Bygger en mindre stuga på sommarstället som står på plintar (utrymme att komma in underifrån). Min undran är om jag skulle dra in vatten till huset, hur gör jag då? Jag har tex ett vattenutkast på fasaden på stora huset bredvid, ca 12 meter bort, kan man koppla på sig på det utkastet med en lämplig slang och koppling och sen leda ner detta i marken till stugan och sedan leda det till en liten liten varmvattenberedare på 15l? Därefter leda vidare till en kökskran och en toalett.
Jag installerade en 100l varmvattenberedare i stora huset på landet, är det samma princip även med 15l varianten?
Obs, stugan används bara under sommarveckorna, resten av året är vattnet avstängt.
Tips på slang, kopplingar osv?
Jag installerade en 100l varmvattenberedare i stora huset på landet, är det samma princip även med 15l varianten?
Obs, stugan används bara under sommarveckorna, resten av året är vattnet avstängt.
Tips på slang, kopplingar osv?
Klar det går att koppla på utkastet, men inget lämpligt att ha trädgårdslang ( går ju ) bäst är då en 16 PEM-slang i mark, det bästa är att gå in i huset och ha en avstängning där med en ventil för att tappa ur slangen, tänk på att rören i lillstugan ska ha lite nerförsbacke så allt rinner ut, samt att du måste ta bort blandaren på vintern, fryser klart sönder då det inte går att få allt vatten ur den
"samt att du måste ta bort blandaren på vintern, fryser klart sönder då det inte går att få allt vatten ur den "
Det gäller ju bara vissa blandare. Jag ställer mina fullt öppna och i mellanläge ( kallt/varmt ) när jag tappar ur systemet för vintern, och det har fungerat fint i 15 år ! Det som inte går däremot är att ha en kulventil i stängt läge, för den är då full med vatten och fryser ganska säkert sönder.
Det gäller ju bara vissa blandare. Jag ställer mina fullt öppna och i mellanläge ( kallt/varmt ) när jag tappar ur systemet för vintern, och det har fungerat fint i 15 år ! Det som inte går däremot är att ha en kulventil i stängt läge, för den är då full med vatten och fryser ganska säkert sönder.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ta loss lite av fasaden på huset och anpassa och dra upp PEM slang, denna tål även att frysas, då slipper du ha trädgårdsslang, och dessa tål inte att ligga med tryck hela sommaren..
Nu fattade jag inte, finns de nån bild eller film på hur man gör detta.
Menar ni att man låter en bit trädgårdslang kommer ur kopplingen ovan på bild och sen skarvar ihop trädgårdsslang med 16 Pem?
Hur ansluter man Pem slang med Vvb?
Menar ni att man låter en bit trädgårdslang kommer ur kopplingen ovan på bild och sen skarvar ihop trädgårdsslang med 16 Pem?
Hur ansluter man Pem slang med Vvb?
Klicka här för att svara