Vatten & Avlopp
Blander: [citat] Bra... men tog hjälp av rörmokare... Befintliga anslutningar satt så hårt att jag inte vågade ta i mer, var rädd att något skulle gå sönder. Så jag tog det säkra före det osäkra,
Robert Winterqvist: [citat] Jag kommer köra på denna lösningen. Kommer sätta ett tätt golvbrunslock i en golvbrunssil, eftersom brunnen endast kommer att användas vid nödfall om det blir stopp i stamledningen.
Etriol: Hm, hur var det nu. Har för mig att det hela blev logiskt när jag väl monterade, har för mig att det var blev en rak rörbit bakåt först,minns inte om det var en jag köpte separat eller en som var med.
Krilleman: Jag har aldrig använt tjockväggiga kopparrör i vanliga standardinstallationer under mina rörmokande år.
Avemo: Inget vatten går egentligen genom hydropressen. Det finns bara en öppning. När pumpen går pumpas vatten in i hydropressen samtidigt som en del va vattnet går direkt från pump till övriga rör i huset. När pumpen stannar så går vatten ut ur hydropressen genom samma öppning och ut till övriga huset. Har du möjlighet att byta luftventilen? Även om hydropressen är trasig skall det gå
tergo: kanske typ gummimanschett som används till wc-avlopp finns ju en del varianter https://www.bauhaus.se/badrum/toaletter/reservdelar-tillbehor-till-toaletter/wc-tillbehor.html t
LinusW: [citat] Precis så tänkte jag. Kör du flex slang till filter kanske det skulle gå att ansluta utan vinkel men det avråder jag från, onödig påfrestning på kopplingen, kör med vinkel. Edit: Finns ju även flexslang med "inbyggd" vinkel
renoverande finsnickare: [citat] Sorry, blandade ihop hydropress gör hydrofor.
hempularen: Jag skulle nog gissa på att problemet är just fabrikatet, Svedbergs är ett gammalt känt möbelföretag, för badrumsmöbler alltså. Men de är INTE ett VVS företag. Blandare är VVS. Köp blandare av kända fabrikat, som FMM, Gustavsberg, Grohe, Hans Grohe (två helt olika företag), ORAS osv. För ett par år sedan var här en tråd om avloppslukt i ett helt nybyggt badrum. Medlemmen hade
Fotografen: [citat] Jag har sett proffsrörmokare göra både och, och jag har hört proffsrörmokare argumentera för både och. Antar att man gör så att det blir så lite korsningar som möjligt. Annars ser mokeriet bra ut för ett amatörmokande öga. Jag hade kört nåt liknande denna till blandaren: [bild]
KnockOnWood: Jag kan inte sånt här, men vad jag har läst mig till är det koppar som gäller vid hög kalkhalt: [bild] Från https://www.polarpumpen.se/vvs/varmvattenberedare/kunskapsbank/korrosionsskydd
aweste00: [citat] Det kanske kan dras i källarens tak. Tyvärr kan det hamna lite lägre än alla andra rör som redan sitter där och det blir risk att man måste huka sig vid en passage.
kenneth5828: Ser trångt ut för att spänna med handen, blir inte hårdare för att man använder verktyg av något slag, bara att man går på känslan.
Vassastilådan: [citat] När vattnet står still ja. Då behöver du inte ta hänsyn till friktion, viskositet, flödesdynamik mm.
Hjulbent: [citat] Det kan inte bli kontakt till diskbänk eller annan metall då anslutning till pumpen är med plastslang, sedan det med att inte ha JFB är för att det alltid nästan blir fukt i pump och kablar ( kablarna är inte difftäta ) som löser en JFB, inget kul med ett stopp på en vattenpump
Hjulbent: Fyll med det du tänker och lägg en duk ovanför att gjuta mot så rinner det inte ner och in i makadamen, det blir som ett lock ovanför då.
Peter2400: [citat] Fungerar helt säker med den här tejpen, ska ju klara normalt vattentryck, då borde den klara ett avloppsrör. https://www.bauhaus.se/vulktejp-tesa-extreme-repair-silikon-vit-2-5x19mm.html
Ulf123: Hos oss var det "veckade röret" som hade skador i ett av vecken, vilket gjorde att vatten kunde rinna ut på insidan av yttertaket. [bild]
nine_mirrors: [citat] Och det visade sig vara rätt men den satt så in i bomben. Jag var tvungen att använda en polygrip för att få loss den. Tack!
Jarlingar: Hehe man kan tro det, men det är otroligt bra förutsättningar för bergvärme här i byn. Massor med vatten som även rör på sig (y) Ville ha 250 meter borrhål men det gick inte borra djupare pga allt vatten.. :rofl: Redan en meter ner i berget ligger vattnet :)
tompaah7503: [citat] Nej, det behövs inte. Normalt har du tillslagstrycket så högt upp att där är flera hundra liter vatten kvar i ett 500-liters kärl. Det kommer bara ut lite mindre snabbt om nivån/trycket var lågt vid strömavbrottet. Och hundratals liter trycksatt vatten i kranen räcker långt om man är lite krismedveten..
Phasio: [citat] Okej, jag var lite inne på en sån avlång brunn med. Men var lite osäker på hur jag skulle göra fallet mot brunnen med tanke på att vi ska ha välvda glaspartier. Så det fick bli en purus corner med guldig sil
Ankali: Varmvatten kommer in på vänster sida framifrån, och alltså närmast på bilden (höger där bak men vänster framifrån) Är inte felvänd att det är en takdusch eller så, utan det satt precis så här hemma hos dom som hade den, där funkade den.. Hittade skiftnyckeln precis så nu blir de att skruva av! Skriver om det löser sej, eller inte :)
perra i skogen: Är väl en smaksak tycker jag. Om det går lätt att dra rör/slang i väggarna så blir ju det snyggast, men svårare att ändra på om man vill ha annan planlösning under byggets gång. Är det kortare avstånd mellan inkommande och dit du ska ha vattnet, så skulle jag iaf dra utanpåliggande. Enda risken jag kan se, är väl om det ligger i en dåligt isolerad yttervägg ( frysrisk) eller
Krilleman: Om du har möjlighet så kör 75mm till allt om det går. Alltså går det prima att koppla en golvbrunn och ett tvättställ på en ensam 75mm ledning! Men 50mm använder jag endast om det inte finns plats för 75mm! (y)