Hej, är det någon där ute som vet vilket håll en sådan här plugg ska monteras på?
Jag har försökt få fram svaret i RSK-databasen men där finns det inga vettiga instruktioner på t.ex. Vatettes motsvarighet. Google hjälpte mig inte heller.

Det är skillnad på koningen/vinkeln i båda ändar. Pluggen är i detta fall omärkt.

Om jag monterar dem som jag har gjort så blir änden "snygg" och muttern styr så pluggen sitter rakt, men jag hittade någon enstaka bild där den sitter på andra hållet med försänkningen utåt.

En omärkt mässingsplugg ligger på en öppnad tidning, monteringsriktning okänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparrör med en monterad mässingsplugg i oviss orientering under diskussion.
Skapa konto

Du har gjort rätt på nedre bilden.

• Gilla
Hans G2 och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Du har gjort rätt på nedre bilden.
Tack för hjälpen!

Hmm. Jag brukar montera mina tvärtom än bild 2.
Med försänkningen utåt.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Krilleman
Jag monterar också proppar med den släta delen inåt. Det blir mer konisk yta kvar som tätar på så sätt!

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
ClasseClas
  • Gilla
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
God morgon, då får jag tacka för svaren och följa majoritetsbeslutet framöver!

C
Är det inte märkligt när det är jätteviktigt att saker och ting är monterade enligt monteringsanvisningen, men det finns inte någon monteringsanvisning? :thinking:

• Gilla
SeaThrough och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
Ja man hade ju önskat att de var lite lättare att få tag på. RSK har bara den generella montageanvisningen. Vatettes hemsida har något fel på både produktsidan och sidan med bruksanvisningar (åtminstone för mig).

Nåväl, därmed är det svart på vitt vad som gäller.

Jag vill be om ursäkt för min missvisande information, jag vet inte men ni har säkert rätt här. Misstog nämligen pluggen för en sån här plugg, som har det koniska inåt och det släta utåt, blev till och med tvungen att maila tillverkaren som förklarade att det släta ska vara utåt på denna variant.

• Konisk plugg med slät yta utåt och gängor inåt liggande på ett vitt underlag.
    Skapa konto
  • En uppsättning av en byggplugg med ett koniskt och ett slätt ände utspridda på en vit yta.
    Skapa konto
  • Två olika metallpluggar på ett bord, en silverfärgad med gängor och en guldfärgad med slät yttre del.
    Skapa konto
  • Förpackning med en illustration av en plugg med konisk och slät del, och monteringsanvisningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Jag vill be om ursäkt för min missvisande information, jag vet inte men ni har säkert rätt här. Misstog nämligen pluggen för en sån här plugg, som har det koniska inåt och det släta utåt, blev till och med tvungen att maila tillverkaren som förklarade att det släta ska vara utåt på denna variant.
Tack för att du kollade upp det!

Det verkar som vi är tillbaka på det vanliga "följ tillverkarens montageanvisning" som är lite svårt med omärkta grejer. Men en sak verkar vara gemensamt hittills, och det är att den långa konan ska vara inåt mot kopplingen och den korta ut mot muttern. Så det kanske är tumregeln.

Mina felmonterade har iaf hållit tätt hittills, men de ska snart bort =)

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.