20 117 läst ·
21 svar
20k läst
21 svar
Hur funkar en Blandningsventil?
Sida 1 av 2
Har en extra VVB som är kopplade till varmvattnet från en CTC VP/Panna.
Blandningsventilen är ställd på ung 55 grader.
Vad händer om ingående vatten till VVB och Blandningsventilen skulle överstiga 55grader?
Får blandningsventilen tuppjuck eller vad händer?

Blandningsventilen är ställd på ung 55 grader.
Vad händer om ingående vatten till VVB och Blandningsventilen skulle överstiga 55grader?
Får blandningsventilen tuppjuck eller vad händer?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det blandas in kall vatten så det inte blir varmare vatten än 55 grader till vvb vilket är vansinigt.
Ta bort ventilen för den behövs inte för du bör ju ha en blandnings ventil efter vvb som jag antar är den som matar huset med varm vatten
Ta bort ventilen för den behövs inte för du bör ju ha en blandnings ventil efter vvb som jag antar är den som matar huset med varm vatten
....men detta är blandningsventilen på extra vvb vi pratar om. Bv reglerar flödet från elvvb och stryper om för varmt. Om även in kommande vatten är för varmt händer inget annat än att det inte blir kallare än det som kommer ur Vp?
Det är exakt som MathiasS skriver. Blandningsventilen sitter på den extra VVB som försörjer badrummen med varmvatten.
Var det sedan en fråga eller påstående vad som händer om inkommande vatten är för varmt?
Var det sedan en fråga eller påstående vad som händer om inkommande vatten är för varmt?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Sitter det på extra beredare så händer inget alls om det inkommande vattnet i beredaren är varmare.
Bara tuta och köra.
Jag matar själv min beredare från ved pannan så istället för att det går in kallt vatten på kallvatten sidan vvb går det in varmt från pannan.
Sommartid när jag inte blir det kallt vatten som går in istället när ved pannan är kall.
Bara tuta och köra.
Jag matar själv min beredare från ved pannan så istället för att det går in kallt vatten på kallvatten sidan vvb går det in varmt från pannan.
Sommartid när jag inte blir det kallt vatten som går in istället när ved pannan är kall.
Bra, nu tror jag förvisso inte att det är någon risk att VVB kommer att kunna matas med 55+ vatten.
Ville bara kolla så att inte blandningsventilen ströp sig totalt pga av att utgående vatten blir högre än 55gr.
Ville bara kolla så att inte blandningsventilen ströp sig totalt pga av att utgående vatten blir högre än 55gr.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Dom sak läggas i serie så det går in varmt vatten i vvb där normalt kallt går in så man får in förvärmt vatten i den vilket är mest ekonomiskt.
Sen kopplas blandnings ventilen som vanligt med varm vatten från beredaren och kall vatten från kranen
Sen kopplas blandnings ventilen som vanligt med varm vatten från beredaren och kall vatten från kranen
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Borde det inte bli mer ekonomiskt att ha det kopplat så som nimajeb har det?
VP gör ju det billigaste varmvattnet och så länge det är varmare än vad VVB blandningventil är inställd på tas ingenting från VVB.
VP gör ju det billigaste varmvattnet och så länge det är varmare än vad VVB blandningventil är inställd på tas ingenting från VVB.