Hej

Vreden på min blandare har börjat gå så fruktansvärt trögt att vrida runt. Innan var det hur enkelt som helst att vrida runt så troligen skit/kalk/något annat ställer till det. Kollade på sprängskissen på Svedbergs hemsida och det ser ju ut som om dem bara sitter med splines? Men hur mycket jag än sliter i vredet så händer det inget alls.

Skulle vilja ta bort båda så jag kan ge dem en ordentlig rengöring, någon som har erfarenhet? Vill inte riskera att slita sönder något haha

Sprängskiss av Svedbergs blandare modell 96900 visar vredet och dess delar för demontering och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Johan

Stäng av vattnet öppna kranen fullt och drag vredet rakt ut, under sitter det en sexkant och hela ventilen kommer ut, är för det mesta lika på alla blandare

J jonaserik skrev:
Stäng av vattnet öppna kranen fullt och drag vredet rakt ut, under sitter det en sexkant och hela ventilen kommer ut, är för det mesta lika på alla blandare
Jag har slitit för kung och fosterland i vreden nu och det finns inte ens en antydan till att det ska vara nära på att lossna från kranen. Jag kan vicka lite på den men när jag försöker dra utåt så är det stumt.

Johan

Ja då vet jag inte, sitter det någon skruv i topp på vredet, ta ett foto lite snett in under vredet, möjligt att du måste kontakta Svedbergs

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.