Har en äldre nibe 300l.

Vi har senaste månaderna märkt att varmvattnet räcker inte alls lika länge längre.
Två duschar på kanske 10 min så är det kört resten av dagen.

Någon stor luftficka?
Hur löser man detta i så fall.

Etikett på en äldre Nibe vattenberedare 300l visar tekniska specifikationer med modellnummer ER56-R och olika elektriska värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med rör och ventiler under en varmvattenberedare, möjlig luftfickas indikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är vattnet i beredaren varmt? Ett vanligt fel är att blandningsventilen går sönder. Om du kkänner på rören när du spolar så ska den rödmarkerade ut från beredaren vara varmare än vattnet som går vidare till kranen.

Jag har en k korsning typ en meter från beredare. Där ryker det om vattnet när jag släpper ut varmvattnet där.

Kanske ska prova mäta tempen där?

Kanske duschblandaren som krånglar då? Finns det varmvatten i andra kranar när det är kallt i duschen?

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Satsuki
Vi hade ett liknande problem för några år sedan. Då berodde det på att någon form av ”säkerhetsventil” undertill gått sönder så det rann ut vatten ur VVB hela tiden och nytt kallvatten kom in. Detta gjorde att det bara fanns en lite mängd riktigt varmt vatten som räckte till varmvatten i kök etc, men det tog snabbt slut om msn duschade.
Eftersom det gick en slang från säkerhetsventilen direkt ner i golvbrunnen märkte vi inte att det rann förrän vi lyfte upp slangen.....

Ett notat är att du har ventilröret felvänt på bilden, har du eller någon annan haft loss delarna och fått det fel sen? Och vilken av slangarna är in/ut på bilden?

Anslutningen på enheten där slangen med grön tejp sitter ska upp mot beredarens blå och där inre slangen sitter upp mot röd. Och sen KV på nedre inre och utgående blandat VV på den ut mot oss i bilden, samtidigt vrida säkerhetsventilen så utloppet pekar nedåt.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi hade ett problem efter en rejäl städning.
Varmvattnet var knappt duschbart, vad hade hänt?
Jo, någon hade skjutit in en låda med kattsand under beredaren, och lådan hade puttat till beredarens termostatvred så det stod på minimum.
Bara att skruva upp vredet igen, så fick vi varmt vatten från beredaren.

GK100 GK100 skrev:
Ett notat är att du har ventilröret felvänt på bilden, har du eller någon annan haft loss delarna och fått det fel sen? Och vilken av slangarna är in/ut på bilden?

Anslutningen på enheten där slangen med grön tejp sitter ska upp mot beredarens blå och där inre slangen sitter upp mot röd. Och sen KV på nedre inre och utgående blandat VV på den ut mot oss i bilden, samtidigt vrida säkerhetsventilen så utloppet pekar nedåt.
GK100 GK100 skrev:

Blev mycket info. Ska kolla allt detta sen och läsa allt du skrev noga när jag e hemma.

Satsuki KristinaRT skrev:
Vi hade ett liknande problem för några år sedan. Då berodde det på att någon form av ”säkerhetsventil” undertill gått sönder så det rann ut vatten ur VVB hela tiden och nytt kallvatten kom in. Detta gjorde att det bara fanns en lite mängd riktigt varmt vatten som räckte till varmvatten i kök etc, men det tog snabbt slut om msn duschade.
Eftersom det gick en slang från säkerhetsventilen direkt ner i golvbrunnen märkte vi inte att det rann förrän vi lyfte upp slangen.....
Det droppar faktiskt vatten under. Någon dl varje dag. Det har gjort det sen i vintras. Jag har bytt ventilen men hjälpte inte.

Att det droppar nån dl per dygn är helt normalt och påverkar inte mängden varmvatten. Vilken ventilen är bytt? Hela paketet?

Jag skulle börjat med att montera blandningsventilen åt rätt håll, som påpekats tidigare. Den kan inte fungera korrekt som det är nu.

Jag byte hela blabdventilen för kanske 2-3 år sedan. Den gamla såg helt annorlunda ut så fick hjälp av en vvs firma som visade en nyare alternativ.

Jag byte som sagt det den själv. Hur fan kunde jag få den så fel. Jag ska stänga av varmvattnet nu och vända håll på den senare idag.

Inte konstigt att allt ändå funkar?. Förutom att jag får mindre varmvatten.

Tack alla.

Jag hade detta problem efter att en backventil i en vattenkran gått sönder. Efter att jag satte in externa backventiler till kranen så försvann problemet. Det enda sättet som jag (innan denna fix) snabbt kunde få varmvatten igen var att trycka igång "extra varmvatten" på pannan.

Det var bara när man duschade som varmvattnet försvann, detta då duschen satt på samma slinga som den trasiga backventilen. Jag kan inte riktigt förklara varför effekten blev som den blev, men om man får in kallvatten i VV-beredaren från fel håll så blandas kallt och varmt vatten och då behöver man mer varmvatten och tempen sjunker snabbt. Efter att backventiler installerades så dippar inte temperaturen i VV-beredaren alls lika mycket efter en dusch, samt att duschvattnet nu är mycket varmare redan från början också.

Så mitt tips är att spola vatten i duschen och sedan gå runt och känna på alla rör i huset (medan du spolar både varmt och kallt i dessa också) för att utesluta att kallvatten kommer in i varmvattnet och vice versa.

Men det kan ju också vara något helt annat...

J jonaslatt skrev:
Jag byte hela blabdventilen för kanske 2-3 år sedan. Den gamla såg helt annorlunda ut så fick hjälp av en vvs firma som visade en nyare alternativ.

Jag byte som sagt det den själv. Hur fan kunde jag få den så fel. Jag ska stänga av varmvattnet nu och vända håll på den senare idag.

Inte konstigt att allt ändå funkar?. Förutom att jag får mindre varmvatten.

Tack alla.
Ja det finns flera problem med den vänd så. Dels blir blandningsventilen utan funktion, om den kan göra något är det pga fel släppa KV falskt förbi. Dels kan man med avstängningen där koppla bort säkerhetsventilen. Troligtvis har du inkommande-utgående KV-VV rätt annars borde den inbyggda backventilen vid avstängaren gjort det tydligt galet. Så finns all anledning att du fixar till det oavsett annat.

Kolla sen som KOW nämnde att termostaten funkar och står rätt. Nästa steg att du får rätt effekt elektriskt i patronen så det hinner ladda volymen. Till slut kan det hamna i det inte helt ovanliga där inre röret som tar VV högst upp har gått av/lossnat. Eller samma för spridarplåten vid inkommande KV, båda ger tydligt sämre kapacitet vid större uttag.

Och även de ev yttre felen vid blandare och backventiler där tål att synas.

Nu har jag vänt håll på paketet.

Nu har jag varmt i 5 sekunder. Stänger jag av kranen inne och väntar några sekunder. Så är det varmt i 5 sekunder igen. Sen upprepar jag detta flera gånger. Kände på tanken och den e varm. Men värmen kommer inte ut längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.