H Husqvarna220Ac skrev:
Vad står det på typskylten? Alt mät startströmmen, man brukar säga att startströmmen är 3xmärkströmmen, men finns mjukstartare så klart bäst.

Hur ofta har ni strömavbrott?
Inte så ofta, men blev det ju lite extremt iom stormen. Men det är väl inte omöjligt att det händer igen, om inte Vattenfall tar tag i nedgrävningen av kabel igen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även "gamla hederliga" elverk behöver marginal för att inte tjyvstanna av startströmmen. Man kan möjligen försöka vara med och peta på gasen för att hålla varv i dem när pumpen startar.

Här har vi en rejält kraftig pump på ca 3.8 kVA. Man kanske inte behöver ett aggregat på dubbla effekten men rejäl marginal är nog nödvändig, säg minst 6 kW. Prova på öppet köp!

GK100 GK100 skrev:
Även om Bo har helt rätt kring små elverk och ev överdimensionering för motorstart ser det inte ut att vara nödvändigt i TS fall. På bilden ser man att det sitter en mjukstart för pumpen i lådan det kapar värsta toppen.

En sak som kan vara bra att göra just pga att mjukstarten sitter där är att verkligen ha pumpen frånslagen när man startar och koppla in med brytare när verket är i full drift.
Vad anser du vara tillräcklig kapacitet då för ett elverk?

H
Står det inte 2,2 kW på lappen?
Eller jag som ser fel?

H Hallerudsbo skrev:
Står det inte 2,2 kW på lappen?
Eller jag som ser fel?
Du ser rätt Räcker det alltså med elverk på 3kw

H
Jag skulle nog velat gått upp lite i storlek.
Vi brukar köpa kina aggregat 400 volt på jobbet som är på 5-6 kW.
Dessa brukar vi få till bra pris och duger gott när det krisar.
Är diesel aggregat.

Jag jobbar under jord då är det krav på endast diesel.
Dessa fungerar alltid.
Enda de ryker kanske lite.
Köper kanske 15-20 st i året, det är för att de blir så misshandlade utan miljön som vi har dom i.
Hivas i skopor på grävmaskiner osv.

Redigerat:
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Vad anser du vara tillräcklig kapacitet då för ett elverk?
I ditt fall 4-6 kVA det brukar vara i det häradet de små trefasverken finns att få tag i också.

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Köp elverk, då slipper du använda det! Är det flera hushåll på samma pump så blir kostnaden ganska human,

• Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Det här borde kunna funka eller...?
[länk]
Vet inte om länken funkar men det är ett
DUAB-POWER Elverk MDG5000CLE-3 3-fas diesel
Är det någon som testat detta aggregat? Det är ju ett humant pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.