Hej
På förekommen anledning (Alfrida) så undrar jag vad som krävs för att köra igång pumpen till borrade brunnen några timmar. Vi är fem hushåll som delar på gemensam brunn. Under strömavbrottet som för vår del varade 3 dygn räckte vattnet i vv beredaren precis till men hade avbrottet varat längre vilket prognosen sade från början(över 7 dygn) hade det inte räckt till. Min tanke är då att man kanske kan köra pumpen några timmar för att få ut nytt vatten till husen. Som sagt vad behöver man för att få till det?
På förekommen anledning (Alfrida) så undrar jag vad som krävs för att köra igång pumpen till borrade brunnen några timmar. Vi är fem hushåll som delar på gemensam brunn. Under strömavbrottet som för vår del varade 3 dygn räckte vattnet i vv beredaren precis till men hade avbrottet varat längre vilket prognosen sade från början(över 7 dygn) hade det inte räckt till. Min tanke är då att man kanske kan köra pumpen några timmar för att få ut nytt vatten till husen. Som sagt vad behöver man för att få till det?
Om pumpen är inkopplad med fast anslutning så behöver du såklart se till att den är inkopplad med en 3fas kontakt, alternativt installera en reservkraftsbrytare till pumpen (brukar kosta runt 2000:- bara för brytaren. 3fas uttag med kontakt ca 2-300
. Båda jobben är nått som en elektriker bör göra.
Sedan behövs såklart ett elverk som klarar av att driva pumpen också.
Sedan behövs såklart ett elverk som klarar av att driva pumpen också.
Vad tror du det behöver vara för kapacitet på elverket?D dennis_f skrev:Om pumpen är inkopplad med fast anslutning så behöver du såklart se till att den är inkopplad med en 3fas kontakt, alternativt installera en reservkraftsbrytare till pumpen (brukar kosta runt 2000:- bara för brytaren. 3fas uttag med kontakt ca 2-300. Båda jobben är nått som en elektriker bör göra.
Sedan behövs såklart ett elverk som klarar av att driva pumpen också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det beror på pumpens märkeffekt. Välj ett aggregat som klarar minst dubbla effekten. Pumpar brukar ligga på 500 - 1000 W. Sedan ska det givetvis vara ett aggregat som klarar trefaspump om det är en sådan pump ni har. Man får se upp lite med enfaspumpar som drivs med trefasaggregat då dessa är dåliga på att driva endast en fas.
Om nu pumpen är trefas? är oftast enfas.
Och vilket elverk beror ju på vad det är förnågon pump.
Och vilket elverk beror ju på vad det är förnågon pump.
Här jag bor är det en enfas pump till 3 hus 1lägenhet och ca 100 tjurar som dricker mycket.
Men det säger ju inte att det inte skulle vara en trefas pump i detta fallet
Men det säger ju inte att det inte skulle vara en trefas pump i detta fallet
Får kolla vad det för pump till att börja med låter det som
Om man har ett gamalt hederligt elverk så behöver man inte just någon marginal flr startströmmen. Men om man skaffar ett inverterelverk behöver man rätt stor marginal.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Även "gamla hederliga" elverk behöver marginal för att inte tjyvstanna av startströmmen. Man kan möjligen försöka vara med och peta på gasen för att hålla varv i dem när pumpen startar.
Här har vi en rejält kraftig pump på ca 3.8 kVA. Man kanske inte behöver ett aggregat på dubbla effekten men rejäl marginal är nog nödvändig, säg minst 6 kW. Prova på öppet köp!
Här har vi en rejält kraftig pump på ca 3.8 kVA. Man kanske inte behöver ett aggregat på dubbla effekten men rejäl marginal är nog nödvändig, säg minst 6 kW. Prova på öppet köp!
Även om Bo har helt rätt kring små elverk och ev överdimensionering för motorstart ser det inte ut att vara nödvändigt i TS fall. På bilden ser man att det sitter en mjukstart för pumpen i lådan det kapar värsta toppen.
En sak som kan vara bra att göra just pga att mjukstarten sitter där är att verkligen ha pumpen frånslagen när man startar och koppla in med brytare när verket är i full drift.
En sak som kan vara bra att göra just pga att mjukstarten sitter där är att verkligen ha pumpen frånslagen när man startar och koppla in med brytare när verket är i full drift.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag försökte faktiskt tyda ifall det var en mjukstart eller avancerat motorskydd som fanns på bild. Vad ser du det på?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Vad står det på typskylten? Alt mät startströmmen, man brukar säga att startströmmen är 3xmärkströmmen, men finns mjukstartare så klart bäst.
Hur ofta har ni strömavbrott?
Hur ofta har ni strömavbrott?
Man kan tex läsa och tolka vad som står under "DANGER" på lådan dvs att det finns farlig spänning på motorn även när "controllern" är från. Alltså typiskt för en mjukstart som bara styr på två faser och en ligger ständigt till. Eller kan man tolka antalet plintar och beteckningar för manöveranslutningarna.Bo.Siltberg skrev:
Eller fuska genom att känna igen en AB mjukstart, så gjorde jag.

