Krilleman
Krilleman: Nej, det är allt du behöver. (y) Köp korrekt längd på anslutningsslangarna bara. Vinkel/vinkel på anslutningen brukar bli bäst på anslutningsslangar till duschkabin. https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex-plastrorsystem/anslutningsslangar/flexibel-slang-2000032873 [bild]
4 svar · 13,9k läst
·
A
Anna Eriksson: [citat] Tack! Nu hittade jag reservdelen jag tror att jag behöver!
2 svar · 4,8k läst
·
T
tompaah7503: Okej, får göra det. Det var riktigt tydliga instruktioner, tackar. Det jag hade bommat i min förståelse är att det verkar vara kopplingen på den synliga sidan som kommer att klämma åt ringen. Alltså den vidarekoppling man gör på den synliga sidan. Funkar alla kopplingar på denna sida? Ska i såna fall ha en rak övergång från gängan på brickan till cu12 förkromade rör. Måste
2 svar · 2,3k läst
Rickard.
Rickard.: En såndär i rätt storlek blir bra för ändamålet (y)
3 svar · 1,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Att det är kopplat på gjutjärnsstammen i golv, och sen plast upp ur golv, är inga konstigheter i sig. Det finns inget som säger hur du specifikt ska koppla ett tvättställ på avloppet. Dagens "regler" är säkervatten.
3 svar · 2,9k läst
·
N
Nygge72: [citat] Tackar!!
14 svar · 8,3k läst
S
stjärnan: Tack igen! Blandingsventilen sitter längre fram och fungerar som den ska, så jag väntar med att byta den. Jag uppskattar verkligen tipsen.
8 svar · 3,8k läst
·
wildeside
wildeside: Hyr in någon som har sökutrustning eller om du kan hyra utrustningen så får du veta!
5 svar · 1,4k läst
N
Nyttanvändarnamn4321: Montera givaren i locket till tanken. Skaffar du ett trådlöst nivålarm så är installation ganska enkel.
1 svar · 2,1k läst
M
mogge_73: Ok, birm är inte lika oxidantiskt som greensand. Men det troliga i ert fall är att manganet inte har haft tillräckligt högt pH-värde för att oxidera. Kolla vilket pH ni har i kökskranen så ni får rätt lösning. Birm och greensand är båda mangandioxid preparerade massor. Och båda behöver bra pH.
3 svar · 2,7k läst
M
mendelsohn: Uppföljning. Var ett ruggigt stopp strax innan -"stam4" gick in i huvudstammen som går ut i gatan. Jag hade varit igenom stoppet med vajer med det hade 0-effekt. Blev spolbil och då släppte det direkt. Så denna tråd får anses uppfyllt sitt syfte och avslutas med mitt råd. Släpper stopp inte direkt med vajer/fjäder: Spola själv eller med bil.
3 svar · 1,5k läst
T
tgr_se: Det behövs tydligen ingen o-ring enligt butiken. Bilderna med denna är gamla.
3 svar · 529 läst
dof
dof: Varför inte bara ett blandarfäste och en termostatblandare? Tar inte många sekunder att plocka bort blandaren på hösten.
5 svar · 2,9k läst
A
Anders O Lundin: Hej Ylva! Jag står i begrepp att byta ut min hydrofor el byta till en hydropress. Är på väg att sälja mitt hus och det var ingen trevlig grej att behöva byta ut något som rörmokaren vill ha närmare 20000 kr för! Var bor du? Kan du berätta historien om din nästan nya hydrofor, om de är kvar för ca 3500 kr? Vh Anders i södra Leksand
9 svar · 4,6k läst
P
Phasio: Inget ovanligt att finna vatten under källargolvet. Avloppsrör kan ligga rätt djupt ner under sulan. Såhär såg det ut när jag bytte rör. Hyrde en pump under tiden som jag höll på [bild]
37 svar · 6,4k läst
·
A
Andreas12345: Det är inte så att varm luft har kondenserat på det kalla porslinet, sedan runnit ned i små mängder mellan mattorna?
16 svar · 1,9k läst
·
A
ARahm: [citat] Nej inget servitut bara muntlig ök
18 svar · 2,6k läst
E
Edvuld: Jag hade sporadiska problem på min toa som var skitsvårt att hitta. I slutändan tog jag loss toastolen och tittade där. Jag hade en med dold anslutning mot golvet så man såg inte avloppsröret, kanske har du samma modell? Mitt problem var att avloppsröret slutade för nära golvet så det var inget överlapp mot toans rör. Fick kapa med multimaster och sätta i en adapter med mjuk
12 svar · 6,5k läst
·
PetriP
PetriP: [citat] [citat] Ja, Det är alltid lätt att vara efterklok, men jag hade inte så mycket val egentligen i slutändan. Den gamla gummimattan utan något underliggande tätskikt hade stora hål och det saknades matta på flera ställen där dom hade limmat vanlig linoleummatta över som skydd. Det enda jag egentligen missade var att kolla anslutningarna innan jag fixade golvet, om nu rören går
9 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Det går att byta på vissa rörtyper. Kanske på alla, vet ej. Men jag tror det är väldigt ovanligt att packningarna börjar läcka.
3 svar · 3,6k läst
·
P
proffsrik: Ta då inte två nipplar enl förslag ovan utan ersätt den ena med 1st https://www.rinkabyror.se/artikel/va-klamkoppl-rak-ovg-10x10r-utv/
3 svar · 4,3k läst
·
P
proffsrik: Vad jag förstår var det ju praktiskt bättre för TS att koppla på sig på befintliga 12mm-rör för att slippa dra ny separat matning. Men det har ju samtidigt sina baksidor. De viktigaste designkriterierna enligt min mening är: -Snabbt varmvatten i köket. (används flera ggr varje dag) - Vettigt tryck i utomhuskran. (då man får ytterligare tryckfall i en lång trädgårdsslang vid stort
7 svar · 8,2k läst
W
Woundedknee: [citat] Det klarar säkert vilken duktig VVS firma som helst ta en i närområdet så slipper du resekostnaden för dem
1 svar · 1,8k läst
K
kulturprofilen: Hej Hur gick det för ditt projekt? Jag går i samma tankar och har nog liknande problem. Bor i Höllviken också, men en av dom få fläckar på kartan där berggrunden verkar ligga bara några meter ner :/ Lyckades du borra genom kalkstenen?
15 svar · 3,0k läst
B
Bengtsson93: [citat] okej, det låter ju som ett bra sätt att hitta avloppet:)
6 svar · 2,2k läst
Krilleman
Krilleman: Ska du bara byta befintlig blandare så gör du det enkelt själv. Lägg upp en bild på installationen så forumet får se hur det ser ut! (y)
10 svar · 3,2k läst
W
witten: Intressant, låter som att du har artesiskt grundvatten.
8 svar · 5,2k läst
N
nolimitz: Det känns inte troligt. Eller hur ska man isf få bort det? Har testat skrubba bort.
2 svar · 1,2k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Bra fråga, visst ser det snyggare ut.
13 svar · 4,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.