10 178 läst ·
23 svar
10k läst
23 svar
Elverk till borrad brunn
Inte så ofta, men blev det ju lite extremt iom stormen. Men det är väl inte omöjligt att det händer igen, om inte Vattenfall tar tag i nedgrävningen av kabel igen.H Husqvarna220Ac skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Även "gamla hederliga" elverk behöver marginal för att inte tjyvstanna av startströmmen. Man kan möjligen försöka vara med och peta på gasen för att hålla varv i dem när pumpen startar.
Här har vi en rejält kraftig pump på ca 3.8 kVA. Man kanske inte behöver ett aggregat på dubbla effekten men rejäl marginal är nog nödvändig, säg minst 6 kW. Prova på öppet köp!
Vad anser du vara tillräcklig kapacitet då för ett elverk?GK100 skrev:
Även om Bo har helt rätt kring små elverk och ev överdimensionering för motorstart ser det inte ut att vara nödvändigt i TS fall. På bilden ser man att det sitter en mjukstart för pumpen i lådan det kapar värsta toppen.
En sak som kan vara bra att göra just pga att mjukstarten sitter där är att verkligen ha pumpen frånslagen när man startar och koppla in med brytare när verket är i full drift.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag skulle nog velat gått upp lite i storlek.
Vi brukar köpa kina aggregat 400 volt på jobbet som är på 5-6 kW.
Dessa brukar vi få till bra pris och duger gott när det krisar.
Är diesel aggregat.
Jag jobbar under jord då är det krav på endast diesel.
Dessa fungerar alltid.
Enda de ryker kanske lite.
Köper kanske 15-20 st i året, det är för att de blir så misshandlade utan miljön som vi har dom i.
Hivas i skopor på grävmaskiner osv.
Vi brukar köpa kina aggregat 400 volt på jobbet som är på 5-6 kW.
Dessa brukar vi få till bra pris och duger gott när det krisar.
Är diesel aggregat.
Jag jobbar under jord då är det krav på endast diesel.
Dessa fungerar alltid.
Enda de ryker kanske lite.
Köper kanske 15-20 st i året, det är för att de blir så misshandlade utan miljön som vi har dom i.
Hivas i skopor på grävmaskiner osv.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Köp elverk, då slipper du använda det! Är det flera hushåll på samma pump så blir kostnaden ganska human,
Det här borde kunna funka eller...?
https://www.duabhuset.se/index.php?...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Vet inte om länken funkar men det är ett
DUAB-POWER Elverk MDG5000CLE-3 3-fas diesel
https://www.duabhuset.se/index.php?...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Vet inte om länken funkar men det är ett
DUAB-POWER Elverk MDG5000CLE-3 3-fas diesel
Klicka här för att svara
