4 928 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Översvämning under huset, vart kommer vattnet från?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Måste ju kontakta kommunen för att få till något lagligt.N Fakathong skrev:
Sen om han ansöker om ett nytt och de ser han har ett som inte fungerar.
Har inte än vart med om att kommunerna gett bruksförbud direkt utan du får en viss tid på dig att åtgärda.
Och det är bättre att göra så det blir riktigt gjort, än att bara släppa rakt ut i naturen.
Om TS har eget vatten riskerar han även att smutsa ned sitt eget vatten eller grannarnas så det blir otjänligt
Tack för alla svar!
Situationen är speciell, därför att vi ska få kommunalt avlopp här inom ett år.
Det har lett till att kommunen valt att vänta med inspektioner här i mitt området, detta är uttalat.
Jag har försiktigt varit i kontakt med kommunen, och svaret till mig som anonym inringare, har varit att mitt problem inte får bli ett officiellt problem, för då tvingas de tvinga mig att åtgärda med nytt, eget avlopp direkt.
Det jag vill är alltså att åtgärda problemet på ett sätt så att jag klarar mig tills den kommunala påkoplingen kommer.
Vi kan minska mängden vatten som går ut ur huset, men vi använder redan alla eko-inställningar som finns på maskinerna. Vi har bäbis så det krävs en del tvätt
Nu är jag i kontakt som privatperson, med spol och slamtömingsfirmor i trakten, som jag hoppas kan komma och tömma det röret ni såg på bilden. Jag har sett att vatten kommer upp där när vi använder maskinerna hemma, så jag antar att det är stopp i kistan typ. Kanske går att spola rent?
Situationen är speciell, därför att vi ska få kommunalt avlopp här inom ett år.
Det har lett till att kommunen valt att vänta med inspektioner här i mitt området, detta är uttalat.
Jag har försiktigt varit i kontakt med kommunen, och svaret till mig som anonym inringare, har varit att mitt problem inte får bli ett officiellt problem, för då tvingas de tvinga mig att åtgärda med nytt, eget avlopp direkt.
Det jag vill är alltså att åtgärda problemet på ett sätt så att jag klarar mig tills den kommunala påkoplingen kommer.
Vi kan minska mängden vatten som går ut ur huset, men vi använder redan alla eko-inställningar som finns på maskinerna. Vi har bäbis så det krävs en del tvätt
Nu är jag i kontakt som privatperson, med spol och slamtömingsfirmor i trakten, som jag hoppas kan komma och tömma det röret ni såg på bilden. Jag har sett att vatten kommer upp där när vi använder maskinerna hemma, så jag antar att det är stopp i kistan typ. Kanske går att spola rent?
Hur nära har du grannar och vilken typ av relation har du med dem?
De flesta (temporära) åtgäder du kan göra nu involverar grävning av något slag och ju färre som ser, funderar och ringer kommunen är bättre. Du kan öka på infiltrationsförmångan genom att anlägga ytterligare stenskista, det är grävt på en förmiddag.
De flesta (temporära) åtgäder du kan göra nu involverar grävning av något slag och ju färre som ser, funderar och ringer kommunen är bättre. Du kan öka på infiltrationsförmångan genom att anlägga ytterligare stenskista, det är grävt på en förmiddag.
Jag ser ganska goda chanser att kunna gräva lite på min framsida utan att det kommer störa grannarna för mycket, så just nu ser det ut som att jag behöver bevaka röret under huset, så att jag inte får upp mer vatten där, dvs dra ner på användandet kraftigt, och sprida ut det så att det hinner sjunka.
Sen får jag planera en egen stenkista som funkar tills jag får en bättre lösning på plats.
Ingen firma hittills verkar kunna hjälpa mig med själva "stoppet" som är nere i kistan.
Tack för alla svar
Sen får jag planera en egen stenkista som funkar tills jag får en bättre lösning på plats.
Ingen firma hittills verkar kunna hjälpa mig med själva "stoppet" som är nere i kistan.
Tack för alla svar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden