Vatten & Avlopp
hus226: Är det djupet? Vad är bredden? Vi har ca 420x680 att förhålla oss till.
volvo51: Kolla att ventilen är tät annars byt. Innan du fyller luft,släpp ut en del vatten.
P-plats: ...och det kan det göra om det sedan är dåligt flöde vidare utåt. Jag skulle spola rören utifrån.
Josefine Apelsin: Hej! Handtaget på vår blandare åkte ner av sej själv när vi hade på för lite vatten, så vi tog hit en rörmokare som bytte insatsen. När vi kom hem var blandaren så trög att handtaget knappt gick att få upp. Rörmokaren hävdar att det då inte går att göra något utan vi måste byta hela blandaren. Verkar konstigt, kan de satt dit fel del/skruvat för hårt/glömt smörja eller ska
JeLö: [citat] Nu har jag inte anvisningarna här, men inte riktigt samma som du länkade till. Tolkade det som att de genomgående hålen i sidan bara var för att skruva ihop två fixturer. Dock så verkar fixturerna sitta ordentligt så jag har börjar klä väggarna med plywood.
Krilleman: Du skulle ha satt in en av dessa härligheter! https://www.byggahus.se/forum/threads/spol-rensbrunn-till-avlopp-inomhus.275613/#post-2464666
Arne999: SKa dra vatten och avlopp till tvättstället på toaletten. Rören måste dras via ett "90 gradigt massivt trähörn" Pexen kommer la gå att få till efter diverse borrande 50 avloppsröret blir ju dock betydligt meckigare. Funderar på att bryta hörnet med en kakelplatta men det kanske kommer se lite lustigt ut och/eller ställa till problem när det ska kaklas. Är det vanligt att man gör
LinusW: Det blir väl till att bila upp plattan där avloppstammen ska gå sedan vidare ut från plattan sam vanligt när man drar stammen. Någon annan bra lösning ser jag inte, rimligt att välja kortaste vägen ut från plattan kanske och sedan under mark. Bilar man upp för detta kan man lika gärna dra vattnet samma väg.
Kirderf85: Nu är det löst i alla fall. Åkte och köpte den där vinkelkopplingen för typ 30 kr. Sen var en rörmokare på parkeringen snäll och skänkte mig lite lin med tillhörande gegga :) Fungerande tvättmaskin och tvättho för bebisen = en glad och nöjd sambo!
callelo: Gjorde det enkelt för mig. Hade ut rörmokare för felsökning av lågt vattentryck, så han fick montera rätt kopplingar samtidigt. Kranen monterade jag själv efteråt.
Krilleman: Ja det var lite mindre bra markerat av mig. Såhär borde det ha sett ut för tydlighetens skull! :lying: [bild]
Demmpa: [citat] Genom att vrida vattenlåset ca 120° motsols så ser det ut som om att det inte behövs något hemmabygge
Rickard.: "Regeln om tätskikt i tvättstuga på golv med uppvik gäller också för utrymme med varmvattenberedare samt för toalett med handfat." https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/vad-raknas-som-ett-vatrum-och-nar-kravs-tatskikt/tvattstuga-vilka-krav-finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga/ Finns en del att läsa där men jag orkade inte googla fram mer relevant info. Min personliga
Relaxia: [citat] Väggen är idag reglad 95x45 cc 600, och konstruktören ville ha en ny bärande vägg med 120x45 cc 600 intill den befintliga. Dock är den tillgjutna plattan inte förstärkt intill den ursprungliga plattan vilket gjorde att det blev en kompromiss med cc 300. Det finns en viss risk att det ändå råkar bli 95x45-stolpar, men det är inget jag berättar för någon. Sssh! Men det finns
Mikael_lundqvist: [citat] Tack för ditt svar. Lutar åt klosettanslutning då de låter enklast. Okej då ska jag kika efter bra rördelar. Återigen tack för ditt svar. Nu ska jag sätta mig ner å planera renoveringen. Tack.
Krilleman: Det kanske även finns en snutt gänga synligt som man kan mäta lite på!
Husqvarna220Ac: Hej Ska dra vatten i 4kvm stort badrum, inkommande vatten och mätare sitter i innervägg i hallen, därifrån dras en 15mm Pexslang i väggen in till badrummet, och kommer ut bakom toastolen via täckbricka, VVB kommer att sitta ovanför toastolen, samt tvättställ och tvättmaskin bredvid, men duschen kommer att sitta i andra hörnet, hur tar man sig dit? Vill inte ha utanpåliggande rör på
Krilleman: Självklart ska du köpa rätt väggbricka beroende på vilket rör du har i väggen. Dom är olika. Och endast brickan går inte att köpa, du får med kopplingsseten också! Självklart kan du ansluta valfri koppling som är 15mm ur Vatettes sortiment. Men brickorna finns även för 18 & 22mm rör. Denna gäller för 15 & 16mm PEX: https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550649.pdf
Krilleman: Röd markering på kopplet är normalt 1-rörs. Stäng av termostaten och känn på kopplet nertill och rören ner i golvet, är dessa fortfarande varma (men inte radiatorn) = 1-rörs
hus49: Jag har en tvåfamiljsvilla byggt 1946 och undrar om det är är vettigt att skjuta upp stam och badrumsrenoveringen några år till? Jag vet att åtminstone en golvbrunn och klinkers i badrummen är bytt. Jag har gjort följande för att tidigt upptäcka en läcka: Stammar En fuktmätare i hålrummet utanför köks och badstam. Ev läckage i vatten eller avloppsstammarna borde även synas
Yrrol: Bytte blandare idag och lade inte märke till att ena slangen skruvade sig ett varv och vek slangen på ett osunt vis. Det kom varmvatten ur kranen då när jag inte visste om att slangen var vikt, och slangen läcker inte nu efter att jag rättade till den. Försökte skruva loss slangen från gamla blandaren för kanske skiftat över den till nya blandaren, men tycks inte gå längre. Tror ni
PerOF: nu till knäckfrågan. Funkar det med 4 tums sänkpump till ett borrhål på 5,5 tum? Eller blir det för trångt i hålet? Med vänlig hälsning; Per OF
Krilleman: Olika märken har olika gängor och olika vinkel på den koniska tätningen. Men du kan sätta en Vatette-koppling i början för att sen avsluta med en VSH-koppling i andra änden. Det är inga problem.
Krilleman: Japp, du har en 9000E och således passar den delan jag länkade till ovan. Om det inte är så att du har ett proppat uttag på baksidan av avstängningsvredet med en insexskruv?! Kostar en bit över 500:- Tex: https://www.vvsobygg.se/fm-mattsson-ombyggnadssats-bankdiskmaskin.html https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_8322248.pdf [bild]
Phasio: [citat] Ca 16 cm från färdig vägg. Jag gjorde ett test å göra så här då blir det väl ca 4-6 cm med handfat röret från vägg. Tänkte mest så att man får så mycket plats som möjligt till handfatsskåpet. Jag har kollat på den gumminipplen med och som jag tolkade texten så går det att få den tät på en 75 muff med? [bild]
Staffans2000: Y (rör) Gren (rör) Uppe ur sandlådan Staffan