfart: Dags att knyta ihop den här tråden. Sammanfattningsvis kan jag säga att jag hittade ett tiotal företag och valde ut fyra som jag begärde en offert ifrån. Förvånande nog fick jag fyra helt olika förslag där det dyraste kostade fyra gånger så mycket som det billigaste. Som ingenjör tilltalades jag mest av Bravas lösning och den är nog den som sticker ut mest från ett tekniskt
10 svar · 3,3k läst
·
N
Nisken: Borttaget, hamnade i fel kategori...
0 svar · 1,2k läst
E
Ebbot-61: Låter logiskt . Kan ju hoppas på att det bara är det .
2 svar · 872 läst
C
camaro1969: Tänkte först att vinkeln skulle kunnat lossna där längst nere.. men det ser lovande ut.. Jag har krypgryund under stora delar av huset men inte under badrummet.. där är dwt nog torpargrund.. men man kan säkert se dit om man lyser.. Dock inte på några veckor då ingången är täckt med snöras från taket... :/
8 svar · 1,2k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: [citat]
8 svar · 3,0k läst
·
R
Revoman: [citat] Tack. (y)
2 svar · 853 läst
Staffans2000
Staffans2000: Dåså! Dra femtio mm. istället. Det blir bra det också.
6 svar · 3,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Enkelt svar: Till skillnad mot elinstallationer, där en amatör knappt får göra någonting, är det helt fritt att göra allt du vill med vatten och avlopp. Men naturligtvis skall man följa branschstandard, tillverkarnas rekommendationer och god fackkunskap för att resultatet skall bli godtagbart. Inte minst för försäkringens skull om en vattenskada skulle uppstå.
3 svar · 3,7k läst
GoForIt
GoForIt: Flyttar rören in i väggen.. Eller missuppfattar jag din fråga? Beskriv mer..
1 svar · 1,2k läst
H
Hjulbent: Ökar trycket sakta om den får gå länge. Finns det vatten i brunnen, vet du om det sitter en 11 metersbit nedanför ejektorn ? Dåligt med vatten så går vattnet bara runt i systemet, det kan vara skit i ejektorn ( ett smalt rör som sitter i den och ska skapa en rörelse uppåt ) Du kan kolla om det finns tryck i pumpen genom att lätta lite på luftningsskruve som sitter på topp pumpen,
1 svar · 690 läst
T
t4rules: Använder unipak på koniska kopplingar framförallt. Ånga som vatten. Där du normalt sett använder gängtejp så funkar lin och unipak bra där man nästan kan lägeställa kopplingen.
2 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Ja, det bör fungera. Du kan ju ev fixa någon variant på T-koppling och en liten extra kran, så att du kan ha det permanent inkopplat på duschen, och välja dusch eller maskin med kranen.
10 svar · 4,9k läst
·
Isakare
Isakare: Lite utanför ämnet. Jag fick i uppdrag att göra en form på ett golv, på ett sjukhus, i formen skulle det gjutas med epoxi, och på den sen skulle det stå en magnetröntenkamera, det här var i början på 90 talet, så det var ingen vanligt förekommande pryl då. Den var L formad och måttsatt, mins inga exakta mått, men det var typ 1336,7 x 3897,2 mm o.s.v, höjden var 24,7 mm, men det
9 svar · 10,8k läst
ådal
ådal: Ett lock i rätt storlek, https://www.hornbach.se/shop/Lock-med-packning-G10-4464814/5111821/artikel-detaljer.html sen brukar märket stå på muttern ifall du vill använda befintliga muttern till en ny avstängningsventil, tycker att man kan avläsa 12mm på den. Står det VATETTE så ska denna passa,
7 svar · 2,8k läst
·
H
Hjulbent: [citat] Det är en återkoppling för att inte pumpen ska gå torr eller tappa vatten, normalt sitter den kopplad i botten på ett galvat exsp-kärl,i ditt fall så är den kopplat på trycksidan om pumpen och det ger samma effekt, det sitter en ejektor med backventil längst ner i hålet kanske ingen 11 meters bit och då är det bra att han en rundgång
9 svar · 1,0k läst
·
E
Emajlo: [citat] [citat] Tack. Ska prova detta framöver.
9 svar · 3,9k läst
·
P
patriklarsson: Färdigputsat: [bild] Jag är nöjd! :D(y)
26 svar · 12,0k läst
·
Ö
öringen: Tack!!!
2 svar · 1,7k läst
Ö
2 svar · 1,7k läst
thomas33
thomas33: Krökar? :rofl:
1 svar · 987 läst
H
Hjulbent: På väggen bakom sitter ett mekaniskt motorskydd och med säkerhet är det 3 faser till pumpen via tryckströmbrytaren som kan se ut så här enligt bild, Troligtvis är det brända kontakter i den, då kan det bli vad som helst, det är det mest kända felet i pumpanläggningar, går att felsöka på ett lätt sätt
22 svar · 2,7k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Vi har ju en fjärrvärmeväxlare i tvättstugan som ligger intill köket, osäker om det skulle kunna ha med den att göra men men vem vet. Får försöka lösa det. Kanske är det blandaren som läcker den är ju ganska många år gammal.
7 svar · 6,8k läst
L
largab: Vet ej om det gäller avlopp, men det är mycket hängsle o livrem när det gäller säkert vatten. Att man inte ska dra vattenrör i isoleringen är väl att man inte säkert vet temperaturen just där. Om man inte har isolering mellan rör o innervägg så har ju röret åtminstone innerväggstemperatur.
3 svar · 5,0k läst
T
Tegelväggen: Nä, det gick väldigt bra. Jag följde krillemans kokbok till punkt och pricka och tror jag hittade alla delar på hornbach. Innan jag fick i pluggarna råkade jag vid något tillfälle slå till en ballofix vid något annat jobb vilket resulterade i en varmdusch dock.
36 svar · 16,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Tråkigt att du redigerade bort bilden på din kopparfärgade blandare! :confused: Var har du köpt denna blandare? Satt den eventuellt i något hus du tillträtt? Europeisk? "NoName"?
10 svar · 3,8k läst
mexitegel
mexitegel: Det ser ju rätt ut! :) Lin och pasta bara i muffen mellan 1/2 och 3/8
10 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.