Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hej,
Pumpen borta sedan 20 år enligt grannar. Har suttit en gårdspump.
Om jag vill använda detta igen, hur göra då? Tänkte det kan vara snyggt och bra med vatten också, att vattna med om inte annat.
Kan det vara totalt sönderrostat?
Är det en stor brunn under, eller bara ett smalt rör?
Kan ingenting om detta. Skulle vilja renovera detta. Gärna ha både gårdspump men även elpump till hydrofor.
Medlem
· Blekinge
· 12 231 inlägg
Vad är det som finns under?
Stoppa ner en lång sticka och se efter om det finns vatten på rimligt djup. Är det djupare än 5-8 m, så kan det bli lite trögpumpat med gårdspump, men armmusklerna blir ju såklart stora
. Gårdspumpar finns att köpa fortfarande på många ställen även om man kanske får leta lite efter en "riktig" gjutjärnsvariant med "bra" pris.
Tänkte för länge, så det kom inlägg emellan : Loda är ju enklare naturligtvis !
Tänkte för länge, så det kom inlägg emellan : Loda är ju enklare naturligtvis !
Rinkabyrör har dessa pumpar.
7m verkar vara max för den klassiska gårdspump nr 12 från GBG.
https://www.gustavsberg-ror.se/sv/produkter/handpumpar/gardspump-nr-12.aspx
https://www.gustavsberg-ror.se/sv/produkter/handpumpar/gardspump-nr-12.aspx
Vad jag minns från skolan så är 10m i lyfthöjd på sugsidan max i teorin och ungefär 7m i praktiken.
Vad gäller ts brunn så blir det för oss på distans bara gissningar, det är bara att börja undersöka enligt tipsen i tråden.
Vad gäller ts brunn så blir det för oss på distans bara gissningar, det är bara att börja undersöka enligt tipsen i tråden.
Medlem
· Blekinge
· 12 231 inlägg
Om det är bara mys med gårdspump så kan det vara ganska hopplöst. Med sänkpump till vattenförsöjningen kan det kanske funka.
Har grävt lite nu. Ett smalt rör går ner i ett cementrör med diameter cirka 35cm. Cementröret går ner iaf 80cm för det är så djupt jag hunnit gräva.
Cementröret verkar fyllt med jord, men det kanske går ner till ett lock,
Brunnen har varit dricksvatten fram till 90-talet
Cementröret verkar fyllt med jord, men det kanske går ner till ett lock,
Brunnen har varit dricksvatten fram till 90-talet
