Hej!

Jag har läst på säkervatten.se i flera timar och rådfrågat rörmokare på jobbet osv utan att jag känner att jag har fått rätt svar.
På tappvattensidan är det ju självklart att alla skarvar är förbjudna, de är dessutom enkla att placera rätt med dagens plastslangar.

Nu ska jag dock montera upp några 100år gamla tunga radiatorer i gjutjärn och rören dit blir precis som i resten av värmesystemet "blårör".
Det blir dock väldigt krångligt för mig, utan vana vid att bocka rör med gaslågan att få till detta.

Får man ha dolda kopplingar på ett värmesystemet med järnrör? Rörmokaren som jag har pratat med hävdar det. Att det till skillnad från tappvattensystemet är ett "eget system" med begränsad volym. Läcker vatten ut märker man det genom att trycket sjunker.

Om det nu inte är lagligt, finns det kopplingar som man får bygga in i ett bjälklag ovanför en delvis källare helt i betong/delvis krypgrund.?

Krilleman
Det stämmer fint, fogar i värmesystem får man ha dolt. Det är en begränsad mängd vatten i systemet.

Det enda säkervatten säger om värme är i form av fördelningsrör i skåp till tex golvvärme/radiatormatningar.

Men bara för man "får" ha skarv på värme så är det ju alltid bra att ha så få skarv som möjligt! (y)

Men du bör aldrig förlägga varken vatten eller värme i krypgrund om det går att undvika!

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Tackar för svar Krilleman!
Det lutar åt att jag drar blårören och skarvar på 2-3ställen. Inte i krypgrunden utan 2/3 upp i bjälklaget, dvs på varma sidan.
Sedan kanske man kan ordna några som luckor man kan kika i nån gång per år.

Det vore annars bra för mig att veta paragrafen som säger något om detta. Så att K:an som är med på det här bygget kan få se att det är ok.

I skarvarna mycket lin och varför inte som förr kokt linolja , i stället för pasta , sådan skarvar sitter i gamla hus sen 40 talet och läcker inte än i dag

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.